‘Kijk eens wat een leuk filmpje, mama.’ Daar krijg ik inderdaad een grappig filmpje van mijn dochter en haar vriendinnen onder mijn neus geduwd. Hun armen versneld draaiend, hun gezichten vervormd met een grappig deuntje eronder. Ook de kat en de cavia hebben geregeld hoofdrollen in haar producties. Mijn 11-jarige heeft de app Musically ontdekt. […]
Nieuwe cijfers over bewegend beeld & jongeren Fascinerend, om te zien en te horen hoe allerlei deskundigen in de afgelopen maanden los gingen op de ondergang van V&D. Hoe verouderd de winkelformule wel niet was, hoe weinig lijn er in de strategie had gezeten, hoe het warenhuis zichzelf in de loop der jaren overbodig had […]
Chat apps, zoals WhatsApp, worden steeds populairder onder jongeren. Zo heeft WhatsApp met 9,8 miljoen gebruikers in Nederland inmiddels Facebook (9,6 miljoen gebruikers) verslagen. Deze verschuiving naar chat apps is een trend die vooral bij jongeren wordt waargenomen en is te verklaren doordat ze niet meer hun hele leven publiekelijk met alles en iedereen willen […]
Elke dag zijn wij bij Blink bezig kinderen en jongeren uit te dagen om zichzelf en hun talenten te ontwikkelen en de wereld te ontdekken. Dat doen we met concepten voor thuis en op school zoals tijdschriften, websites, apps en digitale lesmethoden. Als je kinderen en jongeren echt wilt prikkelen of stimuleren in hun ontwikkeling […]
Ik had een typisch buitenkind. Tenminste, dat vond de pedagogisch medewerkster van het in de bossen gelegen kinderdagverblijf. Zelf opgeroeid als buitenmeisje wist ik niet beter. In mijn ogen is elk kind een buitenkind. Als je hem maar de gelegenheid biedt om op avontuur te gaan. Dus gingen wij samen op expeditie met de boswachter, […]
Zijn jongeren voldoende voorbereid op de toekomst? Nee, zegt professor Geert ten Dam, nieuw SER-kroonlid in een interview met ScienceGuide. Stedelijk museum en Snapchat Jongeren in 2016 willen wel leren maar het moet voor hen vooral relevant zijn en betekenisvol. Een van hun grootste klachten is dat ze geen verbinding kunnen maken met de […]
Nee, ik wil het niet hebben over de vele regels of het zoveelste debat over wat etisch kan, gewoon wat harde feiten. Vorige maand kwam de Econopolis met ontstellende cijfers over de leeftijd van de gemiddelde TV – kijker (http://deredactie.be/permalink/1.2583278). Nu is gemiddeld altijd heel relatief – zo trekt een 90-jarige kijker dat gemiddelde flink […]
Bril met ketchup We zullen ze vaker zien dit jaar in campagnes naar kids & families: met logo’s en reclame bedrukte kartonnen VR-brillen (al dan niet de Google Cardboard) en bijbehorende apps. Voor het bredere publiek zagen we al acties van o.a. Coca-Cola en The New York Times. [youtube https://www.youtube.com/watch?v=bnYg752URcE&w=520&h=315] Video: McDonald’s Naar […]
Bij voorgaande generaties betekende het starten van een gezin het einde van een tijdperk. Bye bye youth, hello responsabilities! Als ouder werd je letterlijk ouder en kon je bij wijze van spreken al je jeugd-lidkaarten inleveren. Conformeren zou je doen en je jeugdigheid zou wegebben bij iedere luier die je zou verversen. Is dat ook […]
In juni 2015 heeft Center Parcs een onderzoek laten doen naar de vakantievoorkeuren van tieners. Dit is gedaan vanwege een campagne voor tieners om de perceptie van Center Parcs onder tieners te verbeteren en als coole vakantiebestemming in overweging te nemen. In de campagne hebben we Center Parcs laten zien door de ogen van dé […]
Urenlang moppen aan elkaar vertellen, nieuwe vriendjes maken en steeds als de reisleider de trap op loopt doen als of je slaapt. Ik weet nog wel mijn eerste keer op kamp (met dezelfde organisatie waar ik nu 20 jaar later voor werk). Helaas lukte tijdens mijn eerste keer kamp door heimwee niet om de hele […]
De volgende keer dat je een rondje door de stad rijdt, moet je maar eens turven hoe vaak je uitingen van verschillende frisdrankmerken tegenkomt. Knap staaltje werk. De distributieafdeling zorgt ervoor dat je daadwerkelijk overal fris kunt kopen. Met de broodnodige portie ‘vleugels’, ‘smaak’ of ‘happiness’ doet de marketingafdeling de rest. Niet heel makkelijk als […]
Iemand die zijn geld verdient met sportschoenen vertelde mij onlangs dat ‘de jonge consument, die twintiger’, in een winkel misschien een keer zijn merk oppakt en vervolgens naar bol.com gaat om iets heel anders te bestellen. Moeilijk te pakken te krijgen, loyaliteit van niks, zo klaagde deze man. Maar, zei hij, we hebben een nieuwe […]
Een virtuele wereld; een mooie omgeving waar je een eigen avatar kunt maken, waar je spelletjes speelt, creatieve uitdagingen aangaat, lekker kunt shoppen en het allerbelangrijkst: waar je vriendschap sluit met leeftijdsgenootjes. Niet voor niks zijn deze platforms populair onder de kids en jongeren doelgroep en tellen deze websites nog altijd maandelijks honderd duizenden bezoekers. […]