K3 scoort met ‘10.000 luchtballonnen’ nieuwe hit; eerste videoclip van Hanne, Marthe en Klaasje gaat viraal

Maar liefst 3,6 miljoen mensen zagen vorige week de ontknoping van K3 zoekt K3. Inmiddels zit de eerste week als K3 erop voor Hanne, Marthe en Klaasje. Aan het begin van die eerste week hebben de vervangers van  Karen, Kristel en Kathleen/Josje onderstaande, vrolijke videoclip opgenomen voor 10.000 luchtballonnen. De eerste single van de nieuwe K3’tjes heeft meteen een top 3-notering veroverd in de Nederlandse iTunes charts en de bijbehorende clip is na een dag online al meer dan een miljoen keer bekeken. 

Naast het inzingen van de andere liedjes voor het album dat op 18 december uitkomt, zijn Hanne, Marthe en Klaasje nu ook hard aan het repeteren voor de K3-shows. Die optredens, die in Nederland op 12 december voor het eerst te zien zijn in Den Bosch, zijn alvast een gigantisch succes. Dat is niet alleen te danken aan de vele kleine fans; ook heel wat meisjes die nu 16 jaar en ouder zijn, zijn groot geworden met de K3-hits — zij willen afscheid nemen van hun jeugd en kopen daarom massaal tickets voor de show.

Kortom, alles wijst erop dat Studio 100 ook met deze nieuwe drie namen het succes van meidengroep K3 zal voortzetten.

Mobiliteit van jongeren onderzocht: ‘Openbaar vervoer verliest het van de fiets’

Voor het eerst is grootschalig kwalitatief en kwantitatief in beeld gebracht hoe jongeren tussen 15 en 25 jaar verschillende vervoerswijzen gebruiken, ervaren en waarderen. Het belangrijkste resultaat uit het onderzoek Jongeren & Mobiliteit: vijf segmenten als aanknopingspunt voor beleid en actie. Het gaat in de segmentatie om ‘onafhankelijke idealisten’, ‘behoedzame soloreizigers’,  ‘onbevangen verkeersdeelnemers’, ‘pragmatische bewegers’ en ‘statusgerichte levensgenieters’. Deze groepen kunnen nu maat en getal worden gegeven.

Het onderzoek is uitgevoerd door Goudappel Coffeng en Youngworks, respectievelijk een specialist op het gebied van mobiliteit en een specialist op het gebied van jongerencommunicatie. In de eerste fase is kwalitatief onderzoek gedaan: wat leeft er? Hoe denken ze? In de tweede fase zijn de inzichten aangescherpt met kwantitatief onderzoek onder 1.581 jongeren. Het onderzoek omvatte focusgroepen met jongeren in diverse leeftijdscategorieën, een enquête, literatuurstudie, expertsessies en de inzet van het Mobiliteitspanel Nederland. Het onderzoek kwam tot stand via crowd funding: 6 provincies, 11 gemeenten, een stadsregio en het Kennisinstituut voor Mobiliteit droegen allemaal bij. Liefhebbers kunnen een publicatie over het onderzoek (80 pagina’s) opvragen bij de Goudappel Groep.

Eén van de mythes waar het onderzoek mee afrekent is de gedachte dat de hedendaagse jongere minder auto-minded zou zijn. Joris Schuurman (één van de onderzoekers en werkzaam bij Youngworks): “Het klopt dat het autogebruik onder jongeren achterblijft. Dat is echter eerder een praktische keuze (langer thuis wonen, uitstel van aanschaf) dan een wezenlijk andere voorkeur dan hun ouders. Aan de andere kant is er ook – anders dan vroeger – een groep die uit ideologische redenen liever met fiets, openbaar vervoer en een gelegenheidsleenauto reist. 

De ‘statusgerichte levensgenieter’ (circa 28%) kenmerkt zich door zijn of haar positieve houding tegenover autorijden en de behoefte aan persoonlijke ruimte. Daarmee lijkt dit segment, volgens Thomas Straatemeier (onderzoeksleider, van Goudappel Coffeng) nog het sterkst op wat beleidsmakers traditioneel denken van de gemiddelde Nederlandse reiziger: “Wegen, spoorlijnen, woningen die wij nu aan het bedenken of bouwen zijn liggen er over 40 jaar nog steeds. Met andere woorden: ver na het pensioen van de huidige planners en beleidsmakers. Daarom is het belangrijk hen zicht te geven op de denkwereld van nieuwe generaties.”

Jongeren blijken frequente gebruikers van het openbaar vervoer, maar zij waarderen het niet: duur, onbetrouwbaar en druk. De fiets krijgt wel een hoge waardering (en wordt veel gebruikt). Opvallend is dat verkeersveiligheid nadrukkelijk als thema naar voren komt uit het onderzoek. Bijna alle bevraagde jongeren blijken wel iets te hebben meegemaakt. De onderzoekers noemen deze observatie extra opvallend omdat op beleidsniveau de aandacht voor verkeersveiligheid juist lijkt af te nemen. Thomas: “Ook op dit vlak biedt ons onderzoek de beleidsmaker meer grip. Voor elk type weten we wat het beste werkt om ze te beïnvloeden. Dat is essentieel voor een slimme interventie, bijvoorbeeld om ze minder vaak te laten bellen tijdens het fietsen.”

segmenten mobiliteit

HEMA zoekt de leukste ‘sinter-songwriters’ van het land

Klassiekers als ‘Hoor wie klopt daar kinderen’ hebben we vaak genoeg gehoord, dus HEMA roept Nederlanders op om hun eigen, nieuwe Sinterklaasliedje te maken. Onder de noemer ‘de leukste sinter-songwriters van ’t hele land’ (inderdaad, een woordspeling op het VARA-programma) kunnen kinderen hun eigen liedje maken, opnemen en uploaden. De 10 leukste sintersongs worden opgenomen in een échte geluidsstudio en zijn vanaf 3 december te beluisteren op Spotify.

Filmpjes uploaden kan van 9 november tot en met 6 december 2015, maar alleen video’s die voor de 18de zijn aangeleverd maken kans op de hoofdprijs. Hieronder zie je de instructiefilm. 

“Samen of solo, met je gitaar, trommel of alleen je stem… het maakt niet uit. Sint en Piet zijn blij met elk nieuw lied.”

[Creatie door XXS Amsterdam]

Veel speelgoed ongebruikt: inzamelingsactie Albert Heijn en Goedzak voor lokale goede doelen

Uit onderzoek van Albert Heijn is gebleken dat kinderen met de helft van hun speelgoed niet meer spelen. Met alle nieuwe cadeaus in het vooruitzicht willen ouders graag ruimte maken in de kasten en op zolder. Bijna 85% van de ondervraagde ouders zou het overbodig geworden speelgoed het liefst een goede en nuttige nieuwe bestemming geven. AH helpt hier graag aan mee en organiseert van maandag 9 november tot en met uiterlijk zondag 6 december in samenwerking met het Waarmakers-project Goedzak een landelijke speelgoedinzamelingsactie.

Klanten kunnen hun oude speelgoed inleveren bij de deelnemende Albert Heijn winkels. Deze doneren het speelgoed aan een zelf gekozen lokaal goed doel. Deelnemende winkels hebben in hun eigen buurt een goed doel benaderd waar het ingezamelde speelgoed naar toe gaat. Zoals de Voedselbank, een kinderdagverblijf of een buurtcentrum. Iedereen kan meedoen door hun eigen Goedzak op te halen bij een Albert Heijn-winkel. De gevulde zak levert men in bij Albert Heijn. De winkel zorgt ervoor dat al het ingeleverde speelgoed wordt overgedragen aan het lokale goede doel.

Maarten Heijltjes een van de initiatiefnemers van Goedzak: “Goedzak is een platform om sociaal en duurzaam gedrag te stimuleren. Het is een sympathieke en gemakkelijke manier om producten een tweede leven te geven. We zijn heel trots om samen met Albert Heijn deze actie te organiseren in deze tijd van het jaar. Zo komt een veel grotere doelgroep in aanraking met Goedzak en maken we de feestdagen voor veel kinderen extra speciaal”. “Wij vinden het fijn dat we onze winkels in kunnen zetten voor zo’n goed initiatief”, zegt Saskia Egas Reparaz, Directeur marketing & format. “Albert Heijn wil naast de plek voor de dagelijkse boodschappen vooral ook een betrokken buurtbewoner zijn. Op deze manier maken we heel veel kinderen blij en krijgt speelgoed een mooie nieuwe bestemming.”

speelgoedzak

De inzamelingsactie is voor Albert Heijn de start van het leukste kinderfeest van Nederland. Op maatschappelijk verantwoorde wijze dit jaar. 

Bol.com ziet ‘digi-vriendjes’ als dé cadeautrend voor Sinterklaas 2015

Het Sinterklaasjournaal is weer te zien en daarmee is de aanloop naar het ‘heerlijk avondje’ officieel begonnen. Het is de belangrijkste periode van het jaar voor de speelgoedretailers, en dus zoeken ze nog meer dan anders de publiciteit. Als eerste Bol.com, met een persbericht waarin Sinterklaas geadviseerd wordt om ‘digi-vriendjes’ groot in te slaan. Speelgoed zoals bewegende en interactieve dino’s, puppy’s, vogels, spinnen en schildpadden staan namelijk bovenaan de verlanglijstjes van veel Nederlandse kinderen. Ook cadeautjes rondom Star Wars zijn dit jaar erg populair.

Bol.com ziet digi-vriendjes als dé belangrijkste speelgoedtrend. De vraag naar digi-vriendjes is de afgelopen maand meer dan verdubbeld bij de online retailer. Met dit speelgoed kunnen kinderen een ‘vriendschap’ opbouwen en activiteiten ondernemen zoals samen zingen en dansen. Vorig jaar behoorde de Teksta Robot Puppy al tot de Sinterklaas-toppers. Dit jaar breidt de populariteit van interactief speelgoed verder uit met nog meer dierensoorten die als digi-vriendjes verzorgd kunnen worden, met merken als DigiFriends, Little Live Pets, Wild Pets en Zoomer. Naar verwachting zal de Zoomer Dino (zie onderstaande tutorial) de grootste favoriet van dit jaar worden. Kinderen kunnen deze bewegende dinosaurus zelf besturen én temmen met behulp van interactieve sensoren.

De digi-vriendjes krijgen tijdens Pakjesavond stevige concurrentie van Star Wars. Zo is de game Disney Infinity 3.0 Star Wars nu al erg populair. Voor alle Star Wars-fans heeft bol.com dan ook een speciale winkel geopend met daarin alle artikelen van de filmserie, zodat liefhebbers alles overzichtelijk op één plek terugkunnen vinden. Naast Star Wars zal Sinterklaas dit jaar veel artikelen van de film Minions en de TV-serie Paw Patrol cadeau geven. Ook Frozen mag niet ontbreken in dit rijtje; alle gadgets van deze film zijn al langere tijd een hit onder kinderen.

Onder volwassenen is creatief het sleutelwoord. Kleurboeken en –potloden, Zentangle-pennen en foam clay staan dit jaar op menig volwassen verlanglijstje. Tegelijkertijd doen ook bordspellen het traditioneel goed in aanloop naar Sinterklaas. De spelvarianten van de televisieprogramma’s De Slimste Mens, Wie is de Mol? en Miljoenenjacht zijn hierbij de meest opvallende verkooptoppers voor dit jaar. Daarnaast blijven ook de echte klassiekers in trek en zal er in december aan heel wat keukentafels de spellen 30Seconds, Rummikub, Risk, Monopoly en Stratego worden gespeeld. Grote kans dat op de achtergrond de nieuwe muziek van Marco Borsato en Adèle te horen is.

De volgende tien cadeaus zijn naar verwachting dit jaar het vaakst in de zak van Sinterklaas te vinden:

  • LEGO City Politiebureau (speelgoed)
  • Zoomer Dino – Boomer (speelgoed)
  • Disney Infinity 3.0 Star Wars (game)
  • Monopoly Junior Frozen (gezelschapsspel, speelgoed)
  • Minions (dvd)
  • Jochem Myjer – De Gorgels (kinderboek)
  • Ravensburger Xoomy – Tekenmachine (speelgoed)
  • CD Marco Borsato – Evenwicht (muziek)
  • CD Adèle – 25 (muziek)
  • Rens Kroes – Powerfood (kookboek)

“We merken dat Sinterklaas zich vroeg in het jaar oriënteert op wat hij aan cadeaus moet aanschaffen. Zo zien wij dat het aantal zoekopdrachten naar Sinterklaascadeaus al sinds oktober flink toeneemt. Ieder jaar zijn er weer verrassende nieuwe trends, zoals dit jaar de digi-vriendjes. Maar we merken eveneens dat sommige cadeaus blijven terugkeren in de toplijstjes. Zo kwam creatief speelgoed vorig jaar als trend op en zal ook dit jaar de tekenmachine weer tot de favorieten behoren. Eveneens al jaren niet weg te denken uit het toplijstje is het speelgoed van LEGO. En niet in de top 10, maar toch ook dit jaar weer heel populair; de nieuwste cd van Kinderen voor Kinderen.” [Daniel Ropers, directeur bij bol.com]

13de editie van Het Nationaal Schoolontbijt nog groter en gezonder

Deze week (9-13 november) wordt de 13de editie van Het Nationaal Schoolontbijt georganiseerd. Zo’n 500.000 kinderen op 2.600 basisscholen zullen samen ontbijten en in 240 gemeenten eet een schoolklas een broodje met de burgemeester of wethouder op het stadhuis. Alle kinderen krijgen een gezond ontbijtpakket met vers brood, allerhande beleg, fruit en, nieuw dit jaar: groente. Tijdens het openingsontbijt maakte de organisatie ook de resultaten bekend van een nieuw ontbijtonderzoek (pdf) dat onder 1.016 basisschoolleerlingen is uitgevoerd.

Uit het onderzoek blijkt dat kinderen de afgelopen jaren steeds vaker zijn gaan ontbijten. Bijna 90% van de kinderen ontbijt nu elke dag, in de meeste gevallen met hun moeder. Dat is vaak een broodontbijt, waarbij meer fruit en groente welkom zou zijn. De meeste kinderen drinken er melk of thee bij, maar ruim 13% kiest voor limonade of frisdrank. Zelf vinden verreweg de meeste kinderen dat ze gezond ontbijten. Opvallend is dat ze ook heel geïnteresseerd zijn in de herkomst van hun eten, waarover ze vooral graag op school meer leren.

Aan het landelijke educatieve ontbijtevenement doen meer scholen en gemeenten mee dan ooit: 2.600 basisscholen en 240 burgemeesters of wethouders. Het gezonde ontbijtpakket is uitgebreid en bestaat uit volkorenbrood, tarwebolletjes, krentenbollen, glutenvrije crackers, halvarine, appelstroop, jam, smeerkaas, 30+ kaas, halfvolle melk, fruit en groente: komkommers. Ambachtelijke bakkers en de supermarktketens Albert Heijn, Spar, Coop, PLUS en Poiesz zorgen ervoor dat een half miljoen kinderen in het hele land op tijd hun ontbijtjes krijgen. Daarnaast is Het Nationaal Schoolontbijt dit jaar officieel ambassadeur van Gezonde School, een samenwerkingsverband van het RIVM Centrum Gezond Leven, de onderwijsraden, gezondheidsfondsen en kennisinstituten.

In de week van Het nationaal Schoolontbijt leren de kinderen met speciaal lesmateriaal meer over gezond ontbijten. Dit online lesmateriaal is ontwikkeld met het Voedingscentrum, Jongeren Op Gezond Gewicht, de Hartstichting, de Maag Lever Darm Stichting en de Nederlandse Coeliakie Vereniging. Deze partners steunen Het Nationaal Schoolontbijt in een convenant met de missie om het ontbijtgedrag van basisscholieren te verbeteren. 

Dit jaar is de LINDA.foundation het goede doel van Het Nationaal Schoolontbijt.

LSVb helpt studenten uit de brand met ‘Heet in Huis’-campagne

Kratjes in de gang, geen rookmelders en na het stappen nog even frituren: brandonveilige situaties in studentenhuizen leveren ernstige gevaren op. De Landelijke Studentenvakbond (LSVb) komt in actie en wil met de game en campagne Heet in Huis studenten en verhuurders bewust maken van het belang van een brandveilig huis. LSVb-voorzitter Stefan Wirken: “Brandveiligheid is een onderwerp waar studenten niet echt mee bezig zijn, maar juist daarom gaat het vaak mis.” Vanaf heden is de Heet in Huis-app gratis te downloaden voor iOS en Android

Uit onderzoek van de LSVb bij 330 studentenhuizen blijkt dat in veel gevallen niet aan de minimale brandveiligheidseisen wordt voldaan. Zo komt naar voren dat bij de helft van de studentenhuizen geen of onvoldoende brand- of rookmelders aanwezig zijn. Ook is bij iets minder dan de helft van de ondervraagde huizen het aantal brandblussers en andere blusmaterialen niet in orde. Een ander veelvoorkomend probleem is geblokkeerde vluchtroutes, bijvoorbeeld doordat er in de gangen fietsen, kratten of andere spullen staan. Een vluchtplan ontbreekt in maar liefst 80% van de studentenhuizen. Wirken: “Dit zijn verontrustende cijfers. Het is duidelijk dat er meer aandacht voor brandveiligheid nodig is.”

brandonderzoek

Om deze situatie te verbeteren richt de campagne zich zowel op studenten als op kamerverhuurders. Verhuurders moeten in actie komen om aan de regelgeving te voldoen. Het is hun verantwoordelijk om, onder andere, te zorgen dat brandblussers en rookmelders aanwezig en in orde zijn. Anderzijds is het ook aan de studenten zelf om, bijvoorbeeld, op te letten dat zij niet te veel stekkerdozen aan elkaar koppelen en dat zij brandmelders niet uitschakelen bij een feestje.

De campagne bestaat uit een game, een website en een tour langs verschillende studentensteden. In de game voor iOS en Android komen zeven brandgevaarlijke situaties voorbij. Wirken: “We hopen dat de situaties in de app voor de studenten leuk zijn, maar vooral herkenbaar.” Op de website heetinhuis.nl is meer inhoudelijke informatie te vinden en kunnen studenten een laagdrempelige brandveiligheidscheck voor hun studentenhuis invullen. In de week van 9 november vinden in vijf studentensteden activiteiten plaats in het kader van brandveiligheid in studentenhuizen. Deze activiteiten vinden plaats in samenwerking met Vidius in Utrecht, LSBo in Leiden, AKKU in Nijmegen, VSSD in Delft en GSb in Groningen

De LSVb werkt voor deze campagne samen met het Ministerie van Binnenlandse Zaken, Brandweer Nederland, brancheorganisatie studentenhuisvesting Kences, Vastgoed Belang, Raetsheren van Orden, Monkeybizniz en de Landelijke Kamer van Verenigingen.

Kortjes: Friends, Ruby Rails, kinderraad, Sesamstraat, kraanwaterdag, Little People Zoo, Veroniklaas, en meer (week 45, 2015)

Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met ‘kortjes’ — oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES MEER:

The digital divide in ownership of mobile media devices in the U.S. seems to have narrowed; at age two, most children are using mobile devices daily and spending comparable amounts of time on television and mobile devices (CBC News)

Putting children to bed can quickly turn from a simple daily activity into an all out war — Netflix hopes to assuage bedtime protests with a new series of five-minute videos: kids can watch an entire episode of Dinotrux 5 Minute Favorites, but then they have to go to sleep (Mashable)

The mushrooming popularity of watching TV serials in concentrated bouts has seen the new verb’s usage explode, according to Collins’s annual survey; ‘Binge-watch’ has been named word of the year (The Guardian)

If you are somewhere between 13 and 20, and particularly if you live in New York, you may find yourself very much in the ‘Friends’ zone, because you watch it methodically, on Netflix, in sequence, through its more than 230 shows (The New York Times)

Minorities are more likely than whites to be passionate about virtual reality and despite the attention paid to Facebook-owned Oculus in the media, Sony’s PlayStation VR is the most recognized brand (Fast Company)

Fitness trackers and smartwatches will remain a hot item through the holiday season, particularly as consumers become more familiar with what’s available and make a distinction between the two product lines (MediaPost)

Over the past several years, Essena O’Neill, an 18-year-old from Australia, has built a social media empire, but recently, O’Neill decided she had had enough; she said she realized she had stopped “actioning her values,” and wasn’t living an authentic life (BuzzFeed)

Millennials won’t hesitate to abandon loyalty for better products and services, according to a survey conducted on behalf of Experian (MediaPost)

GoldieBlox has defined its advertising with feminist messages, so it makes sense that the brand would launch its new action figure, Ruby Rails, with an ad that rails against sexism in Hollywood; the 90-second spot reimagines everyone’s favorite movie heroes (Adfreak)

Yumit’s interactive plate detects when food is eaten, rewarding children with virtual currency they can spend on in-app games (Springwise)

A documentary being screened in schools promotes McDonald’s food as a weight loss tool, but this isn’t sitting too well with some parents (Eater)

Sure, young Americans love their phones, but they also can’t get enough of pizza; pizza is cheap, and it’s what Millennials pay for most often, according to data Venmo pulled (CNN Money)

The more U.S. children watch television commercials for fast food restaurants, the more often their families eat at those restaurants (Reuters)

While some malls cut their Santa bookings in the years following the recession, the franchise seems healthier than ever—and Santa’s power to draw crowds is doubtless one of the reasons; the motivation is parents hell-bent on getting a photo of it (Adweek)

Paypal has accidentally played the Grinch in Britain this holiday, according to several hundred viewers who have lodged complaints about its Christmas ad, claiming the commercial implies that Father Christmas—aka, Santa Claus—isn’t real (Adfreak)

The John Lewis Christmas 2015 ad, the most hotly-anticipated UK ad of the year, has finally landed (Unruly)

Nickelodeon heeft zijn gilde van ongeschminkte pieten gepresenteerd; ze zullen optreden in de sinterklaasserie Op weg naar pakjesavond – Sint vermist! — er zitten witte, getinte én zwarte pieten tussen, maar altijd met hun eigen huidskleur (nrc)

In Friesland speelt een toenemend aantal jongeren het gevaarlijke stikspel, middelbare scholen maken zich hier grote zorgen over en trekken aan de bel; het stikspel is helaas niet het enige gevaarlijke ’vertier’ waar (vooral) jongeren zich mee bezighouden (Metro)

Mannen hebben in hun leven vaker positieve emoties dan vrouwen; ze voelen zich vaker kalm en rustig en zijn ook vaker gelukkig, blijkt uit CBS-onderzoek over het Welzijn in Nederland (CBS)

Een kwart van de Nederlandse jongeren (18-25 jaar) verschoont hun ondergoed niet dagelijks, van deze groep is 78% man; bijna een tiende (9,4%) van de jongeren verschoont zijn of haar ondergoed zelfs maar drie, twee of één keer per week (NU.nl)

Albert Heijn schaart zich in een rij van zo’n veertig bedrijven die naast een raad van bestuur en een raad van commissarissen een kinderraad hebben; onder meer NS, PostNL, Lidl, Jumbo, Tata Steel, TUI, Aegon en de Nederlandse Vereniging van Banken gingen AH voor (NOS)

Jongvolwassenen gaan steeds vaker aan de slag als ondernemer en een steeds grotere groep start vanuit noodzaak als ondernemer, blijkt uit de Global Entreneurship Monitor van onderzoeksbureau Panteia (De Telegraaf)

LinkedIn onderzocht wat de 10 beroepen zijn die Nederlandse ouders het minst goed begrijpen; UI designer blijkt het meest onbegrepen beroep te zijn, socialemediamanager volgt op een tweede plaats (Communicatie Online)

Om de Nederlandse interneteconomie veilig te stellen is het noodzakelijk kinderen in de nabije toekomst een digitaal vaardigheidsbewijs te laten halen, zo staat in een advies van de Nationale Cybersecurity Raad (fd.)

Deloitte, KPN en het nationale veiligheidscluster ‘The Hague Security Delta (HSD)’ organiseerden een kinderdebat over veilig internetten; het debat vond plaats tijdens de Alert Online-weken en is een voorbeeld van meer aandacht voor cybersecurity in het onderwijs (Deloitte)

Kinderen kunnen minder makkelijk geld uitgeven via apps zonder toestemming van de ouders; Apple en Google hebben afgelopen jaar onder druk van onder meer de Europese Commissie hun app-stores aangepast (de Volkskrant)

Hollandsnieuwe en Tele2 zijn onder tieners populairder dan bij andere leeftijdsgroepen, wanneer het op postpaid aansluitingen aankomt; senioren kiezen relatief gezien vaker voor Telfort en Simpel (Telecompaper)

Een recente, wereldwijde Nielsen-studie laat zien dat het vertrouwen in reclame de afgelopen twee jaar redelijk gelijk gebleven is, zowel via earned, owned als paid media; millennials hebben het meeste vertrouwen in advertising (Adformatie)

NPO1 stopt met het uitzenden van kinderprogramma Sesamstraat omdat we steeds minder traditioneel tv kijken en vooral ouders zijn daar ontzet over, maar het is niet aan de politiek om te bepalen hoe laat een programma wordt uitgezonden en de plek waar het te zien is (AD)

De Nederlandse Klaasje Meijer en de Belgische Hanne Verbruggen en Marthe de Pilleceyn zijn de winnaressen van K3 zoekt K3; de zangeressen wonnen de talentenjacht voor de nieuwe formatie van K3 (NU.nl)

Astrid Poot: “Ik vind niet dat techniek verplicht moet, ik vind ook niet dat meisjes geen meisje mogen zijn, maar ik vind wel dat we veel kinderen de kans techniek te leren vaak per ongeluk ontzeggen (omdat we het zelf lastig vinden)” (Maker Education)

De verkoop van drones aan particulieren kent een groeiend succes, maar omdat er bepaalde regels horen bij het gebruik van drones, lanceert de FOD Mobiliteit en Vervoer een sensibiliseringscampagne over het goede gebruik van recreatieve drones (VRT)

Fisher-Price lanceert dierentuinspeelgoed Little People Zoo; de speelgoedfabrikant heeft in Safaripark Beekse Bergen in Hilvarenbeek een partner gevonden om dat onder de aandacht te brengen — november is ‘Little People-maand’ in het wildlifepark (Marketing Online)

Zo’n 400.000 kinderen in Nederland kunnen door armoede geen pakjesavond vieren; gelukkig voor hen is daar Veroniklaas, een als superheld verklede hulpsinterklaas (Metro)

Veel religieuze ouders denken dat hun kind meer gevoel voor rechtvaardigheid en medeleven heeft dan niet-gelovige kinderen; Amerikaanse wetenschappers stellen deze week dat het precies andersom zit: niet-gelovige kinderen zijn juist vrijgeviger (NPO Wetenschap)

In heel wat Vlaamse basisscholen gaat de FLITS-campagne van start, die duurzame verplaatsingen en verantwoord verkeersgedrag stimuleert; de bedoeling is om beloningen uit te delen aan kinderen die ook in de winter te voet of met de fiets naar school gaan (Knack)

Een nieuwe studie bij Britse kinderen brengt nu heel concreet in kaart welke voeding het sterkst geassocieerd is met gewichtstoename: chips, boter en margarine, gepaneerde vis en kip, bewerkt vlees, frieten, melk, snoep en frisdrank (HLN)

Kinderen drinken teveel frisdrank op school, daarom heeft waterbedrijf Vitens de kraanwaterdag bedacht: een vaste dag in de week waar iedereen op school water drinkt (Omrop Fryslân)

Van de scholieren tussen twaalf en zestien jaar drinkt 20% vijf of meer glazen alcohol tijdens een feestje of andere gelegenheid, blijkt uit de Nationale Drug Monitor van het Trimbos-instituut; het wettelijk verbod om alcohol aan jongeren te verkopen wordt slechter nageleefd (De Telegraaf)

#100dagenzonderalcohol: met die blog over zijn tijdelijke alcoholstop oogst Nick Vinckier (25) een storm aan reacties, hij hekelt de openlijke druk vanuit zijn nabije omgeving om alcohol te drinken in sociale situaties — zetten jongeren elkaar effectief aan tot drankgebruik?  (VRT)

Drugsgebruik door hun kinderen lijkt voor veel ouders een taboe onderwerp; staatssecretaris Martin Van Rijn (VWS) wil ouders helpen om daar verandering in te brengen en drugs wel bespreekbaar te maken — er komt onder andere een speciale website met tips (Rijksoverheid)

En tot slot, klik hier voor een overzicht van internationale programma’s en initiatieven op het gebied van mediawijsheid (mediawijsheid.nl)

Speelgoed van het Jaar 2015 sluit aan bij tijdgeest: robot en drone als winnaars

“Speelgoed, het bestaat al sinds de oudheid. Het geeft een beeld van het dagelijks leven van toen en nu en, heel opmerkelijk, het geeft een kijkje in de wereld van de toekomst. Niet per se hoe kinderen over een jaar of tien spelen maar vooral geeft het spelen met speelgoed een beeld van
hoe de wereld er dan zal uitzien.” Aldus de organisatie van de Verkiezing Speelgoed van het Jaar, die de winnaars vandaag bekendmaakte. “De vakjury heeft ook dit jaar artikelen gekozen die een goed overzicht geven van het aanbod op dit moment en van de technische ontwikkelingen in de maatschappij.”

Ter illustratie van bovenstaande werd vermeld dat een Meccano-robot (integratie van mechanica en programmeren; zie onderstaande video) en een Spectron-drone (voor beginners) tot de genomineerde artikelen behoorden. “Met robots worden allerlei onderzoeken gedaan, gekeken wordt hoe zij bijvoorbeeld in verpleeghuizen kunnen worden ingezet. De kinderen van nu kunnen met een robot vertrouwd raken en spelenderwijs ontdekken hoe die opdrachten kunnen uitvoeren. En wat te denken van de drone? Er wordt veel over gesproken: je kan er van alles mee ontdekken: wat ergens gebeurt en het geeft aanleiding het gesprek aan te gaan of je niet de privacy schendt van degenen die je bekijkt.” Deze twee producten werden vanochtend bekroond, in de leeftijdscategorieën 10-11 jaar en 12+. Wat de andere winnende artikelen, zoals het Schetenjacht-spel, zeggen over de toekomst, werd verder niet benoemd. ;-)

Dit zijn alle zes winnaars van 2015:

speelgoed van het jaar 2015

Ieder jaar nomineert een vakjury 30 stuks speelgoed in zes leeftijdscategorieën. De vakjury bestaat uit een vertegenwoordiging uit verschillende disciplines: journalisten, inkopers en speelgoeddeskundigen. Natuurlijk houden zij rekening met verschillende criteria: is het geschikt voor de leeftijd, sluit het aan bij de interesse van het kind waarvoor het is bedoeld, gaat het niet gauw stuk, is het na een keer spelen nog steeds leuk, hoe zit het met de prijs-/kwaliteitverhouding? 

Ook dit jaar is op basisscholen, peuterspeelzalen/kinderdagverblijven en 12-plusspelersgroepen met het genomineerde speelgoed gespeeld en is er vervolgens op gestemd. Daarnaast is op de Speeldag in Hoorn het genomineerde speelgoed uitgeprobeerd en hebben velen hun stem uitgebracht. En er is gestemd op www.speelgoedvanhetjaar.nl. Stemmers maken kans op een genomineerd artikel naar keuze indien zij minimaal in één categorie stemden en maximaal in zes. De uiteindelijke uitslag is gebaseerd op alle stemmen die door consumenten zijn gegeven.

Hieronder zie je beelden van de uitreiking.

De Verkiezing Speelgoed van het Jaar wordt mede mogelijk gemaakt door de inzet van Telekids, Bart Smit, bol.com, Intertoys, Top1Toys, Toys2Play, Toychamp en ToysXL.

‘Ongezonde afbeelding laat tiener naar snack grijpen’, volgens onderzoek UvA en UL

Tieners kiezen eerder een ongezonde snack wanneer ze daarvoor een afbeelding van bijvoorbeeld chips of chocola hebben gezien. Dat blijkt uit onderzoek onder Amsterdamse scholieren uitgevoerd door onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam (UvA) en Universiteit Leiden (UL). Deze conclusie bevestigt opnieuw het negatieve effect dat reclames hebben op ongezond keuzegedrag van kinderen. Binnenkort worden de resultaten (pdf) gepubliceerd in het vakblad Appetite, onder de titel ‘An associative account of how the obesogenic environment biases adolescents’ food choices’.

Hoewel er steeds meer Amsterdamse kinderen met ondergewicht zijn, is de verwachting dat overgewicht onder Nederlandse kinderen de komende jaren zal toenemen. Op dit moment heeft één op de zeven Nederlandse kinderen onder de 13 jaar last van overgewicht. Toch zijn zij juist de doelgroep bij advertenties en reclames voor ongezond eten zoals snoep en chips. De onderzoekers bekeken daarom het mogelijke onderliggende mechanisme dat ten grondslag ligt aan het effect van reclames en de blootstelling aan eten bij de voedselkeuze van tieners.

Voor het onderzoek werd een groep Amsterdamse tieners tussen 12 en 16 jaar gevraagd om een computertaak uit te voeren waarmee ze een beloning konden verdienen. Tijdens de taak hadden de testpersonen twee knoppen voor zich. Een knop leidde bijvoorbeeld tot een plaatje van chips, een andere tot een plaatje van komkommer. Terwijl de tieners op de knoppen drukten, verschenen er af en toe cartoonplaatjes van monstertjes op het scherm die middels Pavloviaanse conditionering geassocieerd waren met ongezonde snacks (chips en chocola) en gezonde alternatieven (komkommer en tomaatjes).

Uit het onderzoek blijkt dat de ongezonde stimuli, in dit geval afbeeldingen, een sterke invloed hebben op keuzegedrag. Bij het zien van een monstertje dat indirect geassocieerd was met chips, drukten de adolescenten ook daadwerkelijk meer voor chips. Datzelfde effect werd bereikt wanneer er direct een plaatje van chips werd getoond. Bij gezonde stimuli gebeurde hetzelfde, alleen was dat effect over het algemeen een stuk minder sterk.

pavlovtraining

Sanne de Wit, een van de onderzoekers: “Ons onderzoek bevestigt nog eens het negatieve effect dat ongezonde voedselreclame heeft op het keuzegedrag van kinderen. Het bestrijden van overgewicht en obesitas vereist een omgeving die de aandacht juist richt op gezonde alternatieven.” Naar het mogelijke mechanisme achter het keuzegedrag moet nog verder onderzoek worden gedaan. De onderzoekers denken dat de responsen bij de proefpersonen automatisch worden getriggerd door externe stimuli zoals afbeeldingen.

Deze studie werd uitgevoerd door Poppy Watson van de UvA in het kader van haar promotieonderzoek. Ze deed dit met prof. dr. Reinout Wiers, prof. dr. Richard Ridderinkhof en dr. Sanne de Wit van de UvA, en met prof. dr. Bernhard Hommel van de UL. Het onderzoek is gefinancierd door het NWO regieorgaan voor hersen- en cognitieonderzoek (NIHC).

[Afbeelding: advertentie voor Willifood Apple Chips, via AOTW]

Gerelateerd leesvoer:

Onderzoek Common Sense Media: ‘Jongeren consumeren oude media op nieuwe manieren’

Amerikaanse tieners (13-18 jaar) besteden gemiddeld negen uur per dag aan entertainmentmedia, onder tweens (8-12 jaar) is dat zes uur — exclusief mediagebruik voor school of huiswerk. Dat blijkt uit het onderzoeksrapport Common Sense Census: Media Use by Tweens and Teens dat Common Sense Media vandaag publiceerde. De non-profitorganisatie, die als doel heeft om gezinnen en opvoeders wegwijs te maken in een wereld van media en technologie, constateert dat er een digitale kloof is tussen arme en rijke kinderen uit families.

Kinderen uit families met een lager inkomen hebben minder toegang tot computers, tablets en smartphones dan hun meer welstandige leeftijdsgenoten. Sowieso zijn tussen jongeren onderling flinke verschillen te zien, en daar spelen ras, klasse en geslacht een rol bij. Zo besteden jongens bijvoorbeeld veel meer tijd aan videogames dan meisjes en is dit voor wat betreft sociale media juist andersom.

Hoewel relatief nieuwe entertainmentvormen zoals online video, mobiele games en sociale netwerksites behoorlijk populair zijn geworden, zijn televisie kijken en muziek luisteren nog steeds de media-activiteiten die tweens en tieners het vaakst en liefst doen. In veel gevallen echter worden ‘oude’ media op ‘nieuwe’ manieren geconsumeerd. Zo gaat 41% van de schermtijd van tweens en 46% van die van tieners naar mobiele apparaten.

De belangrijkste resultaten uit het onderzoek, door GfK uitgevoerd onder 2.658 Amerikaanse 8-18-jarigen, zijn gevat in onderstaande infographic (of klik hier voor een filmpje met de highlights).

cs_mediacensusinfo

“The diversity of media use patterns among youth is astounding, but it’s interesting to see that through it all TV and music continue to be the media of choice – and that social networking lags significantly behind.” [Vicky Rideout, Common Sense Media]

De video hieronder geeft een beeld van een dag in het digitale leven van tieners.

“As a parent and an educator, there’s clearly more work to be done around the issue of multi-tasking. Nearly two-thirds of teens today tell us they don’t think watching TV or texting while doing homework makes any difference to their ability to study and learn, even though there’s more and more research to the contrary.” [James P. Steyer, Common Sense Media]

‘De marktwaarde van de thuisblijfouder bedraagt ruim €72.000’

Altijd leuk als er eens met een andere bril naar ouders gekeken wordt. Maar liefst €72.297,78 per jaar zou de thuisblijfouder verdienen als deze een aangepast salaris zou krijgen voor alle dagelijkse werkzaamheden. Dat blijkt uit een onderzoek van Viking, leverancier van kantoorbenodigdheden, dat is uitgevoerd onder 700 Nederlandse en Vlaamse thuisblijfouders. Thuisblijfouders gaven aan gemiddeld 91 uur per week aan het werk te zijn, meer dan het dubbele dus van een 40-urige werkweek.

Natuurlijk vertaalt de waarde van liefde zich niet in een salarisstrookje. En natuurlijk werkt de formeel werkende ouder ook hard. Maar in deze tijd waar men ogenschijnlijk zelfwaarde sterk verbindt met hun werk, is het misschien interessant om eens te kijken wat de marktwaarde van thuisblijfouders is volgens het financiële systeem.

Viking’s klantenkring bestaat uit bedrijven in de MKB-sector, van zzp’er tot middelgrote organisaties, van thuiskantoren tot grote bedrijven. Men besloot om een uitstapje te maken door een kijkje te nemen op het ‘thuiskantoor’ van de thuisblijfouder, door uit te zoeken waar mama (en steeds vaker papa) zich in een week zoal mee bezighoudt en welk salaris daar tegenover zou moeten staan. In deze exercitie werd thuisblijfouder zijn vergeleken met het runnen van een startende onderneming. Als echte zelfstarter ben je alles en iedereen tegelijk. Je hebt geen vakantiedagen, kan geen ziekteverlof opnemen en er is geen dertiende maand. Bakkenvol met liefde stop je in je werk.

Zie onderstaande infographic.

Print

“Als multitasking project manager pur sang organiseert ze alles om de kinderen heen. Ze werkt onregelmatige uren, kookt regelmatig voor een klein leger (aan vriendjes en vriendinnetjes), organiseert vaak kleine evenementen, etc. De uren die ongeregistreerd thuis gemaakt worden, zijn van meerwaarde.”

Gezondheidsfondsen stimuleren initiatieven voor een rookvrije generatie: ‘Niemand wil dat kinderen gaan roken’

Iedere dag beginnen zo’n honderd kinderen in Nederland met roken. Ruim de helft van hen blijft roken en raakt verslaafd. Voor ouders blijkt het moeilijk om hun kinderen tegen deze dodelijke verslaving te beschermen. De Hartstichting, KWF Kankerbestrijding en het Longfonds zijn daarom een campagne voor een rookvrije generatie gestart. Samen met publiek en de politiek willen de fondsen met haar partners uit onder meer het zorgveld het mogelijk maken dat kinderen kunnen opgroeien zonder tabaksrook en de verleiding om te gaan roken.

Hoewel steeds meer omgevingen (zoals de horeca) rookvrij zijn, worden kinderen nog op allerlei manieren verleid om met roken te beginnen. Hun verslavingsgevoeligheid is groter dan die van volwassenen. Zien roken, doet roken. Er blijven zo jaarlijks bijna 37.000 nieuwe, jonge rokers bijkomen.

Om de jeugd te beschermen, zijn de Hartstichting, KWF Kankerbestrijding en Longfonds samen met andere partijen een beweging gestart om kinderen vrij van tabaksrook en de verleiding om te gaan roken te laten opgroeien. De fondsen stimuleren diverse initiatieven (groot en klein) om dit mogelijk te maken: betere voorlichting en ondersteuning voor jonge ouders in spé, rookvrije schoolpleinen en rookvrije sportverenigingen de kans geven kinderen rookvrij te laten sporten etc.

Ouders met kinderen moeten de kans krijgen hun kind volledig rookvrij te laten opgroeien. Ouders die hiervoor kiezen, moeten kunnen voorkomen dat hun kinderen telkens worden geconfronteerd met het slechte voorbeeld van rokende mensen en zonder de verleiding van glimmende pakjes en toegevoegde smaakjes aan sigaretten. Toekomstige kinderen hebben het liefst al een rookvrije zwangerschap doorlopen. Aansluitend zullen consultatiebureaus toegerust worden om jonge ouders te adviseren hoe ze hun kind rookvrij kunnen laten opgroeien en hen daarbij begeleiden. Groeit het kind verder op, dan kunnen speeltuinen, scholen en sportverenigingen de ouders helpen om hun kinderen een rookvrije omgeving te bieden.

Iedereen kan meehelpen. Door het goede voorbeeld te geven, door organisaties en verenigingen rookvrij te maken, of aan te dringen op maatregelen die de politiek moet nemen. Zie rookvrijegeneratie.nl en onderstaande video met het manifest voor meer informatie.

Het draagvlak voor een rookvrije generatie is groot, zo bleek uit het Motivaction-onderzoek ‘Een rookvrije generatie vanaf 2017’ (de vragenlijst werd ingevuld door 1.056 Nederlanders in de leeftijd van 15-75 jaar; februari 2015) in opdracht van de drie fondsen. Van de Nederlandse bevolking vindt 90% het belangrijk dat voorkomen wordt dat kinderen jonger dan 18 jaar starten met roken. Er is ook grote steun voor het idee om kinderen optimaal te beschermen tegen tabaksrook: 88% van de Nederlandse bevolking staat achter dit idee en daarvan geeft meer dan driekwart aan dat ouders, scholen en de overheid daarbij een rol moeten spelen.

De Hartstichting, KWF Kankerbestrijding en Longfonds zijn partner in de Alliantie Nederland Rookvrij!, een actief netwerk waarin partijen zich gezamenlijk hard maken voor een rookvrij Nederland waarin niemand meer (over)lijdt aan de gevolgen van tabaksgebruiken.

naar rookvrije generatie

[Creatie campagne door Publicis]

Duracell maakt ouders duidelijk dat Star Wars-speelgoed niet zonder batterijen kan

Je zag hier onlangs al geslaagde commercials voor Toys”R”Us en PlayStation langskomen waarin werd aangehaakt bij de komende film Star Wars: The Force Awakens. Ook Duracell verbindt zich nu aan de kaskraker, en ook in deze spot is flink geïnvesteerd om een cinematisch verhaal te vertellen dat daarbij aansluit. Hoewel kinderen de hoofdrol spelen in het filmpje van 1 minuut, vormen ouders de doelgroep, aangezien zij degenen zijn die batterijen moeten kopen. En gezien al dat elektronische speelgoed dat rond de film verkocht wordt, zullen er heel wat batterijen nodig zijn. ;-)

De Battle for Christmas Morning-commercial is via diverse online kanalen en in bioscopen te zien.

“Parents grew up with Star Wars. They did that imaginative play themselves. Some of them are still doing it, if only at conventions and costume parties or in their daydreams. And Duracell hopes to leverage that deep, generational connection with this campaign.” [Seth Jacobs, Anomaly]

[Creatie door Anomaly; via Adweek]