K3 scoort met ‘10.000 luchtballonnen’ nieuwe hit; eerste videoclip van Hanne, Marthe en Klaasje gaat viraal

Maar liefst 3,6 miljoen mensen zagen vorige week de ontknoping van K3 zoekt K3. Inmiddels zit de eerste week als K3 erop voor Hanne, Marthe en Klaasje. Aan het begin van die eerste week hebben de vervangers van  Karen, Kristel en Kathleen/Josje onderstaande, vrolijke videoclip opgenomen voor 10.000 luchtballonnen. De eerste single van de nieuwe K3’tjes heeft meteen een top […]

Mobiliteit van jongeren onderzocht: ‘Openbaar vervoer verliest het van de fiets’

Voor het eerst is grootschalig kwalitatief en kwantitatief in beeld gebracht hoe jongeren tussen 15 en 25 jaar verschillende vervoerswijzen gebruiken, ervaren en waarderen. Het belangrijkste resultaat uit het onderzoek Jongeren & Mobiliteit: vijf segmenten als aanknopingspunt voor beleid en actie. Het gaat in de segmentatie om ‘onafhankelijke idealisten’, ‘behoedzame soloreizigers’,  ‘onbevangen verkeersdeelnemers’, ‘pragmatische bewegers’ en ‘statusgerichte levensgenieters’. Deze […]

HEMA zoekt de leukste ‘sinter-songwriters’ van het land

Klassiekers als ‘Hoor wie klopt daar kinderen’ hebben we vaak genoeg gehoord, dus HEMA roept Nederlanders op om hun eigen, nieuwe Sinterklaasliedje te maken. Onder de noemer ‘de leukste sinter-songwriters van ’t hele land’ (inderdaad, een woordspeling op het VARA-programma) kunnen kinderen hun eigen liedje maken, opnemen en uploaden. De 10 leukste sintersongs worden opgenomen in een échte geluidsstudio en […]

Veel speelgoed ongebruikt: inzamelingsactie Albert Heijn en Goedzak voor lokale goede doelen

Uit onderzoek van Albert Heijn is gebleken dat kinderen met de helft van hun speelgoed niet meer spelen. Met alle nieuwe cadeaus in het vooruitzicht willen ouders graag ruimte maken in de kasten en op zolder. Bijna 85% van de ondervraagde ouders zou het overbodig geworden speelgoed het liefst een goede en nuttige nieuwe bestemming […]

Bol.com ziet ‘digi-vriendjes’ als dé cadeautrend voor Sinterklaas 2015

Het Sinterklaasjournaal is weer te zien en daarmee is de aanloop naar het ‘heerlijk avondje’ officieel begonnen. Het is de belangrijkste periode van het jaar voor de speelgoedretailers, en dus zoeken ze nog meer dan anders de publiciteit. Als eerste Bol.com, met een persbericht waarin Sinterklaas geadviseerd wordt om ‘digi-vriendjes’ groot in te slaan. Speelgoed zoals bewegende en interactieve […]

13de editie van Het Nationaal Schoolontbijt nog groter en gezonder

Deze week (9-13 november) wordt de 13de editie van Het Nationaal Schoolontbijt georganiseerd. Zo’n 500.000 kinderen op 2.600 basisscholen zullen samen ontbijten en in 240 gemeenten eet een schoolklas een broodje met de burgemeester of wethouder op het stadhuis. Alle kinderen krijgen een gezond ontbijtpakket met vers brood, allerhande beleg, fruit en, nieuw dit jaar: groente. Tijdens […]

LSVb helpt studenten uit de brand met ‘Heet in Huis’-campagne

Kratjes in de gang, geen rookmelders en na het stappen nog even frituren: brandonveilige situaties in studentenhuizen leveren ernstige gevaren op. De Landelijke Studentenvakbond (LSVb) komt in actie en wil met de game en campagne Heet in Huis studenten en verhuurders bewust maken van het belang van een brandveilig huis. LSVb-voorzitter Stefan Wirken: “Brandveiligheid is […]

Kortjes: Friends, Ruby Rails, kinderraad, Sesamstraat, kraanwaterdag, Little People Zoo, Veroniklaas, en meer (week 45, 2015)

Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met ‘kortjes’ — oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES MEER: The digital divide in ownership of mobile media devices in the U.S. seems to have narrowed; at age two, […]

Speelgoed van het Jaar 2015 sluit aan bij tijdgeest: robot en drone als winnaars

“Speelgoed, het bestaat al sinds de oudheid. Het geeft een beeld van het dagelijks leven van toen en nu en, heel opmerkelijk, het geeft een kijkje in de wereld van de toekomst. Niet per se hoe kinderen over een jaar of tien spelen maar vooral geeft het spelen met speelgoed een beeld van hoe de […]

‘Ongezonde afbeelding laat tiener naar snack grijpen’, volgens onderzoek UvA en UL

Tieners kiezen eerder een ongezonde snack wanneer ze daarvoor een afbeelding van bijvoorbeeld chips of chocola hebben gezien. Dat blijkt uit onderzoek onder Amsterdamse scholieren uitgevoerd door onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam (UvA) en Universiteit Leiden (UL). Deze conclusie bevestigt opnieuw het negatieve effect dat reclames hebben op ongezond keuzegedrag van kinderen. Binnenkort worden […]

Onderzoek Common Sense Media: ‘Jongeren consumeren oude media op nieuwe manieren’

Amerikaanse tieners (13-18 jaar) besteden gemiddeld negen uur per dag aan entertainmentmedia, onder tweens (8-12 jaar) is dat zes uur — exclusief mediagebruik voor school of huiswerk. Dat blijkt uit het onderzoeksrapport Common Sense Census: Media Use by Tweens and Teens dat Common Sense Media vandaag publiceerde. De non-profitorganisatie, die als doel heeft om gezinnen en […]

‘De marktwaarde van de thuisblijfouder bedraagt ruim €72.000’

Altijd leuk als er eens met een andere bril naar ouders gekeken wordt. Maar liefst €72.297,78 per jaar zou de thuisblijfouder verdienen als deze een aangepast salaris zou krijgen voor alle dagelijkse werkzaamheden. Dat blijkt uit een onderzoek van Viking, leverancier van kantoorbenodigdheden, dat is uitgevoerd onder 700 Nederlandse en Vlaamse thuisblijfouders. Thuisblijfouders gaven aan gemiddeld 91 uur per […]

Gezondheidsfondsen stimuleren initiatieven voor een rookvrije generatie: ‘Niemand wil dat kinderen gaan roken’

Iedere dag beginnen zo’n honderd kinderen in Nederland met roken. Ruim de helft van hen blijft roken en raakt verslaafd. Voor ouders blijkt het moeilijk om hun kinderen tegen deze dodelijke verslaving te beschermen. De Hartstichting, KWF Kankerbestrijding en het Longfonds zijn daarom een campagne voor een rookvrije generatie gestart. Samen met publiek en de politiek willen de […]

Duracell maakt ouders duidelijk dat Star Wars-speelgoed niet zonder batterijen kan

Je zag hier onlangs al geslaagde commercials voor Toys”R”Us en PlayStation langskomen waarin werd aangehaakt bij de komende film Star Wars: The Force Awakens. Ook Duracell verbindt zich nu aan de kaskraker, en ook in deze spot is flink geïnvesteerd om een cinematisch verhaal te vertellen dat daarbij aansluit. Hoewel kinderen de hoofdrol spelen in het filmpje van […]

Congres Kids en Jongeren website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024