ABN AMRO ontwikkelt Trotskoffers: “Omdat ieder kind de kans verdient talent te ontwikkelen”

Nov 04, 2014 No Comments by

Vandaag heeft ABN AMRO de allereerste Trotskoffers overhandigd aan leerlingen van Openbare Basisschool De Koekoek in Utrecht. De Trotskoffer is het eerste onderdeel van een (pilot) talentenprogramma voor groep 1 tot en met 8 van de basisschool. De start van dit programma is ontwikkeld door de scholen, in nauwe samenwerking met onderwijsspecialisten, onderzoekers en wetenschappers, en wordt gefinancierd door ABN AMRO. Het traject wordt begeleid door Blink Educatie, uitgever van lesmethodes.

De Trotskoffer is het eerste tastbare hulpmiddel waar de groepen mee gaan werken. In de koffer kunnen kinderen dingen waar ze trots op zijn bewaren. Dit kan een tekening zijn, een moeilijke rekenopdracht, maar ook een foto van de hond van de buurman waar ze eerst bang voor waren maar die ze nu hebben geaaid. Bij de Trotskoffer horen activiteiten en instrumenten voor leerkrachten om talenten bij kinderen te ontdekken en bespreekbaar te maken.

“Het klinkt heel logisch dat je op school aandacht besteedt aan de individuele talenten van leerlingen. Het is alleen in de praktijk behoorlijk ingewikkeld. Bijzondere, excellente talenten zijn vaak wel bekend (bijvoorbeeld heel goed kunnen rekenen of pianospelen). Maar hoe neem je in een vol lesprogramma de tijd om de latente talenten van kinderen te ontdekken en hoe prikkel je vervolgens een kind effectief om zijn individuele talenten verder te ontwikkelen samen met de ouders en de omgeving? De Trotskoffer gaat daarbij helpen.” [John Jansen, directeur OBS De Koekoek]

“Ieder kind verdient het om uitgedaagd te worden op school, om te ontdekken waarin het goed is. Vanuit Den Haag helpen we scholen daarom om werk te maken van talentontwikkeling. Dat is een goed begin, maar voor een echte brede cultuuromslag is meer nodig. Scholen kunnen het niet alleen. Daarom vind ik het zo belangrijk dat ook een bedrijf als ABN AMRO zich sterk maakt voor onderwijs dat kinderen uitdaagt om alles eruit te halen dat ze in zich hebben.” [Sander Dekker, staatssecretaris van OCW]

“Er blijkt onder leerkrachten breed draagvlak te zijn voor talentontwikkeling, een van de nieuwe speerpunten in het overheidsbeleid.” [Jorien Castelein, directeur Blink Educatie]

“Elk mens heeft iets om trots op te zijn. Met het programma van de Trotskoffer streven we ernaar dat kinderen zich op jonge leeftijd bewust worden van hun talenten en deze verder ontwikkelen.” [Ernst Boekhorst, directeur ABN AMRO Foundation]

Het programma is onderdeel van een meer maatschappelijke sponsorrichting van ABN AMRO: ‘Partner van de Toekomst’.

Geld

About the author

Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, van september 2012 tot december 2015 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@youngmarketing.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.
No Responses to “ABN AMRO ontwikkelt Trotskoffers: “Omdat ieder kind de kans verdient talent te ontwikkelen””

Leave a Reply