Kindermarketing en de universele rechten van het kind: Hoe gaan die samen?

Foto: Kelly Brown / Soda Politics door Marion Nestle.
(Het boek is zeer de moeite waard om te lezen!)

Kindermarketing en onze dik makende omgeving

HartstichtingEnkele jaren geleden ben ik vanuit mijn public affairs achtergrond begonnen bij de Hartstichting aan het thema “hartgezonde jeugd“. Meer dan 300,000 kinderen onder de 13 jaar hebben overgewicht (Schönbeck et al., 2011) en de Hartstichting wil hier verandering in brengen. Juist mijn eerdere werkervaring bij Coca-Cola waarin ik mij bezig hield met maatschappelijk verantwoord ondernemen, kindermarketing & voedingsmiddelen in combinatie met een maatschappelijke organisatie was iets waar ik graag mijn tanden in zette. Tot op de dag van vandaag super blij met dit besluit!

Wat geef je een kind dat je gezond wilt laten eten?

Met de komst van mijn kinderen 5 jaar geleden heb ik bovendien ook een andere kijk op het thema kindermarketing & voeding gekregen. Ik werd ineens persoonlijk geconfronteerd met de vraag wat kinderen nodig hebben op het gebied van voeding. Zo groen als wat zat ik met vragen zoals: Wat eet een kind? Hoeveel groente en fruit heeft een kind per dag nodig? Geef ik water of is limonade ook prima? Is elke dag zoet op de boterham oké? Maakt het uit dat Spiderman op een mierzoet toetje staat? Kortom een hele verantwoordelijke taak om mijn kinderen gezond op te laten groeien en de heerlijke verleidingen te kunnen weerstaan. Ik vind dat ik een verantwoordelijkheid heb om mijn kinderen gezond de wereld in te brengen, toch? Gelukkig bestaat het Voedingscentrum dat mij als consument onafhankelijke informatie biedt over een gezonde voedselkeuze. Maar die verleidingen blijven…

Weten jullie hoeveel kindermarketing plaatsvindt voor ongezonde voedingsmiddelen?

94% van de voedingsmiddelenreclame op tv gericht op kinderen is voor ongezond eten en drinken (Consumentenbond iov Ministerie van Volksgezondheid, 2011). Hierbij kan je denken aan: frisdrank, chips, koekjes en ijs. Dit getal van 94% blijft mij verbazen. Het staat gelijk aan 239 tv-reclames per week. En dan hebben we het nog alleen maar over het aantal kinderreclames op tv, niet alle andere kanalen (social media, advergames, print, verpakkingen etc).

De verhouding tussen de kindermarketing van ongezonde en gezonde voedingsmiddelen (bij dit laatste kan je denken aan groente en fruit die een positief effect hebben op onze gezondheid) strookt niet met wat wij (in 1989) met zijn allen hebben afgesproken in het Internationaal Verdrag van de Rechten van het Kind van de Verenigde Naties: Kinderen hebben het recht om op te groeien in een gezonde omgeving. Wat blijkt: Kinderen groeien op in een dik makende omgeving, die uitnodigt tot veel en ongezond eten en drinken. Partijen zoals de Wereldgezondheidsorganisatie beschouwen kindermarketing van ongezonde voedingsmiddelen als een belangrijke oorzaak daarvan.

Kindermarketing en de rechten van het kind

Dat getal van 94% verbaast jullie waarschijnlijk ook. Daarom daag ik jullie graag uit om te helpen hier verandering in te brengen: zet je kwaliteiten in voor stoere kindermarketing-campagnes voor groente en fruit. Dan draag je meteen een steentje bij in het opkomen voor de rechten van het kind om op te groeien in een gezonde omgeving.

CarolienDoor: Carolien Martens, Relatiemanager Public Affairs, Hartstichting
De Hartstichting is initiatiefnemer en partner van de Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding; een actief samenwerkingsverband dat de strijd aangaat tegen op kinderen gerichte marketing van ongezonde voedingsmiddelen. Lees ons volledige standpunt op: www.stopkindermarketing.nl.

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Congres Kids en Jongeren website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024