Campagne Vlaamse overheid zet jongeren aan het denken over cannabisgebruik: ‘Laat je niet vangen’

Een nieuwe campagne van de Vlaamse overheid moet jongeren van 14 tot 25 jaar doen nadenken over de gezondheidsrisico’s van cannabis en er zo voor zorgen dat ze drugs links laten liggen. De interactieve website laatjenietvangen.be werd gisteren gelanceerd door Vlaams minister van Volksgezondheid Jo Vandeurzen. Hoewel slechts 2,5% van de 12- tot 18-jarigen regelmatig cannabis gebruikt en nog geen vijfde onder hen het ooit geprobeerd heeft, blijft het de meest populaire drug onder jongeren.

Volgens de minister is het daarom nodig om een extra impuls te geven aan de preventie-inspanningen. Misverstanden ontkrachten en correct informeren, zo wil de campagne jongeren overtuigen te doen zoals de meeste van hun leeftijdgenoten: cannabis links laten liggen. De campagne richt zich op jongeren van 14-17 jaar en op jongvolwassen van 18-25 jaar.

Onderstaande posters en de campagnewebsite moeten jongeren ervan bewust maken dat cannabisgebruik niet normaal of wijdverspreid is onder hun leeftijdsgenoten, maar wel degelijk gezondheidsrisico’s inhoudt. De campagne confronteert hen via urban legends uit hun leefwereld met vaak gehoorde foute stellingen over het gebruik en de gezondheidsrisico’s van de drug. ‘Vreemd gaan zit in de genen, en cannabis in 1 op 10 broekzakken’ — deze en andere slogans moeten jongeren aan het denken zetten over cannabisgebruik (‘zijn de stellingen juist of fout?’). Met een online quiz leren ze juiste van foute informatie onderscheiden. Ze worden op de website ook doorverwezen naar andere informatie- en hulpkanalen.

laat je niet vangen posters

“We kiezen er bewust voor niet met het opgestoken vingertje te communiceren. We nodigen jongeren en jongvolwassenen uit om zich bij het maken van hun gedragskeuzes niet te laten vangen door perceptie of foute informatie. Dat iedereen wel eens gebruikt bijvoorbeeld, of dat het een onschuldig tijdverdrijf is.” [Vlaams minister voor Welzijn, Volksgezondheid en Gezin Jo Vandeurzen]

De boodschap: ‘laat je niet vangen!’. Vandaar de keuze voor de goudvis als visuele ‘catch’, erg fraai uitgewerkt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Congres Kids en Jongeren website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024