Congres

Trends in Kids, Jongeren en Familie Marketing congres niet alleen voor marketeers

Afgelopen donderdag 24 september was het zover, het kids, jongeren en familie congres. Dit congres is iets wat bij toeval op mijn radar verscheen, want ik ben geen marketeer.
Maar wat doe ik dan wel, en waarom vond ik deze dag toch erg interessant?

Niet alleen voor marketeers

Voor het Letterkundig Museum en Kinderboekenmuseum in Den Haag ben ik, vanuit mijn achtergrond als product ontwerper, bezig met de ontwikkeling van een nieuw
(tentoonstellings)concept voor jongeren. Jongeren zijn een erg complexe doelgroep doordat het een groep is waar veel snelle ontwikkelingen plaatsvinden, en iets de ene dag hip kan zijn en de volgende dag niet meer. Zelf behoor ik tot generation y, en het verschil met hoe ik mijn jeugd heb ervaren en hoe tegenwoordig jong zijn wordt beleefd is een wereld van verschil. Het congres was voor mij dan ook een plek om inspiratie op te doen en het laatste onderzoek op het gebied van jongeren te beleven.

Allereerst vond ik het uitermate interessant om te zien hoe marketeers naar een product kijken als iets wat gepromoot moet worden en waar dus waarde aan toegekend moet
worden. De wat en de hoe. En dat een succesvolle campagne ook vooral de waarom zou moeten bevatten. Interessant om te bedenken dat als product ontwerpers we ons dagelijks bezig houden
met de waarom van producten, het bestaansrecht van een product. Waarom dit product, waarom voor deze doelgroep, waarom op deze manier? Hierin wordt een oneindigheid
aan afwegingen gemaakt, en staat de gebruiker centraal. Wat leidt tot producten die de waarom al in zich hebben.

De bootcamp sessie bevestigde mijn eigen bevindingen, dat aansluiten bij de belevingswereld van jongeren erg belangrijk is. Het gebruik visuele middelen blijkt hierbij belangrijk, om aan te trekken en het naar hun eigen wereld te trekken. Zoals Aljan van de Boer benadrukte gebruik smart communication waar een extra laag zit in de boodschap en laat de kijker zelf de code kraken om het bericht te begrijpen.

Interessant vond ik het systeem van Clear Channel Hillenaar, waar naar mijn mening een hele mooie combinatie wordt gemaakt tussen fysiek en digitaal. Een systeem dat uitnodigt tot interactie, maar hierbij niet de groep mensen uitsluit die deze interactie niet aan wil gaan. Er blijft immers ook een fysieke poster zichtbaar.

De daaropvolgende round table sessions hebben me een heel mooi inzicht gegeven in mogelijke platform mechanismen waarvan is bewezen dat ze werken bij jongeren. De take-aways voor mij zijn geweest:

  • Content gegenereerd door jongeren, maar wel redactioneel gecontroleerd om kwaliteit te garanderen, waarborgt dat je als platform on trend kan zijn en je de belevingswereld van de jongeren aanspreekt.
  • In de vrije tijd wordt digitale content voornamelijk mobiel geconsumeerd. Een platform als ondertussen.nl trekt dan ook meer mobiele bezoekers dan via
    traditioneel desktop bezoek.

Neem daarbij de mogelijkheden van een mobile only platform als snapchat, een app die onder jongeren ontzetten populair is. En er zijn tal van mogelijkheden om de doelgroep
op een manier te benaderen die hen aanspreekt.

En hoewel het digitale en visuele cultuur allemaal erg interessant is, je zou ze trends kunnen noemen, zijn er tendensen in onze samenleving die dieper en verder gaan. De afsluitende keynote van Tom Palmearts heeft me een heel mooi inzicht hierin gegeven. Forecasting gaat over cultuur en wie de consument is en door naar de dieper liggende ontwikkelingen te kijken kan een mogelijk beeld gevormd worden van de toekomst. Bedankt voor deze mooie dag!

auteur: Stefanie Smithuis

 

Previous ArticleNext Article
Onze gastbloggers zijn allemaal autoriteiten op het gebied van kids- en jongerenmarketing.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *