”Een dag niet geliked is een dag niet geleefd.”

Jul 20, 2015 1 Comment by

Voorafgaand aan het congres Trends in Kids- & Jongeren- & Familiemarketing interviewden wij Jan Wichers (Commercieel Directeur) en Marjolein Bolk (Marketing Directeur) van Clear Channel Hillenaar. In dit interview delen zij hun visie over de jongeren van nu en de grootste verschillen ten op zichte van andere generaties. Daarnaast leggen ze uit hoe internet de marketing omtrent jongeren heeft veranderd en welke invloed social media heeft.


Wat zijn de eigenschappen van huidige jongeren?

Jongeren zijn altijd online. Alles draait om interactie met vrienden, familie, merken, influentials, popsterren, curators. Voor jongeren is het in contact staan met vrienden en merken van levensbelang. ‘Een dag niet geliked is een dag niet geleefd’ (Carat, Focus on Teens, 2014). Jongeren besteden veel tijd aan media en doen veel dingen tegelijk op verschillende mobiele apparaten. Ondanks deze nieuwe mobiele leefwereld, bevinden jongeren zich in de fysieke wereld nog steeds vijf dagen per week op school, mede dankzij de leerplicht. Om deze twee krachten te bundelen en te voldoen aan de behoefte van de jongeren om continu in contact te staan heeft Clear Channel het Connect netwerk op scholen geïntroduceerd. Via de interactieve Schoolboards bereik je als adverteerder tieners zonder waste. Alle posterpanelen zijn voorzien van een interactieve tag met NFC en QR die adverteerders de mogelijkheid biedt om hun offline campagne te integreren met online activiteiten, waarmee ze de betrokkenheid van de jongeren kunnen versterken en verdiepen. Bovendien kunnen tieners de posters met één druk op knop direct fotograferen en delen via social media. De Schoolboards zijn daarmee hét ideale vertrekpunt geworden voor de online funnel en fungeren als dé ingang naar de mobiele telefoon.

In hoeverre verschillen die t.o.v. andere generaties?

Jongeren zijn steeds mobieler en vanwege de vele mediakanalen steeds moeilijker te bereiken en te beïnvloeden. De smartphone of tablet is altijd binnen handbereik. Internet is niet meer weg te Jan Wicherdenken. Vroeger was je directe fysieke sociale omgeving je bron van informatie en je maatstaf om aan te conformeren, tegenwoordig kan het alles en iedereen zijn. Online en offline zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Er is geen scheiding tussen deze twee werelden. Opgegroeid met internet, mobiele telefoons en social media begrijpen jongeren niet dat veel volwassenen en merken online en offline nog steeds zien als twee aparte werelden. Voor jongeren is deze multimediale en multidimensionale wereld de realiteit. De campagnes op de Schoolboards kunnen direct gedeeld worden en zorgen samen met het interactieve netwerk Connect voor de integratie van offline en online op plekken waar jongeren zich dagelijks bevinden, namelijk op school.

In hoeverre heeft internet de marketing omtrent jongeren veranderd?

Vanwege het huidige versnipperde medialandschap en de enorme keuze aan (online) mediakanalen is het steeds lastiger voor adverteerders om jongeren te bereiken. Waar jongeren vroeger via de geijkte massamedia zoals televisie, radio, tijdschriften en out-of-home als groep te vangen waren, bevinden ze zich nu op ontelbaar veel sites, apps, videochannels, social media, games, blogs en vlogs. Één van de laatst overgebleven massamedia waarmee de doelgroep jongeren nog als groep bereikt kan worden is out-of-home reclame. Om specifiek tieners effectief te bereiken via een out-of-home kanaal met een groot bereik, kan je ze als adverteerder het beste bereiken dáár waar ze elke dag verplicht aanwezig zijn, namelijk op school. Via het landelijke Schoolboard netwerk van Clear Channel bereik je als adverteerder jongeren tussen 12 en 19 jaar op vmbo/havo/vwo/mbo. Posters kunnen niet genegeerd worden of weggeklikt. Posters worden door jongeren tevens als niet storend ervaren en door de toevoeging van het interactieve netwerk Connect wordt ingespeeld op de behoefte van de jongeren om continu in contact te staan en te kunnen delen, liken, downloaden en shoppen. Alle posterpanelen zijn voorzien van een interactieve tag met NFC en QR en biedt adverteerders de mogelijkheid om hun offline campagne te integreren met online activiteiten, waarmee ze de betrokkenheid van de jongeren kunnen versterken en verdiepen. De Schoolboards hebben online en social omarmd en dienen als het startpunt naar het mobiele kanaal. Internet is geen bedreiging, maar een kans. De Schoolboards zijn het ideale medium geworden in combinatie met social media.

Hoe gebruiken jongeren social media?

Ze staan ermee op en ze gaan ermee naar bed. Social media en jongeren zijn tegenwoordig onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Naast de top drie kanalen, namelijk Facebook, Youtube en Twitter, worden visuele netwerken zoals Instagram, Snapchat en Vine steeds belangrijker. Het draait allemaal om dialoog en interactie, het liefst visueel. Waar de doelgroep aanwezig is, moet je alsMarjolein Bolk merk ook aanwezig zijn. Online, maar zeker ook offline. Een campagne op de Schoolboards kan direct gedeeld worden op social media. Met een goede, interessante en verleidende creatie krijg je zeker de aandacht. Jongeren geven zelf aan dat je ze het beste kan bereiken als je een leuke campagne bedenkt. De Schoolboards bieden de mogelijkheid aan adverteerders om direct in contact te komen met hun doelgroep, om over te gaan tot interactie. Als je jongeren echt wil bereiken, moet je boodschap er voor zorgen dat jongeren erover gaan praten en gaan delen. Integratie met sociale media is een must. De campagne moet ‘shareable’ zijn, een tiener moet denken: ‘Ik wil het delen’. Daarbij is het erg belangrijk een duidelijk call-to-action toe te voegen aan de boodschap, die door gebruik te maken van Connect direct uitgevoerd kan worden. Middels een campagne op de Schoolboards kan bovendien goed ingespeeld worden op de groeiende behoefte van jongeren aan video content in plaats van enkel tekst en beeld. Ruim 26% van de jongeren zoekt bijvoorbeeld via YouTube extra uitleg over lesstof van school en maar liefst 45% gebruikt internet om zichzelf te overhoren. Waar kan je deze jongeren beter bereiken dan direct op school? Op bijna alle scholen is tegenwoordig WIFI aanwezig, wat de toegankelijkheid van de mobiel en daarmee Connect voor jongeren zeer hoog maakt.

Welke kansen biedt internet voor jongerenmarketeers?

Er is meer dan ooit de mogelijkheid om direct in contact te staan met de jongeren doelgroep en om ze direct actief te betrekken bij campagnes, acties en merkbeleving. Alleen wordt dit door de vele kanalen steeds lastiger. Verwachting is dat het gebruik van verschillende social netwerken alleen maar zal toenemen, maar daarmee ook versplinteren. Bovendien maken steeds meer Clear Channeljongeren gebruik van online blockers om advertenties te ontwijken. Ook verdient de aanwezigheid van online robots zeker de kritische aandacht van adverteerders met betrekking tot het daadwerkelijke bereik van online advertenties. Adverteerders spenderen miljoenen aan reclame die nooit gezien wordt. Er dient een goede balans gevonden te worden tussen de inzet van offline en online media en vooral de combinatie tussen offline en online. Digitalisering van out-of-home (OOH) media en de komst van nieuwe technologieën dragen bij aan de relevantie van de traditionele media voor jongeren. Campagnes kunnen in hoge mate afgestemd worden op het gedrag van jongeren. Smartphones maken het mogelijk om campagnes te koppelen en direct te delen op social media. OOH verschuift van een medium voor awareness en branding naar een medium voor interactie en activatie. Het biedt mogelijkheden tot het vergroten van de belevingswereld van jongeren. OOH is tevens het enige medium dat altijd en overal zichtbaar is, zowel op school als daarbuiten, in de ochtend, middag en avond, binnen en buiten. Het is daarom een zeer geschikt medium om jongeren te bereiken en om hen kennis te laten maken met nieuwe producten en diensten. Adverteerders blijken deze brug van offline naar online echter nog behoorlijk lastig te vinden. Het is dan ook aan ons als experts en exploitanten om de adverteerder hierin te adviseren en verder te helpen. De centrale vraag om een campagne gericht op jongeren succesvol te laten zijn, is hoe je als adverteerder terecht komt op de camera en timeline van de smartphone.


 Trends in Kids-, Jongeren- & Familiemarketing

Kids en jongerenJan Wichers, Commercieel Directeur Clear Channel Hillenaar verzorgt een bijdrage aan het congres Trends in Kids-, Jongeren- & Familiemarketing. Tijdens dit jaarlijkse congres krijg je inzicht in de belevingswereld van kids & jongeren, mede in relatie tot hun ouders, en hoe je de connectie creëert met deze doelgroep. Benieuwd naar het programma, de praktijkcases, rondetafelsessies en bootcamps? Kijk dan snel op www.kidsenjongeren.nl/congres.

Congres

About the author

Onze gastbloggers zijn allemaal autoriteiten op het gebied van kids- en jongerenmarketing.

One Response to “”Een dag niet geliked is een dag niet geleefd.””

  1. Raphael says:

    Goede pitch zeg.

Leave a Reply