Kinderen zijn geëvolueerd van ‘zachte influencers’ naar ‘betrouwbare advisors’

Jul 30, 2015 No Comments by

Voorafgaand aan het congres Trends in Kids- & Jongeren- & Familiemarketing interviewden wij Geert Torfs, producent van Your’in. In dit interview deelt hij zijn visie over families van nu en 10 jaar geleden. Daarnaast legt hij het succes van Your’in uit en vertelt hij hoe de marketing omtrent families is veranderd.

Families van 10 jaar geleden en nu: wat zijn de 3 opmerkelijkste verschillen?

De grootste verandering is wellicht de gezinssamenstelling. De ‘nieuw’ samengestelde gezinnen, waarbij er soms tot wel 8 kinderen deel uitmaken van hetzelfde gezin, komen steeds vaker voor en doorbreken de ‘standaard’ gezinssamenstelling. Dat heeft ook een impact op de manier waarop het gezin omgaat met haar uitgaven. De gewoontes van beide gezinnen worden gecombineerd en soms word ook het gebrek aan aandacht (bv. Bij co – ouderschap) gecompenseerd in een grote beslissingsimpact van de kinderen in de dagelijkse uitgaven van het gezin.

De manier waarop het gezin met elkaar communiceert, is de laatste 10 jaar ook opmerkelijk veranderd. Kwam het GSM – toestel 10 jaar geleden nog langzaam het dagelijkse leven binnen geslopen, dan is het nu een standaard item van zo goed als elk gezinslid. Het is dan ook meteen communicatiemiddel nummer 1 geworden. Ook binnen dit communicatiemiddel zien we duidelijke verschuivingen van Sms’en naar What’s App’en. De digitale (r)evolutie heeft een grote impact gehad op de manier waarop er binnen het gezin wordt gecommuniceerd en dus in de omgang tussen de gezinsleden.

Tot slot is de hiërarchie binnen het gezin is sterk veranderd. Kinderen hebben een veel grotere impact op de beslissingen die binnen het gezin worden genomen. Daar waar vroeger de ouders de leiding hadden binnen het gezin, wordt deze taak nu duidelijk overgenomen door de kinderen. In welk restaurant er gegeten wordt, welk TV – programma er bekeken wordt of welke voeding in het winkelmandje beland, is een bijna exclusieve bevoegdheid van de kinderen, of moet minimaal hun goedkeuring wegdragen. Deels is dit wellicht te wijten aan het tweeverdieners model waarbij beide ouders gaan werken en hun gebrek aan tijd bijna integraal compenseren door meer zeggenschap in de rest van het gezinsleven.

Wat is het succes van Your’in?

Het succes van Your’in is gebaseerd op het principe dat jongeren steeds naar ‘boven’ kijken. Ze willen al groot zijn, maar mogen het nog niet. Met Your’in maken we net al deze ‘volwassen’ dingen toegankelijk voor de jongeren op een verantwoorde manier.
Your'in Logo 150xNaar de ouders en begeleiders toe zijn we heel duidelijk in onze veiligheidscommuncatie, de boodschap die we consequent overbrengen is: ‘je kind is hier veilig, er kan werkelijk niets gebeuren’. Daarnaast communiceren we met de jongeren op hun eigentijdse en coole manier, de boodschap naar hen is tegengesteld aan deze van de ouders: ‘op onze evenementen kan werkelijk allès gebeuren’.
De balans die we gevonden hebben in communicatie tussen deze twee uitersten bepaald het succes van Your’in. De ouders zien ons als een betrouwbare en veilige partner, terwijl we niets aan ‘coolness’ inboeten voor de jongeren.
Op deze manier maken we met Your’in de link tussen Studio 100 en Tomorrowland!

In hoeverre heeft internet de marketing omtrent families veranderd? Wie zijn de ‘beslissers’ binnen de familie?

Kinderen en jongeren zijn duidelijk belangrijke beslissers binnen de familie, zeker als het aankomt op de dagelijkse basisbehoeften. Bij gescheiden ouders en tweeverdieners speelt het kind een nog grotere rol in deze beslissingen. Het gebrek aan aandacht wordt dan gecompenseerd door een overmatige invloed in de gezinsaankopen en beslissingen.

Kinderen hebben al geruime tijd deze rol, het internet heeft deze vooral versterkt. Daar waar kinderen voorheen vooral veel emotionele argumenten hadden om hun ouders te overtuigen – de leuke karakters op de cornflakes – zijn ze sinds de komst van het internet veel beter op de hoogte van het aanbod en productspecificaties. Daardoor is hun beslissing niet enkel nog emotioneel gestuurd, maar ook gedreven vanuit ‘kennis van zaken’. Ouders zoeken veel bewuster hun kinderen op voor advies bij hun aankopen. Kinderen zijn als het ware geëvolueerd van ‘zachte influencers’ naar ‘betrouwbare advisors’.

Op welke manier heeft Your’in ingespeeld op het medium ‘online’?

We hebben er met Your’in afgelopen jaar voor gekozen om steeds minder zelf te gaan gaan communiceren en meer in te zetten op gezamenlijke communicatie met de doelgroep. Daarbij zijn we actief op zoek gegaan naar jonge (10 – 13 jarige) Geert Torfsinstagrammers, Twitteraars, Snapchatters en Vloggers. In het ene medium was die zoektocht al succesvoller dan het andere. We laten hen de basis van de conversatie voeren en reiken hen onderwerpen, artikelen en interessante foto’s aan. Daarbij proberen we vooral te faciliteren en veel minder actief te participeren. In de praktijk blijkt het participeren ook moeilijk en op een erg dunne lijn te zitten. Onze doelgroep communiceert vrij direct en gaat vrijwel onmiddellijk het gesprek aan, waardoor je als convesation manager (en merk) je je al snel eerder in een actieve chatbox waant dan in een service gericht proces om vragen te beantwoorden. De jongeren stellen ook zeer directe (persoonlijke) vragen, wat de communicatie niet altijd vergemakkelijkt. Door deze communicatie (deels) over te laten aan de doelgroep zelf, kunnen ze vrij chatten, de informatie aan elkaar doorgeven en kunnen als merk vanop een afstand toekijken, leren en participeren als het uitkomt.

’Verantwoorde’ familiereclame, wat houdt dat in en waar moet je dan aan denken?

Reclame is verantwoord op het moment dat het duidelijk is dat het om reclame gaat. Veel merken hebben de neiging reclame zo goed mogelijk te verpakken, van games tot aangepaste bumpers voor TV – programma’s. Vaak is reclame dan niet meer te onderscheiden als reclame, vooral online zien we dit heel duidelijk naar voor komen. Jongeren, maar ook ouders, moeten leren dat het doel van een actie, een incentive in de supermarkt, een gratis game niet is om hen te vermaken, maar om de verkoop van het product te doen stijgen. Als merken duidelijk aangeven dat het om reclame gaat en een actie niet proberen weg te stoppen onder de term ‘content marketing’ kan er veel binnen het begrip ‘verantwoord’. Reclame is niet slecht of per definitie onverantwoord, we moeten enkel beter beseffen wanneer een merk ons benaderd met reclame en wanneer niet. Op het moment dat dit onderscheidt duidelijk is, is reclame verantwoord.


 Trends in Kids-, Jongeren- & Familiemarketing

Kids en jongerenGeert Torfs, producent van Your’in verzorgt een bijdrage aan het congres Trends in Kids-, Jongeren- & Familiemarketing. Tijdens dit jaarlijkse congres krijg je inzicht in de belevingswereld van kids & jongeren, mede in relatie tot hun ouders, en hoe je de connectie creëert met deze doelgroep. Benieuwd naar het programma, de praktijkcases, rondetafelsessies en bootcamps? Kijk dan snel op www.kidsenjongeren.nl/congres.

Congres

About the author

Onze gastbloggers zijn allemaal autoriteiten op het gebied van kids- en jongerenmarketing.
No Responses to “Kinderen zijn geëvolueerd van ‘zachte influencers’ naar ‘betrouwbare advisors’”

Leave a Reply