Congres

Veranderingen in marketing: Uitdagingen & oplossingen voor de huidige marketeer!

In de afgelopen 10 jaar is er veel veranderd in de wereld. ‘’De kids en tieners van nu zijn geboren in tijden van digitalisering. Jongeren zijn verslaafd geraakt aan interactiviteit. Ze gebruiken hun smartphone om te connecten met hun omgeving,’’ aldus Aljan de Boer, Merkstrateeg TrendsActive. Dit heeft uiteraard ook veranderingen met zich mee gebracht in de wereld van marketing. In hoeverre heeft internet de marketing omtrent jongeren veranderd? Om dit op een professionele manier uiteen te zetten hebben we een aantal experts gevraagd om hun visie te delen.

”Natuurlijk zijn er nog voldoende middelen om ook deze doelgroep te bereiken met push reclame, maar is dat nog wel voldoende om in het hart te komen?’’

Een uitdaging om de doelgroep te bereiken

Internet heeft een hoop veranderd in de afgelopen tien jaar. Een van de grootste veranderingen en uitdagingen die het internet met zich mee heeft gebracht in relatie tot kinderen, is dat het lastiger is om de doelgroep te bereiken.

David Barens (Co-founder) en Agnès Nederhof (Hoofdredacteur) van Ondertussen.nl zien deze verandering Ondertussen.nl 150 xook: ‘’Internet heeft alles veranderd. Waar marketeers veelal hun eerste werkervaring hebben opgedaan in tijden dat traditionele media nog de overhand hadden, kent de huidige generatie jongeren geen leven zonder internet, social media en mobieltjes. Deze generatie bepaalt zelf wanneer, waar en hoe content geconsumeerd wordt. En dat maakt het voor marketeers uitdagend om deze doelgroep te bereiken. Natuurlijk zijn er nog voldoende middelen om ook deze doelgroep te bereiken met push reclame, maar is dat nog wel voldoende om in het hart te komen?’’

Clear Channel‘’Vanwege het huidige versnipperde medialandschap en de enorme keuze aan (online) mediakanalen is het steeds lastiger voor adverteerders om jongeren te bereiken. Waar jongeren vroeger via de geijkte massamedia zoals televisie, radio, tijdschriften en out-of-home als groep te vangen waren, bevinden ze zich nu op ontelbaar veel sites, apps, videochannels, social media, games, blogs en vlogs,’’ vullen Jan Wichers (Commercieel Directeur) en Marjolein Bolk (Marketing Directeur) van Clear Channel Hillenaar aan.War Child Logo 150 x

Het lijkt daarmee een uitgemaakte zaak: De jeugd van nu is moeilijker te bereiken. Toch is niet iedereen het hier direct mee eens. Iris Heijmans bijvoorbeeld, Teamleider kids & scholen bij War Child. ‘’Sinds internet is de kans groter dat je rechtstreeks met de doelgroep communiceert i.p.v. via de secundaire doelgroep (ouders of docenten), een kinderkrant of tv. Kinderen zijn makkelijker direct te bereiken.’’

Marketing in de nieuwe wereld

Dus hoe kun je met deze implicaties relevant blijven voor je doelgroep? En wellicht nog wel belangrijker, hoe kun je deze doelgroep rechtstreeks bereiken en impact maken? Welke kanalen moet je als marketeer inzetten en welke zijn effectief?

Eén ding is zeker zeggen David Barens en Agnès Nederhof van ondertussen.nl: ‘’internet heeft van alles een dialoog gemaakt en heeft iedereen de tools gegeven om een stem te hebben. Om in die context relevant te zijn en impact te maken moet je als marketeer alle gebaande paden loslaten. In die zin heeft internet dus echt alles veranderd.’’

‘’Aangezien jongeren zelf meerdere kanalen en devices gebruiken om te interacteren met hun sociale en professionele netwerken, Trendsactive logo 150xverwachten ze dat merken ook een interactieve en omnichannel ervaring bieden.’’ Hierbij dienen marketeers rekening te houden met de verschuiving naar visuele communicatie. ‘’ Zeker jongeren verkiezen steeds vaker beeld boven tekst, YouTube boven Google, intelligente boven platte communicatie. Slimme en sterk visuele communicatie is aantrekkelijk. Daarbij moet ook rekening worden gehouden met wie je communiceert. Zijn dat jongeren? Gebruik dan ook hun taal,’’ adviseert Aljan de Boer, Merkstrateeg bij TrendsActive.

Veranderingen in de opvoeding

Geert Torfs, producent van Your’in, ziet daarnaast ook een verschuiving in de opvoeding van kinderen die van invloed is op de Your'in Logo 150xmarketing omtrent de jeugd. ‘’Kinderen en jongeren zijn duidelijk belangrijke beslissers binnen de familie, zeker als het aankomt op de dagelijkse basisbehoeften. Bij gescheiden ouders en tweeverdieners speelt het kind een nog grotere rol in deze beslissingen. Het gebrek aan aandacht wordt dan gecompenseerd door een overmatige invloed in de gezinsaankopen en beslissingen. Daar waar kinderen voorheen vooral veel emotionele argumenten hadden om hun ouders te overtuigen – de leuke karakters op de cornflakes – zijn ze sinds de komst van het internet veel beter op de hoogte van het aanbod en productspecificaties. Daardoor is hun beslissing niet enkel nog emotioneel gestuurd, maar ook gedreven vanuit ‘kennis van zaken’. Ouders zoeken veel bewuster hun kinderen op voor advies bij hun aankopen. Kinderen zijn als het ware geëvolueerd van ‘zachte influencers’ naar ‘betrouwbare advisors’.’’

Steven PontSteven Pont, oud-onderwijzer en ontwikkelingspsycholoog, bekend van tv & radio, columnist en schrijver van verschillende boeken op het gebied van kinderen & jeugd therapie, ziet deze verandering ook plaatsvinden en legt de nadruk op de opvoedkundige taak van marketeers: ‘’Ik denk dat marketeers véél meer moeten gaan beseffen dat ze dus ook een opvoedkundige taak hebben. Als het alleen maar over verkopen gaat, dan mis je wellicht de boot. Dit omdat we steeds meer naar een wereld toe gaan, waarin je ook je verantwoordelijkheid neemt en dus niet alleen iets willen verkopen, maar dat je ook zorg hebt voor datgene wat je verkoopt.’’


 

Trends in Kids-, Jongeren- & Familiemarketing

Kids en jongerenTijdens het congres Trends in Kids-, Jongeren- & Familiemarketing dit jaarlijkse congres krijg je inzicht in de belevingswereld van kids & jongeren, mede in relatie tot hun ouders, en hoe je de connectie creëert met deze doelgroep. Benieuwd naar het programma, de praktijkcases, rondetafelsessies en bootcamps? Kijk dan snel op www.kidsenjongeren.nl/congres.

Previous ArticleNext Article
Onze gastbloggers zijn allemaal autoriteiten op het gebied van kids- en jongerenmarketing.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *