Kortjes: hoe emoji de wereld veroverde, hoe The Harlem Shake viraal ging, hoe Albert Heijn jongeren werft via Facebook, en meer (week 10, 2013)

Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met 'kortjes' – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES:

By the time Docomo realized it had misjudged the demand for business-focused pagers, it was badly in need of a new killer app; what it came up with was emoji (The Verge)

In Sesame Street's latest YouTube upload, Count von Count is counting the TV show's YouTube channel views, and for a good reason: Sesame Street has just become the first non-profit YouTube channel to hit 1 billion views (Mashable)

In today's high-pressure climate for teens, the Internet is feeling more and more like one of the few havens they can find for the lessons that matter most (Mashable)

We see more and more companies and brands try to associate themselves with certain memes, as a way to maintain a connection with their audience, gain the cool factor; Pepsi did this with the Harlem Shake and saw an incredibly positive response (The Huffington Post)

To commemorate its 60 year anniversary, Matchbox is kicking off a three-month national campaign to honor heroes-in-training – the children who play with, and inspire, Matchbox; "and if you ask me – they're doing it right" (The Rock Father)

Becel’s current 'love letters' campaign in Canada drips with insincerity: "With moms more likely to listen to their children than a marketing message, Becel enlisted the help of elementary school students to surprise their moms by reading aloud heartfelt letters" (Canadian Business)

Startups such as Little Pnuts carve their own niche in the market of toy subscription services by supplying only battery-free products; the Box of Awesome offers free games, music, clothes and gadgets to engage kids with new companies entering the industry (Springwise)

When consumers can connect instantly across international borders on social media, does it make sense for brands to keep separate identities in different countries? Doritos doesn't think so, which is why the brand is updating its packaging and logo to give a more consistent look (Advertising Age)

With rapid advancements in technology, and coding education geared toward youth, it comes as no surprise that there are kids pushing innovation out there, and creating apps and programs at astonishingly young ages (Mashable)

B-girl Terra, a 6-year-old break dancing prodigy, brought the crowd at a Paris competition to its feet with an extraordinary performance (WSJ)

"As a 14-year-old girl, I spend a lot of time on the Internet; I've found that Twitter and Tumblr have got an Internet language – so here's a guide to Internet speak" (The Huffington Post)

Victoria’s Secret and others are cashing in on the growing demand among middle and high school girls for intimate apparel; retailers are taking care to present the garments as cute vs. sexy (Businessweek)

August onwards, Barbie fans will be able to buy a new type of doll, which incorporates sound-activation, LED and touch-screen technology so users can change the designs on Barbie's dress, digitally (Creativity)

We have some provocative new ads from NYC's Teen Pregnancy Prevention Campaign combatting the babies-having-babies epidemic; the campaign features adorable kids who are victims—just by being born—of their horrible, unthinking teen parents (AdFreak)

Instead of warning viewers about pregnancy or STDs, this safe-sex campaign focuses on a different affliction personified by two testicles named Rusty and Vern, who've got the blues real bad—the Blue Balls Blues—and want to tell you all about it through song (AdFreak)

Tieners en twintigers ruilen Facebook in voor andere diensten als Instragram en Tumblr: “Tieners zoeken plekken waar ze zich zelf kunnen zijn" (Emerce)

Het Nederlandse kantoor van de sociale netwerk- en spelsite Habbo zal worden opgegeven: "De Nederlandse website en community zal gewoon beschikbaar blijven, maar alle werkzaamheden zullen door het Finse hoofdkantoor worden overgenomen" (Adformatie)

Stripuitgever Marvel Unlimited heeft een app uitgebracht die toegang biedt tot een catalogus van zeker 13.000 titels; lezers betalen zestig dollar voor een vol jaar (Emerce)

Vooral jongeren die het belangrijk vinden om verbonden te zijn met hun vrienden en hun telefoon gebruiken om hun identiteit te uiten, zijn zeer bereid om mobiele marketingcampagnes door te sturen naar hun netwerk, zelfs als ze geen sterke band hebben met het merk (SWOCC)

T-Mobile opende de eerste Youngstore, een winkelconcept gericht op jongeren, waarin de samenwerking tussen T-Mobile en MTV Mobile een prominente plaats krijgt; bombastische beats en flitsende beelden op LED-schermen vormen het decor van de nieuwe jongerenwinkel (Adformatie)

Tieners in Zuid-Korea bestellen grote porties frites die ze daarna gezamelijk op dienbladen uitstorten; het verorberen van de gefrituurde lekkernij wordt dan veelvuldig gefotografeerd, en ziedaar een nieuwe hype is geboren: de 'patatparty' (AD)

Ongeveer 70.000 schoolkinderen in de leeftijd van 4 tot 8 jaar vormen op maandag 25 maart het grootste kinderkoor van Nederland; ze zingen op hun eigen school live mee met een concert in het Concertgebouw in Amsterdam dat ze via internet kunnen volgen (de Volkskrant)

Robert van Hoesel (17) en Pim ten Thije (19) startten vorig jaar *bliep, de telecomprovider voor jongeren, maar of ze over een jaar nog steeds in de telecomwereld zitten weten ze niet zeker: "Er zijn nog veel méér bedrijfstakken die smeken om transparantie en gemak" (M!)

Belgische jongeren drinken minder alcohol en roken minder tabak en cannabis, meldt de Vereniging voor Alcohol- en andere Drugproblemen naar aanleiding van de jaarlijkse leerlingenbevraging over alcohol en drugs bij jongeren in het secundair onderwijs (De Standaard)

Een derde van de jongeren (32%) is wel eens op internet op een seksueel getinte manier benaderd door een vreemde; van deze groep is dit 70% wel eens overkomen toen zij jonger dan 16 waren, een ruime meerderheid heeft dit aan niemand verteld (1V Jongerenpanel)

In Rotterdam is een nieuwe vorm van prostitutie ontstaan onder jongeren in de leeftijd van 13 tot en met 25 jaar; meer dan 1.000 jongeren zouden of hun lichaam verkopen of meisjes dwingen tot seks om er naaktfoto's van te maken en die via de sociale media te verspreiden (AD)

De Rabo AZ Voetbaltoer is een initiatief van Rabobank en AZ; basisscholen uit de kop van Noord-Holland krijgen kosteloos een onderwijspakket met een voetbalclinic als hoofdprijs voor de klassen die de opdrachten het beste hebben uitgevoerd (Kennemerland op Zondag)

Ouders steunen hun volwassen kinderen financieel steeds meer; vorig jaar ondersteunde 51% van de ouders hun kind(eren) financieel, een duidelijke toename in vergelijking tot 2010 (41%), blijkt uit onderzoek van het Nibud in opdracht van ABN Amro (NU.nl)

Albert Heijn heeft de ambitie om in 2015 de aantrekkelijkste bijbaan werkgever voor jongeren te zijn en wil medewerkers daarbij betrekken; het team van de lokale supermarkt werft zelf collega’s via een eigen Facebookpagina (YoungWorks)

Van de Nederlandse studenten is 3% ondernemer, blijkt uit de Global University Entrepreneurial Spirit Students’ Survey (GUESSS) van het Erasmus Centre for Entrepreneurship; vijf jaar na afstuderen heeft 1 op de 3 studenten de intentie om te gaan ondernemen (Erasmus Universiteit)

Het kabinet trekt €50 miljoen extra uit in 2013 en 2014 om de jeugdwerkloosheid te bestrijden, daarvan gaat €25 miljoen naar het programma 'School Ex' om jongeren langer door te laten leren in het MBO en €25 miljoen naar arbeidsmarktregio’s om jongeren aan de slag te helpen (Rijksoverheid)

Klasse, het maandblad van het Vlaams Ministerie van Onderwijs, steekt kinderen van gescheiden ouders een hart onder de riem met de nieuwe campagne 'Ik ben oké'; in het gelijknamige liedje zingt Stan Van Samang over de positieve effecten van een echtscheiding (GVA)

De conclusies over project X Haren zijn door Job Cohen bevestigd; de reden voor jongeren om naar Haren te gaan was vooral omdat daar iets spannends gebeurde, iets waar je bij moest zijn – het rapport het heet niet voor niks YOLO, You Only Live Once (NOS op 3)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Congres Kids en Jongeren website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024