Kortjes: Ikea’s ochtendmomenten-rapport, Dove’s vaderdag-commercial, PSY’s nieuwe single, en meer (week 24, 2014)

Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met ‘kortjes’ – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES:

Ikea released a report analyzing the morning habits of people in eight major cities, breaking down everything from how early people wake up, to whether they discuss their dreams over breakfast, to how long they shower for (The Verge)

Seven new rules for engaging millennials: use online video, make brand loyalty a 2-way dialogue, market immediately, meet them in-person, include a real-time component in your media mix, don’t be everywhere and entertain through TV (Cynopsis Media)

If you search through Instagram photos of the platform’s younger demographic, you’ll notice a lot of them have something in common: a love of hashtags — their photos are riddled with them #Selfie #Pretty #Sunset #Friday, the list goes on and on (Business Insider)

Shazam announced their predictions of what songs will be the next big hits; this year, their Sounds of Summer predictions are Ed Sheeran’s Sing, Ariana Grande’s Problem and Sam Smith’s Stay With Me (USA Today)

H&M Loves Music is a different kind of product catalogue; it’s actually a digital platform that allows fashion and music lovers to create their own personalized tracks and ‘remixes’ by browsing through the new summer collection and adding their selected fashion items into a music sample (PSFK)

How precocious are digital natives today? They take charge of things literally from birth, according to this somewhat terrifying spot from MTS Telecom, which the company claims is now the most-viewed ad ever to come out of India (Adfreak)

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=AzWK-x5WlXk]

Jyrobike is an auto-balance bicycle aimed at 3-8 year olds that can teach them to ride without training wheels in a single afternoon; based on gyroscopic technology, the bike is almost impossible to topple (PSFK)

Here’s some interesting work from Verizon which, in partnership with women’s network MAKERS, has launched a campaign to spur dialogue regarding gender parity for young women in science, technology, engineering and math fields (Adrants)

Unilever’s Dove brand surveyed dads and found 75% say they are responsible for their child’s emotional well-being, but only 20% see this role reflected in media: “Isn’t it time we celebrate dads?” (Fast Company)

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=7Jpb2_YdxYM]

Once Dinner Time mode is activated, your kids will see a message along the lines of: “Spend some quality time with your family, this device will be available in 44 minutes” (TNW)

The long school year is coming to an end and one primary teacher has a few things to share: “Your kids aren’t your mates — you’re their parent, and your responsibility is to provide them with guidance and boundaries, not to drag them into your own disputes (The Guardian)

Nike Football has unleashed its latest blockbuster in the Risk Everything campaign; it doesn’t show a single soccer player in the flesh, it’s all animation — events are set in motion that lead to the ultimate showdown, as Nike calls it, The Last Game (Adfreak)

Als een van de hoofdsponsors van de FIFA heeft McDonald’s ook nu weer een speciaal WK-aanbod bestaande uit een speciale ‘voetbalburger’, een WK-snackbox, een milkshake, McFlurry en de WK-donut, ondersteund door een campagne ‘voor alle Oranjefans’ (MarketingTribune)

De grootste ergernissen van jongeren tijdens het WK voetbal: al het voor- en nabeschouw van deskundigen (43%) en de vele reclames op tv (38%), blijkt uit onderzoek van EenVandaag onder ruim 1.500 jongeren (1V Jongerenpanel)

Bedrijven hebben dit jaar veel minder reclame-acties rond het WK dan twee jaar geleden bij het EK; dit jaar zouden er ongeveer honderdvijftig acties zijn, zo’n honderd minder dan twee jaar geleden (Nieuws.nl)

De Zuid-Koreaanse artiest PSY, bekend van de wereldhit Gangnam Style, is opnieuw een kijkcijferhit op YouTube; de videoclip van zijn nieuwe nummer Hangover -een samenwerking met Snoop Dogg- is in drie dagen tijd 25 miljoen keer bekeken (AD)

Het Sinterklaasjournaal gaat de ruzie over het vermeende racistische karakter van Zwarte Piet niet langer uit de weg; volgens NTR-woordvoerder Arthur Schuitemaker zal het Journaal dit jaar wel ‘op het debat over Zwarte Piet inspringen’ (AD)

Ouders moeten op het strand of in het zwembad oog hebben voor hun spelende kroost en niet afgeleid worden door hun mobieltje, stellen VeiligheidNL en het Nationaal Platform Zwembaden; een campagne moet volwassenen gaan wijzen op hun verantwoordelijkheid (De Telegraaf)

Onderzoek van een Britse en Australische universiteit wijst uit dat sms’en, inclusief het gebruik van afkortingen, de spelling- en grammaticale vaardigheden van kinderen daadwerkelijk kunnen verbeteren, omdat ze op die manier nadenken over fonetisch taalgebruik (De Standaard)

Als je een app, game of een andere omgeving wilt creëren, waarbij je de nieuwsgierigheid van mensen wilt aanspreken, moet je beginnen met het creëren van een open ruimte waar je je vrij voelt om te experimenteren (Frankwatching)

Jongeren geven te gemakkelijk op Facebook en Google hun privacy weg omdat ze, in tegenstelling tot oudere generaties, het boek 1984 van George Orwell niet kennen, zegt Noel Sharkey, professor kunstmatige intelligentie aan de Universiteit van Sheffield (Security.nl)

In 1926 zwierf een kind gerust negen kilometer in zijn eentje over het land, blijkt uit Brits onderzoek; in 2007 is zijn vrijheid beperkt tot een paar honderd meter van huis, en apps maken nu definitief een einde aan het vrije buitenleven van kinderen (Welingelichte Kringen)

Gymles op de middelbare school moet aantrekkelijker worden voor meisjes; die haken nu vaak af en bewegen te weinig, zodat hun gezondheid in gevaar komt — die conclusie trekken gezondheidswetenschappers van het UMC Groningen in een rapport (De Telegraaf)

De kledingmaten voor kinderen worden opgerekt: 140 blijft dus 140, maar het is groter — sinds de jaren 80 zijn vooral tieners met dezelfde lengte zo’n 4 kilo zwaarder geworden, TNO heeft daarom nu de kledingmaattabellen aangepast (NOS)

Meer dan de helft van de christelijke jongeren die op jonge leeftijd geslachtsgemeenschap hebben, krijgt later spijt, blijkt uit onderzoek van BEAM, het jongerenmerk van de EO; het zijn vooral films die het denken van jongeren over seksualiteit beïnvloeden, stelt Steven Middelkoop (RD.nl)

Het programma Dag tegen het pesten van BNN en de KRO heeft onderzoek gedaan naar internetpesten22% van de jongeren te maken heeft met internetpesten, 17% van deze groep heeft weleens gedacht aan zelfmoord (RTL Nieuws)

“Men mag kinderen niet simpelweg schrik aanjagen over de risico’s op internet omdat ze dan geen realistisch beeld hebben van wat er echt gevaarlijk is online”, aldus Sofie Vandoninck op basis van de resultaten van een bevraging van 349 kinderen tussen 9 en 16 (De Morgen)

Populaire en coole kinderen brengen het ver in het leven, zo wordt toch vaak gedacht — een nieuwe studie lijkt dat idee echter onderuit te halen: populaire tieners halen zich op latere leeftijd vaker problemen op de hals (De Morgen)

Veel jongeren van 18 tot en met 24 jaar hebben een nonchalante houding tegenover geld en neigen ernaar hun financiële situatie te positief in te schatten; vergeetachtigheid en gemakzucht zorgt er bij hen voor dat zij rekeningen steeds vaker te laat betalen (Studenten.net)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Congres Kids en Jongeren website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024