[Recensie] ‘Generatie Einstein’ en ‘De Digitale Generatie’ in tien oneliners

In mijn vakantie heb ik wat tijd gemaakt om achterstallige vakliteratuur te lezen. Ik ga hier geen uitgebreide recensies of zo plaatsen (wie ben ik?), maar beperk me tot een korte mening (ik kan het niet hélemaal laten) en een top 10 van de meest opmerkelijke uitspraken. 'Generatie Einstein' van Jeroen Boschma & Inez Groen lokte veel reacties uit. Ik vind het in de eerste plaats een erg mooi overzicht van de leef- en belevingswereld van jongeren (complimenten daarvoor). Helaas vliegen de woorden nogal eens te kort door de bocht en worden mijn verwachtingen aangaande communicatie-ervaringen en -advies niet waargemaakt. Opmerkelijke oneliners:

  1. De welvaart en toegenomen commercie leidt tot een ander keuzeproces waarbij kwaliteit en echtheid voorop staan (pagina 24)
  2. De huidige generatie gelooft niets zonder meer (29)
  3. Letterlijk alles staat ter discussie (65)
  4. Jongeren zitten veel meer te wachten op een origineel idee dan op het zoveelste product dat inspeelt op de nieuwste trend (94)
  5. Je eigen stijl creëren en vormgeven is het hoogste goed (96)
  6. Jongeren hebben alle beïnvloedingsmechanismen door (102)
  7. Jongeren zijn zeer geïnteresseerd in de historie van het merk, producttoepassingen of de visie van organisaties (118)
  8. Het mixen van reclame met informatie is dodelijk (135)
  9. Media, en dit geldt ook voor jongerenmedia, bestaan bij de gratie van nieuwsgierigheid (137)
  10. Jongeren zijn informatiemonsters (138)

'De digitale generatie, Jaarboek ICT en samenleving 2006' van Jos de Haan & Christian van ’t Hof (redactie) is zwaardere kost. Wetenschappelijk, degelijk, verdiepend en soms vernieuwend, maar veel mitsen en maren. Gelukkig wordt het geheel verluchtigd met jongerenportretten van Remco Pijpers. Opmerkelijke oneliners:

  1. De vrije ruimte die jongeren vroeger hadden achter het fietsenhok en op het schoolplein is uitgebreid met een onbegrensde virtuele wereld (pagina 18)
  2. De behoefte aan identiteitsexperimenten en zelfpresentatie is het meest cruciaal in de tienertijd (49)
  3. In feite functioneert een videogame als een veilig privélaboratorium voor het uitvoeren van persoonlijke experimenten (69)
  4. Dankzij de combinatie van openheid en anonimiteit biedt internet allochtone jongeren communicatieve kansen die in de offline wereld minder voorhanden zijn (103)
  5. In het algemeen blijken mensen met dezelfde opvattingen en visies elkaar eerder op te zoeken dan mensen die er andere meningen op na houden (114)
  6. De invloed van school op de ict-vaardigheden van leerlingen is beperkt (130)
  7. Naast lezen, schrijven en rekenen ontwikkelt informatievaardigheid zich tot een nieuw soort geletterdheid waarover iedereen dient te beschikken om te kunnen functioneren in de kennissamenleving (131)
  8. Media zijn altijd en overal aanwezig in het leven van jongeren, en zij gaan hier verbazingwekkend gemakkelijk mee om (162)
  9. Je vrienden doen het, dus jij ook, anders lig je eruit (181)
  10. Internet is niet een wereld op zichzelf, maar werkt eerder als een vergrootglas voor wat al leeft in de samenleving (194)

Meer oneliners volgen: in de trein herlees ik nu must-read-klassieker 'Brandchild', op mijn nachtkastje ligt 'iPod, therefore I am' en via de post ontving ik pas het 'Basisboek Entertainmentmarketing'. Het laatstgenoemde, zware, fraai vormgegeven en rijkelijk geïllustreerde boek is het eerste in zijn soort in Nederland, op het eerste gezicht een compleet en uniek overzicht. Onder redactie van Henk Penseel en Frank Janssen leverden ruim 80 auteurs een bijdrage. Zelfs ik ben gevraagd een paar regels te schrijven (over tijdschriftenonderzoek), maar bij nader inzien bleek dit, net als 400 andere pagina's, niet meer binnen het boek te passen (als het goed is binnenkort wel hier te bekijken).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Congres Kids en Jongeren website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024