Maatschappij

Vodafone staat op tegen cyberpesten

Appen, Twitteren, Snappen en posten op “Insta”: jongeren communiceren tegenwoordig continu online. Pesten is hierdoor ook verschoven van offline naar online. Dit is voor ons bij Vodafone reden om een reeks aan initiatieven te starten onder de noemer BeStrong om dit probleem tegen te gaan: een emoji tegen cyberpesten en een lesprogramma over digitale veiligheid.

Helft Nederlandse tieners kent iemand die is gecyberpest

Uit onderzoek door YouGov – onder bijna 5.000 jongeren tussen 13 en 18 jaar in 11 landen – blijkt dat 1 op de 5 tieners wel eens gepest is op internet en geeft meer dan de helft aan banger te zijn voor cyberpesten dan face-to-face pesten. De helft van de Nederlandse tieners geeft aan iemand te kennen die te maken heeft gehad met cyberpesten. Ruim driekwart (76%) denkt dat steun van vrienden de slachtoffers van cyberpesten zal helpen.

De eerste anti-pest Emoji

70% van de jongeren gaf aan dat ze met een emoji tegen pesten het makkelijker zouden vinden slachtoffers te steunen. In reactie op deze behoefte hebben we met designers, een psycholoog en anti-pest activist Monica Lewinsky emojis tegen cyberpesten ontwikkeld.*

In bovenstaande video geeft psychologie professor Dacher Keltner van de Berkeley Universiteit en adviseur van Pixar’s film ‘Binnenstebuiten’ zijn kijk op de kracht van emojis tegen online pesten.

Vloggers delen BeStrong emojis met miljoenen volgers

Wereldwijd hebben diverse vloggers video’s geplaatst om hun miljoenen volgers aan te moedigen om de speciaal ontworpen emojis te gebruiken om vrienden te steunen die online worden gepest. In het Verenigd Koninkrijk bracht rap/zangduo Bars en Melody (80K views) deze video en in Nederland ontwikkelde ‘Minecrafter’ GamingmetReve in september 2015 (110K views) en in Februari 2016 (40K views) video’s.

Lesprogramma over digitale veiligheid

Naast het creëren van awareness, willen we ook voorkomen dat meer jongeren worden gepest en dat omstanders op gaan staan tegen cyberpesten. Samen met het Diana Award instituut uit het Verenigd Koninkrijk hebben we daarom een lesprogramma ontwikkeld over digitale veiligheid bestaande uit 10 modules. De 1e module gaat over cyberpesten en komt binnenkort in het Nederlands beschikbaar. De andere modules gaan o.a. over coderen, digitale voetprint en privacy. Samen met het publiek-privaat programma Veilig Internetten gaan we deze lesmodules gratis aan middelbare scholen beschikbaar stellen. Uniek aan dit lesprogramma is dat oudere kinderen (14-17 jaar) de lessen geven aan jongere schoolgenoten (12-14 jaar).

Waarom we deze initiatieven starten 

Als provider vinden wij het belangrijk dat jongeren zorgeloos plezier beleven aan hun smartphone. Dat ze veilig online kunnen zijn maar zich ook bewust zijn van hun eigen gedrag online. Als internationaal merk zijn we in staat om jongeren wereldwijd te bereiken en zo bij te dragen aan bewustwording voor online veiligheid en jongeren een steuntje in de rug te geven.

Door: Floor Klein en Annelies Valk
Vodafone

* De emojis kwamen eerst beschikbaar op Message+ en in november 2015 als Europese geofilter op Snapchat (in slechts drie dagen tijd waren er al 80 miljoen interacties). Het #BeStrong toetsenbord is verkrijgbaar in de App Store en via de app Imoji en binnenkort ook voor Android. Ze zijn hier te downloaden

Floor Klein – CSR manager bij Vodafone

Floor kleinFloor werkt sinds 2010 bij Vodafone op het gebied van duurzaamheid en transparantie. Ze ontwikkelde een programma voor ouders en jongeren over veilig gebruik van mobiele technologie.

 

 

 

Annelies Valk – Marketing PR manager bij Vodafone

AnneliesAnnelies werkt sinds 2012 bij Vodafone en is verantwoordelijk voor het verspreiden van verhalen over het merk en haar producten.

 

 

 

Previous ArticleNext Article
Onze gastbloggers zijn allemaal autoriteiten op het gebied van kids- en jongerenmarketing.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *