Klasse geeft verkeerde voorbeeld met ‘Vies Wijf’-campagne tegen internethaat

May 29, 2013 No Comments by

‘Das ne mongool’, ‘doe de wereld een plezier en sterf’, ‘gij se lelijke fooraap’ – enkele voorbeelden van alledaagse grove (Vlaamse) reacties die van Twitter, Facebook en YouTube werden geplukt. Via onderstaand campagnefilmpje confronteert Klasse (België) internetgebruikers met hun eigen online commentaren, vanuit het idee dat geschreven scheldproza even hard kwetst als woorden die face-to-face gebezigd worden. Het onderwijsmagazine roept media op zich achter die boodschap te scharen en het filmpje te delen via alle mogelijke kanalen.

Omdat niemand haatberichten moet pikken, is Klasse een online campagne onder de noemer ‘Vies wijf’ gestart. De redactie kopieerde kwetsende reacties van het internet en laat in een video zien hoe diezelfde woorden in het echt klinken. Volgens specialisten komen dat soort hatelijke opmerkingen online even hard aan als in het echt. Door 'reaguurders' te confronteren met de harde woorden die ze online gebruiken, wil Klasse hen beter laten nadenken voor ze commentaar de wereld insturen.

Tsja. Goed voorbeeld doet goed volgen. Helaas geldt het omgekeerde ook. Mensen spiegelen nu eenmaal gedrag, zonder zich daar van bewust te zijn. Wie asociaal gedrag wil aanpakken door asociaal gedrag te laten zien, kan zomaar een averechts effect bewerkstelligen. 'Ze zou beter haar snor ook laten doen' – wat een grappige zin om óók te gebruiken bij de kapper, lachen joh! De campagne is in Vlaanderen met enthousiasme ontvangen, maar het valt te betwijfelen of de 'cyberhaters' die het betreft zich er iets van zullen aantrekken.

Hoe noodzakelijk en goed bedoeld dit initiatief van Klasse ook is, wellicht had een andere insteek gekozen kunnen worden? Zoals sociaal-psycholoog Walter Limpens van Neurensics eerder stelde als vergelijkbare kritiek op de SIRE-campagne rond onbewust asociaal gedrag: "Laten zien dat veel mensen zich asociaal gedragen kan er toe leiden dat mensen dat als de norm zien. Met alle gevolgen van dien: meer mensen die zich asociaal gedragen. In dit geval is bewustwording dus de eerste stap om asociaal gedrag te vermeerderen."

Maatschappij

About the author

Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.
No Responses to “Klasse geeft verkeerde voorbeeld met ‘Vies Wijf’-campagne tegen internethaat”

Leave a Reply