Het effect van de groei van internet: kids en jongeren makkelijker bereiken met je aanbod!

* Kids van 10 jaar geleden en nu: wat zijn de 3 opmerkelijkste verschillen?

Kinderen van 10 jaar geleden en nu hebben vaak nog steeds dezelfde drijfveren waarom ze voor UNICEF in actie willen komen. De omgeving om hen heen is dusdanig veranderd en het aanbod van de markt groter geworden waardoor het lastiger is geworden om op te vallen en het een creatievere inzet van je middelenmix vraagt. Kinderen helpen nog steeds graag leeftijdsgenoten, vinden in de leeftijd van 8 tot 12 jaar nog steeds dingen ‘vet erg’ en kunnen zich goed in de ander verplaatsen wanneer je het spiegelt aan hun eigen leefwereld. De drie grootste verschillen zijn:

  • dat het aanbod van de informatie groter is geworden. Vroeger kreeg een leerling via de leerkracht informatie over een bepaald thema, nu kunnen leerlingen makkelijker zelf informatie opzoeken op tijden wanneer zij dat willen.
  • De ouder of de leerkracht is niet langer meer de ‘allesweter’ maar youtube en google voeren de boventoon.
  • Vanwege alle toegang tot informatie zijn kinderen van nu wellicht iets wijzer en vroeger volwassen dan voorheen.

 * Hoe gebruiken kids social media?

Onze ervaring is dat kinderen en jongeren social media vooral gebruiken om onderling contact te hebben. Ze laten hun vrienden zien waar ze mee bezig zijn via insta en snapchat en whatsappen in groepschats en onderling. Daarnaast kijken ze veel naar youtube. Naar hun BN-ers en wereldsterren die hen vermaken met grappige filmpjes van dingen die in het dagelijks leven gebeuren. Down to earth, niet smooth gemaakt en met humor gebracht. De bloggers en vloggers die kinderen en jongeren volgen maken persoonlijke blogs en vlogs die een niet gekunsteld beeld van de werkelijkheid laten zien. Kinderen en jongeren kunnen zich identificeren met de vloggers, ze staan niet zo ver weg als bijvoorbeeld bekende wereldsterren.

* In hoeverre heeft internet de marketing omtrent kids veranderd?

Het internet maakt het voor ons makkelijker om ons aanbod (denk bijvoorbeeld aan spreekbeurtpakketten en filmpjes over ons werk) makkelijker direct bij de doelgroep onder de aandacht te brengen. In the good old days waren we afhankelijk van een leerkracht voor het uitdelen van een spreekbeurtboekje in de klas. Nu kunnen kinderen die interesse hebben zelf de informatie van onze website gebruiken, ons youtube kanaal bekijken, online vragen stellen en allerlei foto’s en filmpjes gebruiken voor bijvoorbeeld een werkstuk of spreekbeurt. Het maakt dat het werk van UNICEF dichterbij kan worden gebracht. Daarnaast geeft de digitale wereld de mogelijkheid om het werk van UNICEF makkelijker in de klas te krijgen, denk bijvoorbeeld aan digitale lessen over gevluchte kinderen of het maken van filmpjes over kinderrechten door kinderen zelf via een mini-movie-maker app waardoor ze nog eenvoudiger kunnen meedoen aan het UNICEF Kinderrechten Film Festival.

  * Op welke manier heeft Unicef ingespeeld op het medium ‘online’?

In het verleden hebben we enkele succesvolle online acties richting de jongerendoelgroep uitgevoerd. Zo claimden we in 2012 de #kutschool na de herfstvakantie op twitter en stuurden we live videos van bekende Nederlanders met daarin een boodschap over het recht op onderwijs en de strijd die Malala daarvoor leverde. Doel was bewustwording van het recht op onderwijs. Zie voorbeeld van Willie Wartaal: https://www.youtube.com/watch?v=raSZoF3V4CQ&list=PLrzPra9dMnJqJUE8Pvwye79klCIAQXpqW&index=52

In 2013 en 2014 werkten we samen met een aantal youtubers. Zo maakten zij bijvoorbeeld van onze corporate tv commercial een eigen variant. Deze commercial zetten zij belangeloos in als pre-rol voor hun eigen filmpjes. Zie https://www.youtube.com/watch?v=3ygInRAcKuU

In 2014 probeerden we met een eigen game in te spelen op het WK voetbal dat in Brazilië gehouden werd om ook de andere kant van Brazilie en de leefomstandigheden van kinderen aldaar te laten zien. Deze game mislukte omdat  het niet voldoende aansloot op de belevingswereld van de jongeren, het te moeilijk was om een eigen game relevant te maken in de doelgroep en er teveel handelingen in de game zaten. O.a. vanuit deze lessen zetten we online alleen nog in ter ondersteuning van onze projecten, maar zullen we niet zo snel meer alleen een online activatie doen. Zo kunnen kinderen en jongeren vanaf vorig jaar al hun vragen over UNICEF (en dat zijn er veel!) stellen via whatsapp.

Het is daarbij belangrijk om de “online” basis goed op orde te hebben:

  • Een goede responsive mobiele website met veel beeld (foto en video)
  • Een makkelijke, persoonlijke, manier van communiceren (WhatsApp) met snelle reacties
  • Op kanalen van influencers aanwezig zijn waar de doelgroep ook aanwezig is (een voorbeeld zijn de oproepjes van Klaas van Kruistum, onze UNICEF ambassadeur, op zijn instagram account + het meenemen van acties voor UNICEF in zijn vlogs)

Wanneer bovengenoemde niet op orde is (vooral punt 1 en 2) zijn jongeren snel weer weg. Online moet alles simpel, snel, overzichtelijk en makkelijk gaan.

 * Wat is het succes van UNICEF?

  • UNICEF is een bekende naam bij leerkrachten en ouders. We zien dat er elk jaar weer ontzettend veel kinderen hun spreekbeurt of werkstuk over UNICEF maken. Het zoekwoord ‘spreekbeurt’ staat op nummer 2 in onze analytics van alle zoekwoorden op de website.
  • Het thema ‘kinderen’ spreekt kinderen aan. UNICEF gaat over kinderen aan de andere kant van de wereld maar ook over kinderen hier, over hén zelf. Door vanuit het perspectief van de eigen rechten van kinderen te spreken komt het thema dichtbij. Voorbeelden zijn de kinderrechtenvideo https://www.youtube.com/watch?v=bif-0c-tlKE en een serie wist je datjes over kinderrechten: ‘wist je dat je ouders niet zomaar mee mogen lezen met je WhatsApp?’
  • We blijven vernieuwen, zetten bijvoorbeeld WhatsApp communicatie in, Youtube, Ambassadeurs die kinderen aanspreken. Máár blijven hierbij wel bij onze kerndoelen en ons eigen werk, zullen dus niet zélf games, strips etc. gaan produceren want daarvoor komen kinderen niet naar ons.

* Graag een ‘sneak peak’ over jouw bijdrage aan het event:

Wist je dat 1 op de 5 kinderen in Nederland nauwelijks beweegt? En dat 1 op de 7 kinderen in Nederland overgewicht of obesitas heeft? En dat slechte voeding en weinig beweging vaak de oorzaak zijn? En dat er aan de andere 165 miljoen kinderen leiden van chronische ondervoeding? Met UNICEF Kid Power slaan we een brug tussen het bevorderen van een gezonde leefstijl van kinderen in Nederland én het wereldwijd terugdringen van ondervoeding. Tessel in t Veld en Jacqueline Baljeu van UNICEF Nederland vertellen graag hoe ze deze twee doelen in een activatie richting Nederlandse kinderen samenbrengen en bereiken.

Jacqueline Baljeu, marketeer Jeugd, UNICEF Nederland en Tessel in ’t Veld, communicatieadviseur, UNICEF Nederland, spreken op het congres Trends in kids, jongeren en familie marketing, op 26 september a.s. in Apenheul, Apeldoorn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Congres Kids en Jongeren website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024