Marketing, Reclame, Trends

Het is niet online of offline zijn, kinderen zien het als 1 wereld: onlife

Kids van 10 jaar geleden en nu: wat zijn de 3 opmerkelijkste verschillen?

De afgelopen jaren heeft het gezinsleven een verandering doorgemaakt. Kinderen groeien anders op dan vroeger. Ze zijn mondiger en veel wereldwijzer. Dit komt mede doordat ze aan veel informatie worden blootgesteld, (vooral) gefaciliteerd door internet en televisie. Ze beschikken over veel meer mobiele devices en krijgen zo veel meer prikkels. Ook worden ze opgevoed met een andere denkwijze dan vroeger. Tegenwoordig word je niet iemand, je bent al iemand! Ook wel emancipatie van het individu genoemd. Kinderen beslissen mee! Er is een opkomst van het onderhandelingsgezin.

 

Hoe gebruiken kids social media?

Dat kinderen social media gebruiken is een feit. Facebook, Snapchat, YouTube, Instagram en nog veel meer. Wat belangrijk is om te beseffen, is dat kinderen dit als één wereld zien. Het is niet online of offline zijn. Deze trend wordt ook wel onlife genoemd. Kinderen delen alles en krijgen van alles binnen via deze kanalen. Op deze manier ontdekken ze ook hun eigen ik. Daarnaast hebben ouders veel minder invloed en toezicht op deze wereld.

 

In hoeverre heeft internet de marketing omtrent kids veranderd?

Er zijn veel meer mogelijkheden. Je kunt crosmediaal opereren. Bijvoorbeeld van een tv-commercial verwijzen naar een app of spelletje die weer een aanvulling is op een supermarkt actie. Marketing schuift mee met de doelgroep en kids zijn tegenwoordig online te vinden, dus het is logisch dat internet een grote rol speelt bij marketing gericht op kinderen. Je bent zo dicht bij het kind, je kunt ze letterlijk bereiken via hun broekzak.

 

Op welke manier heeft de Efteling ingespeeld op het medium ‘online’? En ‘offline’?

Binnen de Efteling proberen we onze kindercontent op verschillende kanalen te verspreiden. Denk bij offline aan boekjes, magazines en merchandise. Online doen we dat via onze speciale kids website efteling.com/kids, apps, YouTube, social media en online branded campagnes.

 

Wat is het succes van de Efteling/Sprookjesboom?

Met ons kinderlabel Sprookjesboom laten we kinderen op een speelse, vrolijke, educatieve en humoristische wijze (voor het eerst) in contact komen met (sprookjes-) verhalen en de bekende Sprookjesbosbewoners die hier bij horen. In principe is het label Sprookjesboom de kinderversie van het sprookjesbos. Sprookjesboom vertelt wat er gebeurt als de poorten sluiten en wat voor avonturen de Sprookjesbosbewoners samen beleven. Met dit label spreken we de kinderdoelgroep aan en het label dient binnen de doelgroep een voorkeurspositie te krijgen. Via dit label zorg je dan dat de Efteling top of mind is, elke dag weer.

 

Graag een ‘sneak peak’ over jouw bijdrage aan het event:

Het label Sprookjesboom bestaat 10 jaar. Maar hoe zorgen we ervoor dat het merk up to date blijft en het de doelgroep blijft aanspreken? We gaan o.a. iets vertellen over verschillende onderzoeken die we hebben gedaan bij de doelgroep, de totale restyling van het merk en het nieuwe mediaformat. Daarnaast zullen we toelichten hoe wij als Efteling omgaan met kindermarketing.

Robine van den Hurk, Brand Marketeer, Efteling B.V. spreekt op het congres Trends in kids, jongeren en familie marketing, op 26 september a.s. in Apenheul, Apeldoorn.

Lees meer over Trends in Kids Jongeren en Familie marketing
Previous ArticleNext Article

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *