Marketing, Retail, Trends

Social media zijn geen marketingtools

  • Kids van 10 jaar geleden en nu: wat zijn de 3 opmerkelijkste verschillen?
    • Kinderen zijn veel visueler ingesteld. Ze leunen heel sterk op visuele communicatie, kijk maar naar de populariteit van Snapchat en Facetime. Woorden worden vervangen door emojis en een post die alleen bestaat uit tekst krijgt nauwelijks nog bereik.
    • Kinderen consumeren meer media. Er is veel meer keuze en die media gebruiken ze bij voorkeur tegelijk om niets te hoeven missen. Tijdens het huiswerk maken zitten kinderen continue op internet, een telefoongesprek is vervangen door Snapchat en Whats app, tijdens het tv kijken wordt Instagram gecheckt en tijdens een saaie fietsrit naar school worden YouTubefilmpjes bekeken. Multitasken is hun tweede natuur. Media zijn ook veel eerder bereikbaar dan tien jaar geleden. Toen was de eerste kennismaking met het internet rond de 5 jaar, nu rond 1 jaar. Een telefoon kocht je rond je adolescentie. Nu is het niet ongebruikelijk dat een kind van 7 jaar een eigen telefoon krijgt.
    • Kinderen hebben ander soort helden. 10 jaar geleden was een onbereikbare acteur of zangeres hun grote held. Kinderen hadden een poster op hun kamer van hun held en lazen een interview. Nu ben je pas een held als je bereikbaar bent, persoonlijke dingen uit het leven deelt, exclusief voor volgers op dat medium. Een held laat ook een scheet, een held moet ook huilen, een held laat zijn of haar dagelijkse leven zien en een held reageert bij voorkeur persoonlijk op vragen van zijn of haar fans. De grootste sterren zijn net zoals jij en ik.
  • Hoe gebruiken kids social media?
    Op sociale media staan kinderen in contact met een merk of persoon waarmee ze zich verbonden voelen, waar ze zichzelf kunnen laten horen, waar ze kunnen zijn wie ze willen zijn en waarmee je altijd en overal op de hoogte bent. Het gaat bij de doelgroep van Zapp om verbinding, interactie en vermaak.
    Op Facebook uit zich dit vooral in posts met nieuwswaarde, zoals linksposts naar acties en artikelen of video’s. Dit wordt afgewisseld met meer entertainment gerichte posts, zoals spelletjes en prijsvragen of posts die vooral ‘likeable’ zijn of die ze kunnen delen met anderen (taggen). Facebook-posts kunnen getarget worden op doelgroep (leeftijd, jongen/meisje) wat de inhoud van de posts doelgerichter maakt.
    Instagram wordt ook gebruikt om op de hoogte te blijven, maar vooral voor de entertainment. Kinderen geven hier de voorkeur aan grappige, gekke posts waar ze het liefst hun mening over kunnen geven of anderen in kunnen taggen. Wij komen ze daarin tegemoet door posts te plaatsen met keuzes of waarin om een mening wordt gevraagd.
    Snapchat wordt bovenal gebruikt voor de entertainment. Ook zien kinderen de Zappers hier in een meer persoonlijke vorm terug: niet in een tv-programma, maar rechtstreeks pratend naar jou en in hun persoonlijke voorkomen (niet in een rol). Daarnaast krijgen kids spelletjes voorgeschoteld waar ze aan mee kunnen doen, d.m.v. screenshots of chats. Belangrijk bij Snapchat is de persoonlijkheid en interactie: het gevoel dat jij alleen een bericht stuurt naar Zapp, antwoord krijgt en invloed hebt.
    Op YouTube doen we als Zapp zijnde het minst, omdat we niet beschikken over eigen content om daar te plaatsen. Kinderen komen wel steeds meer op YouTube om vloggers te volgen en leuke video’s te bekijken. Een goed voorbeeld hiervan is Junior Songfestival, wat inmiddels niet meer op tv te zien is maar alleen op online, ten gevolge van slechte kijkcijfers op tv tegenover heel goede online cijfers.
  • In hoeverre heeft internet de marketing omtrent kids veranderd?
    Door de komst van internet is het lastiger om de doelgroep te bereiken: ze zitten niet meer alleen achter de televisie, kinderen zijn overal. Met alleen een tv-reclame bereik je de doelgroep nauwelijks meer. In tegenstelling tot de generatie voor het internet, bepalen kinderen nu zelf waar, wanneer en hoe marketing geconsumeerd wordt. Hier wordt op ingespeeld door kinderen rechtstreeks te benaderen. Internet heeft de mogelijkheid gegeven om het dialoog met de consument aan te gaan. Een marketeer kan niet alleen meer informeren, een marketeer moet verbinden, meningen vragen en entertainen. Door een overvloed aan keuzes zijn kinderen kritischer geworden. Kinderen vormen zelf een beeld van wat leuk is en wat niet. Ze hebben ook invloed op de keuzes van hun ouders. Wat vroeger eenrichtingsverkeer was van ouder naar kind gaat nu in beide richtingen.
  • Op welke manier heeft Zapp ingespeeld op het medium ‘online’?
    Zappelin is in 2000 begonnen met de online portal Zappelin.nl voor kinderen van 2 tot en met 5 jaar. Vier jaar later volgde de portal Zapp.nl voor kinderen van 6 tot en met 12 jaar. Het doel van Zapp.nl is om alle content die de omroepen rondom de Zapp-tvprogramma’s maken centraal aan te bieden. Volg je Zapp, dan mis je niets.
    Deze portalfunctie heeft de website tegenwoordig nog steeds, maar is aangevuld met -op volgorde van aanwezigheid- de komst van Hyves (†), Facebook, YouTube, Twitter, de Zapp-app voor Android en iOS, Instagram, en Snapchat. Via de social media kunnen we de interactie aangaan met de doelgroep. Die interactie is belangrijk. Niet alleen voor de kinderen, ook voor de creatie van content.
    Op Snapchat konden kinderen onlangs iedere dag een kijkje krijgen in het leven van een van de Zappers. Een presentator nam kinderen mee in een brainstorm, een actrice liet zien hoe het er backstage aan toe ging en een presentatrice liet haar verborgen talenten zien. Kinderen mochten écht zelf opdrachten bedenken, die de ene Zapper via Snapchat overbracht naar de andere Zapper voor de volgende dag.
    Deze maand kunnen kinderen meedoen aan een actie waarbij ze écht de baas van Zapp kunnen worden voor een dag. Ze kunnen via al onze kanalen laten weten waarom zij de baas van Zapp willen worden. De winnaar mag eind augustus echt bepalen wat er op tv wordt uitgezonden.
    Ook de omroepen staan niet stil op online Zapp-gebied. Zo is er bijvoorbeeld een Zapp-tekenapp gemaakt waarbij je ingestuurde tekening live op tv kan komen, kun je online speuren naar het mysterie van het Verborgen Eiland en produceert Brugklas zeer succesvolle vlogs die je als trouwe kijker niet wil missen.
    We merken dat de vervaging van on-en offline ook doorwerkt in de programma-formules en de verhalen die worden verteld zich hoofdzakelijk multimediaal afspelen. Er wordt aangenomen dat iedereen toegang heeft tot minimaal één device met internetverbinding. Gezien de bereidheid van de jonge doelgroep om mee te gaan met nieuwe online trends maakt dat Zapp online een mooie experimenteerplek is voor succesvolle programmaformats en hoe je je publiek mee kunt nemen in een verhaal. Hierbij nemen we wel mee dat de online activiteiten veilig moeten  gebeuren en dat kinderen geen gegevens verspreiden over zichzelf waar de ouders niet van op de hoogte zijn.
  • Wat is het succes van Zapp?
    Zapp vertelt echte verhalen en heeft een rijke Nederlandstalige programmering. Zapp is bereikbaar, daagt kinderen uit en neemt ze serieus. Dat maakt het niet alleen bij ouders, maar ook bij kinderen zelf favoriet. Online hebben we dat doorgetrokken met heldere navigatie, duidelijke functionaliteit en inhoud met humor. Natuurlijk ook heel belangrijk bij online producten: het moet gewoon werken. Wij zorgen ervoor dat onze sites en apps betrouwbaar en vertrouwd de jeugdcontent van de publieke omroep ontsluiten.
    Het succes van Zapp behelst meer dan alleen de populariteit. Kinderen ontdekken nieuwe dingen op Zapp, worden verrijkt, en voelen zich verbonden. Die verbinding wordt gefaciliteerd op social media en de subsites van Zapp.nl waar ze alles over hun favoriete programma’s kunnen vinden.
  • Graag een ‘sneak peak’ over jouw bijdrage aan het event.
    Social media zijn geen marketingtools. Merken moeten niet streven naar conversie vanuit deze kanalen, maar Facebook, Snapchat en Instagram zien als een van hun eigen kanalen, waar je juist bezoekers naar toe wil trekken.
    Kinderen volgen NPO Zapp niet op social media wanneer ze promo’s voor tv-uitzendingen zien. De doelgroep wil unieke content zien die ze nergens anders kunnen vinden, anders haken ze af. Je mag ze ook niet plat spammen met een onderwerp of programma, want ook dan haken ze af. Wanneer blijven kinderen jouw merk interessant vinden op social media en wanneer haken ze af? Dat vertelt Liesbeth Demmenie-Lergner, portalmanager van Zapp, aan de hand van het succesvolle project Zapp Your Planet. In een maand tijd kregen posts rondom Zapp Your Planet op Facebook en Instagram bijna 100.000 likes. Hoe bereik je deze jonge doelgroep? Wat vinden ze leuk en welke keuzes maak je? Liesbeth vertelt niet alleen de successen, maar ook de learnings; de momenten waarop kinderen afhaakten en wat een volgende keer beter moet.
    Zapp Your Planet is een jaarlijkse actie van de publieke kinderzender NPO Zapp. Sinds 2012 vragen de Zapp-presentatoren aandacht voor een goed groen doel. Met de vijfde editie van Zapp Your Planet vroegen Zapp en het WNF afgelopen voorjaar aandacht voor de bedreigde Afrikaanse olifant. In een tien uur durende live tv-uitzending werd samen met kinderen uit het hele land 275.982 euro opgehaald wat volledig wordt gebruikt om de olifant te beschermen.
    Een aanzienlijk deel van dit bedrag is opgehaald met de online veiling. Ouders van kinderen konden bieden op unieke producten en belevenissen die niet ‘in de winkel te koop zijn’, zoals een luchtballonvaart met Klaas van Kruistum, een muurschildering bij jou thuis van Jill of een rondleiding bij het Jeugdjournaal. In één week tijd zijn er meer dan 2000 biedingen uitgebracht.
    Ruim 10.000 bezoekers kwamen langs bij de tv-marathon in Hilversum, maar lang niet alle actievoerende kinderen in Nederland konden komen. Om al deze kinderen toch een podium te bieden gaf presentatrice Saskia Weerstand twee keer per uur een update op tv via haar social wall. Hierop werden de meest bijzondere foto’s, filmpjes en berichtjes met #ZYP van de social media kanalen uitgelicht.
    Kinderen konden de uitzending niet alleen volgen op tv, online, en live in de studio, ze kregen ook een kijkje achter de schermen via onze social media kanalen YouTube, Facebook, Instagram en Snapchat.

Liesbeth Demmenie-Lergner, portalmanager van Zapp

Previous ArticleNext Article

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *