Coca-Cola wil dat we meer van het leven offline genieten: ‘Stop phubbing around’

Blijkbaar drinken consumenten in Dubai te weinig Coca-Cola en besteden ze te veel tijd aan het internet. Eerder lanceerde de frisdrankfabrikant daar al een ‘Social Media Guard’ (‘it takes the social out of media and puts it back into life’) om de wereld te helpen herinneren hoe mooi momenten zonder afleiding samen met familie en vrienden zijn. En half december is een nieuwe film op YouTube geplaatst, gericht op mensen die te vaak te lang online zijn. Blijkbaar voelen velen zich aangesproken, want de video is in drie weken al meer dan 22 miljoen keer bekeken.

Check ‘m hieronder. We zien de bekende digitale begrippen (liken, volgen, inchecken, posten, pinnen) toegepast op gezamenlijke offline momenten. De boodschap: ‘Stop phubbing around’. Ofwel: geniet nu, delen kan later nog. Het valt te betwijfelen of deze oproep gehoor zal vinden, hoewel de noodzaak er is, want maar liefst 70% van de jongeren schijnt te lijden aan ‘FOBO’.

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=8LLQIbr2-k0]

“Every moment in your life is unique and precious. Enjoy it! Live it to the fullest! Let nothing distract you from drinking every last drop of this sweet nectar called life.”

[Creatie door Memac Ogilvy, Dubai; via Ads of the World]

PS  Wat ‘phubbing’ is? De verbastering ‘phubben’ was genomineerd als Woord van het jaar 2013 in de categorie jongerentaal: het onbeschoft behandelen van anderen door in gezelschap, met name tijdens een gesprek, geregeld op de smartphone te kijken, berichten te versturen en dergelijke. Maar er wordt ook voor ‘muuskeren’ gepleit als vertaling. Hoe dan ook, protesten tegen dit fenomeen zijn er al langer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Congres Kids en Jongeren website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024