Reclame, Retail, Trends

Generation Swipe: Van YOLO naar serious living

* Jongeren van 10 jaar geleden en nu: wat zijn de 3 opmerkelijkste verschillen?

  • Van YOLO naar serious living;
    • Generation Swipe heeft een serieuze kijk op het leven. De tijd van YOLO is voorbij. Het is zaak om je zaken goed op orde te hebben. Voor nu, maar ook met het oog op ‘later’. Studeren kost serieus geld, dus daar kun je maar beter alvast voor sparen. En voor heel veel vervolgopleidingen, ongeacht het niveau, moet je een overtuigende motivatie hebben. Vakkenvullen bij de supermarkt is geen vrijblijvende bijbaan meer, maar een teken dat je al een hele tijd serieus nadacht over een retailopleiding.  En als je dan een opleiding kiest, kun je maar beter iets kiezen waar je straks werk mee kan vinden. Deze generatie heeft immers van dichtbij gezien wat een crisis kan doen; ouders (je eigen of die van vrienden) die een baan kwijtraken, huizen die onder water staan; ze zitten er niet op te wachten. Wat ze in ieder geval helder hebben: dit moeten zij zien te voorkomen. En daarom kun je dus maar serieus werk maken van je toekomst!
  • Van ‘dit is mijn leven’  naar ‘ik voel de druk van buitenaf’:
    • Generation Swipe voelt de druk. Niet alleen zelf om een goede opleiding te kiezen en een basis te leggen waarmee je jezelf kunt redden in de toekomst. Maar ook druk van buitenaf. De studieduur is flink bekort, een vervolgopleiding veel geld. Een foute keuze is al snel een dure keuze. Het is de generatie die bewust meemaakt dat de leeftijd waarop ze alcohol mogen gebruiken omhoog gaat. Niet dat ze zich daar allemaal wat van aantrekken, maar helemaal langs hen heen gaat het ook niet. Het lezen van ingrediëntendeclaraties, begrijpen van voedingsmiddelen, inzicht in calorieën en gezonde eetgewoontes; het is onderdeel van de lesstof. Het vraagt van je om kritisch na te denken over je voeding en wat je eet. Voor Swipe is het dagelijkse koek. De toch al serieuze inslag van Swipe wordt versterkt of bevestigd door deze manier waarop volwassen zich in hun wereld mengen.
  • Van ‘the world is at my feet’ naar ‘the world is a dangerous place’

Als je 16/17 bent, zoals de Swipers die we in dit project betrokken hebben, ben je op een leeftijd dat de wereld voor je open ligt; een wereld die je wil ontdekken. Voor Swipers ligt dat een beetje anders. Met 9/11 op hun geboortekaartje, terroristische aanslagen die helemaal geen ver van je bed show meer zijn en een vluchtelingenstroom die volwassen ook al niet onder controle krijgen, is de wereld niet persé een open plek vol mogelijkheden die je graag wil ontdekken. En ook de online vrijheid kent zijn grenzen. Het ‘world wide web’ heeft jongeren lange tijd het gevoel gegeven dat de hele wereld onder handbereik was, een wereld om te ontdekken, om mee te connecten en in te feesten. Generation Swipe heeft geleerd dat deze wereld ook zijn gevaren heeft. Sexting, phishing om er maar eens twee te noemen; ze kennen allemaal voorbeelden van mensen in hun omgeving die er mee te maken gehad hebben. So be aware and watch out is het devies van Swipe!

*Hoe gebruiken jongeren social media?

  • Waar we vanuit de marketing context nog graag spreken over offline en online, slaat dit voor Generation Swipe nergens meer op. Het is één wereld en voor veel dingen heb je je smartphone nodig. Dat is zoals zij er naar kijken. WhatsApp is het verlengde van de gesprekken die je toch al voert met de mensen die je goed kent. Op Insta bouw je een aantrekkelijke versie van jezelf en Snapchat is er voor de vluchtige, dagelijkse updates en om eventueel iets uit te proberen dat je later op Insta wil zetten. Uiteraard is je smartphone je beste vriend. Hij is er altijd, ook als je je even geen houding weet te geven of je verveelt. Om muziek te luisteren, te gamen, filmpjes te kijken. Het equivalent van wat ooit een sigaret deed voor jongeren. Wat zou je zonder moeten.

* In hoeverre heeft internet/online de marketing omtrent jongeren veranderd? En offline?

  • Internet / online; het zijn vooral kanalen waarop je jongeren kunt vinden. En zoals voor alle goede marketing geldt: je past je boodschap en de vorm aan op de context waarin mensen die tot zich nemen. Een abri vraagt om een andere invulling dan een tv commercial. En zo geldt dat ook voor internet / online; een online omgeving vraagt om een boodschap en vorm die daarbij past. Veel interessanter is het dat de rol van merken aan het veranderen is. Merken zou je kunnen zien als een brug die je de verbinding slaat tussen de behoeften van consumenten en de producten / diensten die onder het merk vallen. Simpel gezegd: doordat het merk voor bepaalde waarden staat, weten consumenten wat ze er wel en niet van kunnen verwachten en of ze er wel of niet voor willen gaan. Voor jongeren wordt deze rol overgenomen door hun favo bloggers / vloggers / you tubers. Beauty bloggers die vertellen dat je lippenstift van Chanel moet kopen, maar je ogenschaduw rustig bij de Action kunt halen. Dat zijn de nieuwe merken die richting geven aan hoe deze jonge consumentengroep keuzes maakt.

(mw.) Gaby Siera, Managing Partner, Beautiful Lives, spreekt op het congres Trends in kids, jongeren en familie marketing, op 26 september a.s. in Apenheul, Apeldoorn.

Previous ArticleNext Article

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *