Reclame

Pestweb wint Nickelodeon Grote Reclame Prijs voor beste kidscommercial van het jaar

Na een spannende ontknoping heeft Pestweb de Nickelodeon Grote Reclame Prijs 2012 gewonnen. Tijdens de award-ceremonie op de 'Kids Insights Day' werd Pestweb door de kinderjury, een vakjury en de kinderen in het land uitgeroepen tot de eerste 'GRP'-winnaar. De jury vind dat Pestweb met zijn commercial de gevoelige snaar raakt. Pestweb biedt kinderen en jongeren die gepest worden hulp via chat, mail of telefoon. Verder vond de jury dat Pestweb op een goede manier inspeelt op het empathisch vermogen van kinderen.

In de winnende commercial (hieronder) is te zien hoe een jongen wordt gepest door klasgenoten. Zowel de kinderjury als de kinderen in Nederland die hebben gestemd, kunnen zich goed identificeren met de acteurs uit de spot. Ze voelen met de gepeste jongen mee en willen dat zijn pestkoppen ermee stoppen. Daarnaast is ‘pesten’ een actueel thema op school en in de media.

De video is in 2010 gemaakt door studenten Media van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU) en werd in 2012 uitgezonden.

Procedure
'Welke commercial valt het meest in de smaak bij kinderen en wat maakt die commercial goed?' Om deze vragen te kunnen beantwoorden stelde Nickelodeon in samenwerking met bureau YoungWorks een kinderjury samen. De kinderjury is voorbereid op het beoordelen van de inzendingen door te starten met een media- en reclamewijsheidtraining. Tijdens de training bepaalden de kinderen met elkaar op welke factoren ze de commercials zouden beoordelen: grappig, interessant, duidelijk, origineel, eerlijk, en mooi gemaakt.

De acht best beoordeelde commercials (genomineerd waren Stichting Dierenlot, Duo Penotti, Groente & Fruit, Hi Young, Kikakoekenbakkers, Honey Loops, Meeskees en Pestweb) gingen door naar de finale en maakten kans om de Grote Reclame Prijs uiteindelijk te winnen. Het eindoordeel van de kinderjury, een speciale vakjury en de stemmen van het publiek op de website grotereclameprijs.nl hebben geleid tot de uiteindelijke winnaar. Met de Grote Reclame Prijs wil Nickelodeon verantwoordelijkheid nemen voor het niveau van kinderreclames.

Meer uitleg in deze presentatie (pdf).

Previous ArticleNext Article
Dennis Hoogervorst

Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

2 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *