Retail, Trends

Frisdrank, chips, koekjes en ijs: wie stopt met verpakking als kinderlokker?

Verpakkingen van ongezond eten en drinken worden eindelijk minder aantrekkelijk voor kinderen: het Bestuur van Stichting Ik Kies Bewust (eigenaar van het “Vinkje”) heeft besloten om kindermarketing te verbieden op voedingsmiddelen met het Vinkje met de blauwe cirkel. Het blauwe Vinkje is voor producten die je niet te vaak zou moeten eten of drinken zoals frisdrank, chips, koekjes en ijs. Hoe pakt de voedingsindustrie door op dit besluit?

De verpakking als grote kinderlokker

“Een goede verpakking verstaat de kunst van het verleiden… Door een mooie foodverpakking krijgt de consument nog meer trek” aldus verpakkingsexpert in zijn blog voor MarketingTribune van 5 juli 2016. Het is niet voor niets dat de Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding pleit voor een ban op de marketing van ongezonde voedingsmiddelen richting kinderen via o.a. de verpakking. Kinderen hebben het recht om op te groeien in een gezonde omgeving.

Wat betekent het besluit van Stichting Ik Kies Bewust in de praktijk? Wat gaat er precies veranderen?

Er is besloten dat voor producten met het blauwe Vinkje geen kindermarketing meer is toegestaan. Dit betekent dat fabrikanten bijvoorbeeld onderstaande verpakkingen moeten aanpassen als zij het blauwe Vinkje erop willen houden. De kindermarketingelementen moeten eraf.

plaatje food hartstichting

Wat gaat er af: Vinkje of kindermarketing?

De Stichting IKB, en dus de deelnemende bedrijven, schrijft dat ze zich via het Vinkje “inzetten voor een gezonder etende Nederlander”. Het besluit van het Vinkje zie ik als een test: wat doet de fabrikant? Neemt hij zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid of kiest hij voor een ongezonde omgeving? Met andere woorden, kiezen de voedingsmiddelenfabrikanten voor:

  1. de kindermarketing eraf en het blauwe Vinkje erop laten; óf
  2. het blauwe Vinkje eraf en kinderen blijven verleiden via de verpakking?

Een concreet voorbeeld: kiest de fabrikant van Raak kindercola ervoor om Kuifje van de verpakking af te halen of laten ze Kuifje erop zitten en halen ze het blauwe Vinkje eraf?

Ook vraag ik me af hoe het zit met de producten die geen blauw Vinkje hebben. Wat doen de fabrikanten, die gekoppeld zijn aan de Stichting IKB, met hun producten die te ongezond zijn voor het blauwe Vinkje maar wel kindermarketingelementen bevatten? Gaan die fabrikanten nu voor hun hele portfolio stoppen met kindermarketing op de verpakking van ongezonde voedingsmiddelen? Ik zou het vreemd vinden als fabrikanten er alleen mee stoppen voor hun producten met het blauwe Vinkje en ondertussen doorgaan met kindermarketing voor hun overige ongezonde voedingsmiddelen. Jij?

Makkelijk opgelost: doe niet aan kindermarketing voor ongezond eten en drinken

Wat mij betreft kan de voedingsindustrie het zichzelf makkelijk maken: blauw Vinkje of niet, deelnemer van Stichting Ik Kies Bewust of niet, doe niet aan kindermarketing voor ongezond eten en drinken, al helemaal niet via de verpakking.

Wie doet er mee en stopt met de verpakking als kinderlokker?

Carolien-Martens-hartstichting

Carolien Martens, Relatiemanager Public Affairs, Hartstichting

Previous ArticleNext Article

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *