Hoe ga je als werkgever met jongeren om?

Veel bedrijven hebben jongeren met een bijbaan in dienst. Eén op de drie jongeren van 13 en 14 jaar werkt al en bijna 60% van de 15- en 16-jarigen. Dat zijn ruim 300.000 jongeren die bij werkgevers aan de slag zijn. Populaire banen zijn vakkenvullen, kassière en de krantenwijk of folders rondbrengen. Albert Heijn, Jumbo en PostNL/Netwerk VSP zijn de beste werkgevers.

Geld, geld, geld
Jongeren hebben een bijbaan voor het geld en voor niets anders. 43% van de jongeren heeft meteen al een bestedingsdoel als ze geld krijgen. Ze willen zelfstandigheid en vrijheid hebben om leuke dingen te doen en te kopen. Ook willen ze onafhankelijk zijn van hun ouders. Status door het hebben van mooie dure spullen kan ook een rol spelen. Soms is het helaas zo dat een bijbaan een financiële noodzaak is voor jongeren.

Bij jongeren (tot 14 jaar) zijn de keuzes van geld uitgeven vaak nog niet doordacht. Ze willen direct hun behoeften bevredigen. Later is te laat. Vanaf hun 15 gaan jongeren meer geld uitgeven. Ze gaan vaker uit en dat brengt kosten met zich mee. De bijbaan biedt uitkomst.

Jongeren zijn op die leeftijd nauwelijks in staat om te plannen. Ze nemen een bijbaan zonder te beseffen of dat wel lukt met het huiswerk en alle andere bezigheden zoals sporten en gamen. Er zijn ook jongeren die zoveel werken dat ze nauwelijks tijd over hebben voor hun huiswerk. Er ligt een maatschappelijke taak bij de werkgevers om hierop te letten. Het slecht kunnen plannen heeft tot gevolg dat jongeren vaak snel stoppen met een bijbaan omdat het toch niet past in hun bezigheden. Dat kost werkgevers veel geld.

In de bijbaan vinden jongeren het salaris belangrijk maar ook de sfeer, collega’s en het aantal (flexibele) uren.

De werkgever en jongeren
Maar hoe ga je als werkgever met jongeren om? Jongeren die midden in de pubertijd zitten, die heel anders denken en doen als volwassenen en vaak een andere motivatie om te werken hebben. Om daarachter te komen volg je eigenlijk een normaal marketingtraject. Dat start met het maken van een goede doelstelling. Wil je bijvoorbeeld jongeren werven of behouden? Je kijkt naar de interne organisatie; hoe gaat de organisatie op dit moment met de doelgroep om, hoe wordt er gecommuniceerd, welke kernwaarden worden gehanteerd, hoe lopen de huidige processen? Daarna volgt de externe analyse: wat doen de concurrenten en wat speelt er op de markt aan relevante ontwikkelingen? De volgende stap is cruciaal: praat met de doelgroep, leef je in, wat is voor hen belangrijk? Werk eens een paar uur mee om te kijken hoe het werk is. Uit voorgaande stappen volgt de strategie en vervolgens de communicatie strategie en de marktbewerking. Uiteraard meet je via een 0- en 1-meting het resultaat.

Vanuit diverse onderzoeken, strategie ontwikkeling en gesprekken geef ik de volgende adviezen:

  • Wees authentiek, open en eerlijk naar jongeren.
  • Behandel jongeren gelijkwaardig.
  • Behandel ze als een echte collega of hoe je zelf door je baas wil worden behandeld.
  • Voer regelmatig een gesprek met jongeren over hoe het werken gaat.
  • Communiceer de voor- en nadelen van de bijbaan.
  • Selecteer nauwkeurig; praat met de jongere of de bijbaan echt wel past in hun (drukke) schema. Besef dat ze niet goed kunnen plannen en dat het de jongere om het geld gaat.
  • Hanteer duidelijk taalgebruik. Ga niet populair doen. Gebruik korte zinnen, veel bullets en bij voorkeur visuals of video.
  • Stel competenties op zoals ‘klantgerichtheid’ en train de medewerkers die met jongeren contact hebben.
  • Beloon jongeren met waardering en extra’s.

Bronnen: Nibud Scholierenonderzoek 2012-2013; Intelligence group; Bijbanenmonitor 2013; Money Mindsets WWJB; onderzoek Netwerk VSP; Vibes voor je merk  [Illustratie via Ads of the World]

Dit bericht is gepost in Werk. Bookmark de link.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Congres Kids en Jongeren website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024