Grote familietentoonstelling in Centraal Museum, Utrecht: ‘Feest! Nijntje 60 jaar’

Het is niet te missen dat dit jaar in het teken staat van de zestigste verjaardag van een van ’s werelds beroemdste kinderhelden: Dick Bruna’s nijntje. Het jubileum wordt heel 2015 uitgebreid gevierd met onder meer een kunstproject, postzegels, een theaterconcert en nieuwe boekjes. Het Centraal Museum in Utrecht wijdt van 20 juni t/m 20 september […]

Calvé Pindakaas geeft gratis sportactiviteiten weg: ‘Ontdek welk talent je kind heeft’

Calvé Pindakaas is een campagne gestart waarbij verschillende sportactiviteiten voor kinderen van 6-18 jaar worden weggegeven. Wie momenteel een grote actiepot (650 gram of 1 kilo) van het bekende Unilever-merk koopt, kan een gratis kids-activiteit uitkiezen. Het aanbod bestaat uit meer dan 200 sportactiviteiten waar kinderen en jongeren aan kunnen deelnemen. Klimmen, karten, dansen, judo, tennissen, zwemmen, enzovoort — allemaal activiteiten die […]

Wickie de Viking komt naar Nederland met eigen musical, en Josje Huisman reist mee

Na twee succesvolle films en een remake van de populaire animatieserie Wickie de Viking, pakt Studio 100 uit met Wickie, de Musical. In deze spannende, maar vooral ook grappige familiemusical gaan de Vikingvrienden uit Flaken wederom de strijd aan met aartsvijand Vreselijke Sven, die vastbesloten is de grootste Vikingschat in handen te krijgen. Aangezien de karakters al […]

Kortjes: Google zoekt modetrends, Mattel lanceert DC Super Hero Girls, Zembla kraakt opvoeders, en meer (week 18, 2015)

Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met ‘kortjes’ – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES MEER: Kronkiwongi?! Lego is working with Facebook to target parents through the launch of a global campaign that will encourage them […]

Young & United presenteert ‘WTFACT’, boek over werkende jongeren in Nederland: “Ze zijn drie keer de sjaak”

Nederland is een lagelonenland voor jongeren. Nergens anders in Europa hebben jongeren zó lang recht op zó weinig loon, zo komt naar voren in het boek WTFACT, de feiten over werkende jongeren in Nederland (pdf), dat jongerenbeweging Young & United afgelopen week presenteerde. De publicatie brengt de verhalen van jongeren over hun werk en hun leven samen met artikelen […]

Pepsi MAX trapt wereldwijde ‘Genius’-campagne af met eigentijdse ‘Drone Football’-commercial

Onder de naam ‘Genius’ is de zomercampagne ter promotie van Pepsi MAX gelanceerd. Vanaf vandaag is de eerste campagnespot Drone Football wereldwijd via het internet en de sociaalnetwerksites te zien, met als belangrijkste boodschap: geef een onverwachte twist aan iets gewoons en creëer een geniale ervaring. Pepsi kiest voor een digitale, op social media en content gefocuste campagne in […]

Fries Museum stelt kinderdirectieteam aan

Het Fries Museum in Leeuwarden stelt als eerste museum in Nederland een volwaardig kinderdirectieteam aan. Op donderdag 30 april worden de acht leden geïnstalleerd door de huidige kinderdirecteur Kees Tromp en directeur Saskia Bak. Het besluit om een achtkoppig kinderdirectieteam aan te stellen komt voort uit de goede ervaringen met de kinderdirecteur het afgelopen jaar. Met […]

‘Oe ist?’-campagne met rapper Brihang, want Vlaamse jongeren communiceren minder goed over problemen dan Nederlandse jeugd

De vraag ‘Oe ist?’ is een gewoonte. Het antwoord ‘Goed!’ is dat meestal ook. Niet altijd naar waarheid. In Vlaanderen stappen jaarlijks gemiddeld 17,8 op de 100.000 inwoners zelf uit het leven. Uit verschillende studies blijkt dat Vlaanderen één van de koplopers is qua zelfmoordcijfers in West-Europa. De cijfers voor Vlaanderen zijn dubbel zo hoog als […]

Trimbos-instituut maakt jongeren en ouders bewust met video: ‘Meeroken, waar doe jij het?’

Het komt nog vaak voor dat ouders of bezoekers roken in de buurt van baby’s en kleine kinderen. Goede voorlichting is erg belangrijk om dit te voorkomen. Volgens de WHO is wereldwijd 1 op de 100 sterfgevallen het gevolg van meeroken, maar Nederlanders zijn zich relatief weinig bewust van de risico’s van meeroken. Het Trimbos-instituut […]

Kortjes: jongerenonderzoek van BuzzFeed, bier van Ben & Jerry’s, de lippen van Kylie Jenner, en meer (week 17, 2015)

Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met ‘kortjes’ – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES MEER: Teenagers from the BuzzFeed Community tell us about the current trends, who and what’s popular, and what it’s like […]

Leefstijlmonitor CBS/RIVM: ‘Overgrote meerderheid jongeren eet onvoldoende groente, fruit en vis’

Nederland eet te weinig groente, fruit en vis. Slechts een kwart van de bevolking haalt de Richtlijnen Goede Voeding van de Gezondheidsraad. Vooral bij jongeren lijkt het alsof het eten van fruit, groente en vis niet is ingeburgerd in het dagelijks leven. Allochtonen voldoen vaker aan de norm dan autochtonen, ouderen eten vaker ‘bloemkool, een appel […]

DubbelFrisss denkt de trends te kennen: ‘Suiker is uit, Free is in’

DubbelFrisss lanceert een nieuwe lijn onder de naam Free. Het drankje is namelijk vrij van kunstmatige zoetstoffen en toegevoegde suikers. Het gegeven dat suiker ‘uit’ is, wordt in de bijbehorende campagne verder uitgewerkt; in drie video’s van zo’n 2,5 minuut bespreken moeders en dochters, zittend in een dubbelfris-gekleurd decor, wat vroeger en wat nu ‘in’ is. […]

[Evolutie] Kidsmarketing onethisch en dikmakend? Was het maar zo simpel…

Vorige maand verscheen het boek Overgewicht en obesitas bij kinderen van Edgar van Mil en Arianne Struik. Belangrijk leesvoer, omdat de discussie rond de schuldvraag van dit complexe probleem hoog oploopt en feiten en meningen met elkaar verward worden. Uit deze wetenschappelijk onderbouwde literatuur blijkt dat overgewicht evolutionair te verklaren is; te veel eten levert extra voorraden op in de vorm van […]

[Viral] Pandora laat unieke connectie tussen moeder en kind zien in experiment: ‘Alle vrouwen zijn uniek’

Wat een slimme aanpak van juwelier Pandora om op de emotie van hun belangrijkste doelgroep in te spelen. In een goed bedacht experimentje wordt de uniciteit van vrouwen bewezen, alsmede de speciale band die moeders met hun kinderen hebben. De uitgenodigde jongens en meisjes (in de leeftijd van 3-9 jaar) weten namelijk zelfs geblinddoekt hun […]

Congres Kids en Jongeren website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024