De Smartphone wint het qua vuiligheid van het vaatdoekje

Donderdag 26 juni was ik op de Jongerendag van het Kids& Jongerencongres in De Fabrique in Utrecht.

Het programma van de jongerendag beloofde een start met een“lekkere kop koffie” en dit werd bij de ontvangst in De Fabrique meteen waargemaakt door Young Advertising. Met koffie in de hand werd ik over eenkartbaan geleid naar een soort industriële kroeg waar de sfeer gezellig en rommelig was. De Fabrique is duidelijk niet een doorsnee congres locatie, maar mij sprak het heel erg aan.

Meteen al bij de ontvangst werd duidelijk dat er mensen met diverse achtergronden aanwezig waren en dat iedereen heel erg nieuwsgierig was naar elkaar. Zo sprak ik o.a. met iemand van een kerkelijke organisatie, iemand van Arla Foods en iemand uit derecreatie industrie.

In de zaal werden we welkom geheten door Ludo Keizer die zichzelf een moderne troubadour noemt en vertelt dat hij de wereld rondreist om met jongeren te werken. Hij introduceert een soort krantenmeppen voor volwassenen laat ons verplicht kennismaken met de persoon naast je. Het voelde wat geforceerd, maar ik vond het eigenlijk wel jammer dat mijn gesprek met een vrouw van het NOC*NSF na 2 minuten al werd afgekapt.

Wat volgde waren veel sessies met diverse invalshoeken: twee jongens van 19 vertelden over het succes van hun online gaming bedrijf, een presentatie over jongerentrends in de samenleving van Youngworks, inzicht in mediagebruik van jongeren (Aegis) en uitleg over onderzoek doen onder jongerendoor SMALL. 

In rap tempo hingen we door met inzicht in hoe jongeren weldegelijk betrokken zijn bij de maatschappij en daar iets voor willen doen (Ilco van der Linde). Gevolgd door de eerste concrete case van ING Jongeren en Studenten over hoe zij campagne voeren binnen deze doelgroep. Vervolgens kregen we uitleg van Mayke Calis over socialbesitas (de druk om sociaal te zijn) en leerde ik dat de smartphone het qua vuiligheid wint van het vaatdoekje.

Een discussie over hoe jongenbrands de toekomst zien, kwam niet zo goed uit de verf. Wellicht hielp het niet dat het programma uitgelopen was en de zaal inmiddels toe was aan de lunch. Toen het zo ver was konden we genieten van heerlijke broodjes, sapjes en een ijsje.

Na de lunch was er een keuzeprogramma en kon je in 2 ronden telkens uit diverse sessies kiezen. Mijn eerste sessie was veelal herhaling, maar dus ook bevestiging van zaken die in de ochtend al aan de orde waren gekomen. Angela Weghorst van TwinQ vertelde haar verhaal duidelijk vol passie en dit was mooi om te zien.

De tweede sessie was weer een concrete case presentatie door Pablo van den Berg van YuneSocial; een goed verhaal waarin ook de vertaling van trends naar de praktijk gemaakt werd voor Stabilo.

De laatste spreker van de dag was trendwaarnemer/veranderingspsycholoog Herman Konings. Zijn verhaal ging grotendeels over generaties en de invloed van generaties op elkaar. Hij waarschuwde ons dat de Digital Natives, ook wel ADHD generatie (Any Device Head Down), met veel meer bezig zijn dan digitaal; het ambacht is in en jongeren zijn goed te bereiken met paradoxen en convergenties. Denk hierbij aan een kroeg die ook een wasserette is, de lobby van een hotel die als bakkerij fungeert of aan Stromae die op vrolijke dancemuziek zwaarmoedige teksten zingt.

Ludo had haarfijn door dat iedereen na deze lange intensieve en informatieve dag toe was aan een borrel en verbeterde het wereldrecord dagafsluiting. De combinatie van de sprekers en de bezoekers die allemaal een passie hebben voor jongeren, maakte het voor mij een waardevolle dag.
 
De eerste sprekers waren Pim de Witte en Iggy Harmsenvan Soulsplit, beiden 19 jaar. Ze runnen een succesvol online gaming bedrijf met 30 man personeel en zijn actief op 3 continenten. De jongens hebben zichtbaar moeite om voor het onwetende publiek de Engelse gaming termen uit te leggen, maar groot respect voor wat zij hebben neergezet. “Learnings bij doing”, “ data driven marketing” en “feeling met de doelgroep” zijn essentieel in hun bedrijfsvoering. Zo werken ze alleenmet jongeren omdat zij dicht op de doelgroep zitten, aanpassingsvermogen hebbenen creatief zijn.
 
Rutger van den Berg
van Youngworks nam ons in vogelvlucht mee in de jongerentrends in de samenleving en liet zien dat jongeren zelfredzaam zijn: ze zorgen ervoor dat ze hun doel bereiken, de weg ernaartoe is minder belangrijk. Dankzij Rutger weet ik nu wat Broga, CarrotDating en een #Healfie is.
 
Ilco van der Linde
(Bevrijdingspop, Dance4Life & MasterPeace) had als pakkende titel van zijn presentatie “it’s all about creating Heart Connections”. Zijn betoog voor het neerhalen van de schutting tussen commercie en de samenleving was vlammend. Jongeren willen best sociaal maatschappelijk bezig zijn, maar de kunst draait hem om de juiste verleiding en om jongeren een kans te geven om zelf in te vullen hoe ze een bijdrage kunnen leveren. Geef ze niet het gevoel dat ze cool zijn als ze meedoen, maar maak het uncool om niet mee te doen want niemand wil het buitenbeetje zijn.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Kids en Jongeren Marketing congres website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2022