‘Trends in Kids- en Jongerenmarketing’, dag 1

Vandaag en morgen brengen jongerenmarketeers hun dag door in Madurodam, waar het jaarlijkse congres 'Trends in Kids- en Jongerenmarketing' plaatsvindt. Foodfabrikanten waren massaal afwezig en Campina haakte zelfs af als spreker; de obesitasdiscussie ligt blijkbaar te gevoelig. Hieronder een impressie van enkele sprekers die het wel aandurfden.

Volgens dagvoorzitter Paul Sikkema is wat 'in' is vluchtig en variabel. Stefanie Jansen van IPM Kidwise laat zien dat het spelen van een 'design game' met kinderen focus en richting kan aangeven bij het ontwikkelen van nieuwe producten, zodat deze meer aansluiten bij behoeften. Dat is nodig, want naar verluidt mislukt 90% tot 99% van de producten die voor kinderen op de markt worden gebracht! Later op de dag mocht Stefanie met een collega ook nog de trends in 'character licensing' opsommen: een revival van nostalgische characters, nog meer en nog sneller achter elkaar en een professionalisering van eigen characters. Opnieuw werd opgemerkt dat het soms beter is om je op jongens óf meisjes te richten in plaats van op beiden.

Elena Enthoven van Wanadoo vertelde dat tweederde van de ouders zich geen zorgen maakt over het internetgebruik van hun kinderen, die 'always connected' zijn. Ze kunnen op eigen houtje het internet verkennen (weinig toezicht, geen privacy); volwassenen missen 'understanding' van wat kinderen online doen. Opvallend is dat veel adverteerders op kindersites kinderen niet aanspreken, dus niet gericht bezig zijn.

Nadat Mariëlle Slenders van Jetix de kans had gegrepen om HotNews.nl te promoten, stond Ronald Laureijsen van IRI Nederland op het podium met een aantal interessante constateringen: verjaardagspartijtjes zijn een enorme markt (deze worden bijna niet meer thuisgevierd). Ouders die hun kinderen meenemen naar de supermarkt rekenen meer af bij de kassa. Communicatie richting kinderen is vooral op 'fun' gericht (eenzijdige aanpak). Characters zijn geen garantie voor succes, maar kúnnen bijdragen tot een enorme omzetgroei. Wat gebeurt er met een product als het character over de top heen is? In de top 10 van character-producten komt SpongeBob zes keer voor; Kabouter Plop, Pokémon en K3 zijn uit de top 15 verdwenen. Volgens Laureijsen is de visie op kids nog onvoldoende ontwikkeld in Nederland, er gebeurt nog een heleboel niet. In Groot Brittannië heeft elke retailer een eigen merk voor kinderen; we kunnen nog veel leren van ASDA en Sainsbury.

In de pauze mocht meidenband Kus zichzelf onder de aandacht brengen met twee liedjes en een folder met de mogelijkheden tot merkexploitatie.

Qrius en zusterbureau Combat hebben gezamenlijk 'De 10 geboden van de Kindermarketing' opgesteld: I Kruip in de huid van een kind II Gebruik meerdere media III Ga niet door de knieën (gebruik geen kindertaal) IV Houd het visueel V Houd rekening met sekseverschillen VI Scheer 6-12-jarigen niet over één kam VII Eert de moeders en vaders ('gezinspraak': kinderen en ouders overleggen en discussiëren samen over aankopen, een succesvol product verbindt ouders en kinderen met elkaar) VIII Eert het gezin (zorg dat alle gezinsleden aan hun trekken komen) IX Gij zult ze niet dik maken X Gij zult het ethisch verantwoord houden.

Tot zover de kidsdag, morgen de jongerendag.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Congres Kids en Jongeren website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024