Op deze ‘Facts’-pagina vind je een overzicht van cijfers, infographics en vooral (onderzoeks)rapporten over kids en jongeren. Als achter een bron een ‘*‘ is toegevoegd, is daar ook een blogpost over verschenen. KLIK & LEES:
Media:
- Children and Parents: Media Use and Attitudes Report (pdf) – Ofcom (UK, 2015)*
- Common Sense Census: Media Use by Tweens and Teens – Common Sense Media (VS, 2015) *
- Jongeren over sociale media (pdf) – CBS (NL, 2015)*
- Teens, Technology & Friendships (pdf) – Pew Research Center (VS, 2015)
- Exploring Play and Creativity in Pre-Schoolers’ Use of Apps (pdf) – TAP (UK, 2015)
- Monitor Jeugd en Media 2015 (pdf) – Kennisnet i.s.m. Mediawijzer.net (NL, 2015)*
- Children’s and Young People’s Reading in 2014 (pdf) – National Literacy Trust (UK, 2015)
- Teens, Social Media & Technology Overview 2015 (pdf) – Pew Research Center (VS, 2015) *
- Kids & Family Reading Report, 5thEdition (pdf) – Scholastic (VS, 2015)
- Nationale Social Media Jongeren Onderzoek 2015 (pdf) – Newcom Research & Consultancy (NL, 2015)*
- Coming of Age on Screens: An in-depth look at teens and young adults around the world (pdf) – Facebook IQ i.s.m. Crowd DNA (INT, 2014)*
- European children and their carers’ understanding of use, risks and safety issues relating to convergent mobile media (pdf) – Net Children Go Mobile (INT, 2014)
- Opvoeden met media: Een verkennend onderzoek naar ‘lastige’ opvoedsituaties en het gebruik van opvoedingsondersteuning bij ouders met kinderen tot en met 12 jaar (pdf) – Nederlands Jeugd instituut (NL, 2014)
- Children and Parents: Media Use and Attitudes Report (pdf) – Ofcom (UK, 2014)*
- Final recommendations for policy (pdf) – EU Kids Online, LSE (INT, 2014)
- Kinderen & tv-reclame. Tips & tricks voor tv-commercials gericht op kinderen (pdf) – STER (NL, 2014)
- Zijn digikids nog boekenbeesten? (pdf) – KU Leuven, Stichting Lezen (BE, 2014)*
- Onderzoeksrapport Apestaartjaren 5 (pdf) – Mediaraven, LINC (BE, 2014)*
- Millennials & entertainment (pdf) – Verizon (VS, 2014)
- Tieners en online privacy (pdf) – Mijn Kind Online i.o.v. Kennisnet (NL, 2014)*
- Iene Miene Media 2014. Een onderzoek naar mediagebruik door kleine kinderen (pdf) – Mediawijzer.net (NL, 2014)*
- Media in de kinderopvang. Een onderzoek naar media en beleid in de kinderopvang (pdf) – Mediawijzer.net, NJi, Sardes (NL, 2014)*
- Rapportage 2013 Media Standaard Survey (MSS) (pdf) – NLO, NOM, SKO (NL, 2014)*
- Advertising to Children and Teens: Current Practices (pdf) – Common Sense Media (VS, 2014)
- Mediawijsheid onder ouders en kinderen (pdf) – Direct Research i.o.v. Mediawijzer.net (NL, 2013)*
- Gaming in the Netherlands – Virtual goods in video games: A business model with prospects (pdf) – PWC (NL, 2013)
- Zero to Eight: Children’s Media Use in America 2013 (pdf) – Common Sense Media (VS, 2013)*
- Children and Parents: Media Use and Attitudes Report (pdf) – Ofcom (UK, 2013)*
- Het publiek en de Nederlandse speelfilm: Een verkenning van de Nationale markt (pdf) – Stichting Filmonderzoek en Filmtest (NL, 2013)*
- Zero to Eight: Young children and their internet use (pdf) – EU Kids Online (INT, 2013)
- Samen leren – Tieners en sociale media (pdf) – Mijn Kind Online en Kennisnet (NL, 2013)*
- Teens, Social Media, and Privacy (pdf) – Pew Research Center (VS, 2013)*
- Iene Miene Media 2013: Een onderzoek naar mediagebruik door kleine kinderen (pdf) – Mijn Kind Online i.o.v. Mediawijzer.net (NL, 2013)*
- Handboek Goed Doen 2.0: Sociale media in het voortgezet onderwijs (pdf) – Mijn Kind Online, Kennisnet (NL, 2013)
- Rapportage 2012 Media Standaard Survey (MSS) (pdf) – NLO, NOM, SKO, STIR (NL, 2013)*
- In their own words: What bothers children online? (pdf) – EU Kids Online (INT, 2013)
- Digitale geletterdheid. Vaardigheden en attitudes voor de 21ste eeuw (pdf) – KNAW (NL, 2013)
- Jongeren over online rechten en verantwoordelijkheden (pdf) – Digibewust (NL, 2013)
- Het (mobiele) gebruik van sociale media en games door jongeren (pdf) – IVO (NL, 2013)
- Achter de schermen: Mediagebruik en -gedrag vmbo-jongeren 2012 (pdf) – Dialogic i.o.v. Mediawijzer.net (NL, 2012)
- Jongeren lijden aan Social Media Stress (SMS) (pdf) – Nationale Academie voor Media & Maatschappij (NL, 2012)
- Children, Teens & Entertainment Media: View From The Classroom (pdf) – Common Sense (VS, 2012)
- Iene miene media: een onderzoek naar mediagebruik door kleine kinderen (pdf) – Mijn Kind Online i.o.v. Mediawijzer.net (NL, 2012)
- Hey, what’s app? 8-18-jarigen en mobiele telefoons (pdf) – Mijn Kind Online (NL, 2012)
Opgroeien:
- Jaarrapport 2015 Landelijke Jeugdmonitor (pdf) – CBS (NL, 2015)*
- How’s Life in the Netherlands? (pdf) – OECD Better Life Initiative (INT, 2015)
- Informatiebehoefte van jonge ouders over gezonde(re) voeding (pdf) – Motivaction i.o.v. Voedingscentrum (NL, 2015)*
- Vakantiewerkonderzoek 2015 (pdf) – FNV Jong (NL, 2015)
- Het kind in Vlaanderen 2014 (pdf) – Kind & Gezin (BE, 2015)
- The Play Report 2015 (pdf) – IKEA (INT, 2015)*
- Being young in Europe today (pdf) – Eurostat (INT, 2015)
- De staat van het onderwijs – Onderwijsverslag 2013/2014 (pdf) – Inspectie van het Onderwijs (NL, 2015)
- 54 misvattingen over jongeren anno 2015 (pdf) – Joepie (BE, 2015)*
- Prosumer Report: The New Dynamics of Family (pdf) – Havas Worldwide (INT, 2015)*
- Children, Teens, Media, and Body Image (pdf) – Common Sense Media (VS, 2015)*
- Nationaal Stage Onderzoek 2014: Studenten | Bedrijven (pdf) – Stageplaza.nl (NL, 2014)
- Meet Generation Z: 4th Innovation Imperative Series Poll (pdf) – Northeastern University (VS, 2014)
- Belevingsonderzoek ‘Hoe beleven jongeren hun vrijetijdsbesteding in de publieke ruimte’ (pdf) – Provincie Limburg i.s.m. LiSS (BE, 2014)
- Jongeren en geld, de financiële situatie en hulpbehoefte van 12- tot en met 24-jarigen (pdf) – Nibud (NL, 2014)*
- Net Children Go Mobile: The UK Report (pdf) – London School of Economics and Political Science (UK, 2014)
- Vakantiewerkonderzoek 2014 (pdf) – FNV Young (NL, 2014)*
- Geldgeefgedrag van ouders – De invloed van kinderen en andere ouders (pdf) – Nibud (NL, 2014)*
- The disruptive mindset of millennials around the globe. Five values segments that will shape and change the world (pdf) – Motivaction (INT, 2014)*
- Het grote Studentenonderzoek (pdf) – Trendwolves i.o.v. MNM (BE, 2014)*
- Jongeren en telefoonkosten (pdf) – YoungWorks i.o.v. Stichting Weet Wat Je Besteedt (NL, 2014)*
- Financieel goed voorbereid naar de middelbare school? (pdf) – Nibud i.s.m. Wijzer in geldzaken (NL, 2014)*
- Gezond opgroeien: Verkenning jeugdgezondheid (pdf) – RIVM i.s.m. NCJ (NL, 2014)
- Behavioral Economics for Kids (pdf) – FehrAdvise (ZW, 2013)
- Studieperspectief? Onderzoek naar de wijze waarop jongeren in het voortgezet onderwijs een vervolgopleiding kiezen (pdf) – CNV Jongeren (NL, 2013)
- Jaarrapport 2013 Landelijke Jeugdmonitor (pdf) – Ministerie van VWS i.s.m. CBS (NL, 2013)*
- Samen leren, het onderwijs volgens generatie Z (pdf) – Now It’s Our Time (NL, 2013)*
- Scholieren, geld & de invloed van ouders (pdf) – Nibud (NL, 2013)*
- VAD-leerlingenbevraging in het kader van een drugbeleid op school – Syntheserapport 2011-2012 (pdf) – VAD (BE, 2013)
- Nibud Kinderonderzoek 2013: Onderzoek naar basisschoolkinderen en hun geldzaken (pdf) – Nibud i.s.m. ING (NL, 2013)*
- FNV Young vakantiewerkonderzoek 2013 (pdf) – FNV Young (NL, 2013)
- Het actueel fuifklimaat in Vlaanderen: Onderzoek naar de betekenis van fuiven voor jongeren en de knelpunten die ze ervaren als fuifbezoeker- en organisator (pdf) – Fuifpunt en De Ambrassade (BE, 2013; klik hier hier voor kortere samenvatting)
- Buitenspelen 2013: Kwaliteit van de speelomgeving in de eigen buurt (pdf) – TNS NIPO i.o.v. Jantje Beton (NL, 2013)*
- Telefónica Global Millennial Survey: Global Results (pdf) – Telefónica i.s.m. Financial Times (INT, 2013)*
- Nibud Scholierenonderzoek 2012-2013 (pdf) – Nibud m.m.v. WWJB (NL, 2013)*
- Child well-being in rich countries: A comparative overview (pdf) – UNICEF (INT, 2013)*
- Download: Millennials (pdf) – The Futures Company (VS, 2013)
- Millennial Innovation Survey (pdf) – Deloitte (INT, 2013)
- “Scholieren eisen tijd en begeleiding voor hun loopbaan” (pdf) – LAKS en OiG (NL, 2013)
- Samen thuis: Het ILIV Thuis-Trendrapport 2013, tweede editie (pdf) – ILIV (BE, 2013)
- Kindermarketing: onverantwoord en ongereguleerd (pdf) – Foodwatch (NL, 2013*
- Jaarrapport 2012 Landelijke Jeugdmonitor (pdf) – CBS (NL, 2012)
- Nationaal Studiekeuze Onderzoek 2012 (pdf) – Hobéon i.s.m. Markteffect en Icares (NL, 2012)
- Studiekeuzevoorlichting: verleiding of voorlichting? (pdf) – LSVb (NL, 2012)
- De jeugd van 2012: ‘Samen doen, samen zijn’ – Now It’s Our Time (NL, 2012)
- Designed To Move: A Physical Activity Agenda (pdf) – ACSM, ICSSPE, Nike (VS, 2012)*
- Nibud_Studentenonderzoek_2011-2012 (pdf) – Nibud (NL, 2012)
- The Bully Report: Trends in bullying pulled from student Facebook interactions (pdf) – DoSomething.org (VS, 2012)
- Social determinants of health and well-being among young people: international report from the 2009/2010 survey (pdf) – HBSC (INT, 2012)
- Nibud Scholierenonderzoek 2010-2011. Een onderzoek naar de inkomsten en uitgaven van de Nederlandse scholieren (pdf) – Nibud (NL, 2011)
- Playreport (pdf) – IKEA (INT, 2010)
Producten/diensten en merken:
- Nationaal Frisdrankonderzoek 2015 (pdf) – Ruigrok | NetPanel i.o.v. FWS (NL, 2015)
- Resultaten onderzoek ‘Kinderen en geld’ (pdf) – Nederlandse Vereniging van Banken (NL, 2015)*
- Youth 100: The UK’s Top Brands According To 18-24s (pdf) – The Beans Group (UK, 2012)
- Hoe denken jongeren over duurzame energie? (pdf) – Ipsos Synovate i.o.v. Eneco (NL, 2012)
- Nationaal Frisdrank Onderzoek 2011 (pdf) – Ruigrok | NetPanel i.o.v. FWS (NL, 2011)
- Voorbij het broodtrommeltje. Hoe jongeren denken over voedsel (pdf) – LEI, onderdeel van Wageningen UR (NL, 2010)
Presentaties/video’s:
- Het mediagedrag van ‘screenagers’ (mini-docu) – Stroom (NL, 2015)
- The 33 Youth MegaTrends of 2015: Part 1 | Part 2 | Part 3 – TotalYouthResearch (VS, 2015)
- Crouching Tumblr; Hidden Youth Culture. The Intro Guide to an Elusive Social Network – Immersive Youth Marketing (VS, 2014)
- 13 Things to Know About Teens and Technology – Pew Research Center’s Internet & American Life Project (VS, 2014)
- Get close to youth – InSites Consulting (INT, 2014)
- Don’t worry be happy: what Happiness means for Generation Y – InSites Consulting (INT, 2012)
- whY i’m unique? What uniqueness means for Generation Y – InSites Consulting (INT, 2012)
- Gen Z: Digital in Their DNA – JWT Intelligence (VS, 2012)
Apestaartjaren (BE) | Alles over jeugd (BE) | Bitescience (NL) | CBS Jeugdmonitor (NL) | Digibewust (NL) | HBSC (INT) | Internetscience.nl (NL) | Kennisnet (NL) | Mediawijzer.net | Mijn Kind Online (NL) | mobileYouth (INT) | Nederlands Jeugd instituut (NL) | Onderwijs in Cijfers (NL) | Project STARS (‘sex and romance’ onder Nederlandse pubers; NWO) (NL) | VIMN Insights (INT) | X, Y of Einstein? (BE) | Ypulse (VS)
Communicatie- en onderzoeksbureaus (NL):
Attacom | Bureau Bok | Family Factor | Gadfly | Kat & Muis | Keesie | Met de jeugd… | Move Jongerenmarketing Consultancy | Now It’s Our Time | Podium | Qrius | Red Chocolate | Small | Social1nfluencers | TwinQ | Young Advertising | Young Originals | YoungWorks
Literatuur:
Focus on Teens (Edwin Rietberg, Mirthe Dankelman, 2014) | It’s complicated (danah boyd, 2014) | Love Youth Marketing (Inez Groen en Jeroen Boschma, 2013) | De Jeugd is Tegenwoordig (Pedro De Bruyckere, Bert Smits, 2011) | How Cool Brands Stay Hot (Joeri Van den Bergh, Mattias Behrer, 2011, 2013) | Puberbrein Binnenstebuiten (Huub Nelis, Yvonne van Sark, 2010) | Generatie Einstein (Inez Groen, Jeroen Boschma, 2006, 2010) — zie de categorie ‘literatuur’ voor meer.