Media, Onderzoek

Onderzoek Common Sense Media: ‘Jongeren consumeren oude media op nieuwe manieren’

Amerikaanse tieners (13-18 jaar) besteden gemiddeld negen uur per dag aan entertainmentmedia, onder tweens (8-12 jaar) is dat zes uur — exclusief mediagebruik voor school of huiswerk. Dat blijkt uit het onderzoeksrapport Common Sense Census: Media Use by Tweens and Teens dat Common Sense Media vandaag publiceerde. De non-profitorganisatie, die als doel heeft om gezinnen en opvoeders wegwijs te maken in een wereld van media en technologie, constateert dat er een digitale kloof is tussen arme en rijke kinderen uit families.

Kinderen uit families met een lager inkomen hebben minder toegang tot computers, tablets en smartphones dan hun meer welstandige leeftijdsgenoten. Sowieso zijn tussen jongeren onderling flinke verschillen te zien, en daar spelen ras, klasse en geslacht een rol bij. Zo besteden jongens bijvoorbeeld veel meer tijd aan videogames dan meisjes en is dit voor wat betreft sociale media juist andersom.

Hoewel relatief nieuwe entertainmentvormen zoals online video, mobiele games en sociale netwerksites behoorlijk populair zijn geworden, zijn televisie kijken en muziek luisteren nog steeds de media-activiteiten die tweens en tieners het vaakst en liefst doen. In veel gevallen echter worden ‘oude’ media op ‘nieuwe’ manieren geconsumeerd. Zo gaat 41% van de schermtijd van tweens en 46% van die van tieners naar mobiele apparaten.

De belangrijkste resultaten uit het onderzoek, door GfK uitgevoerd onder 2.658 Amerikaanse 8-18-jarigen, zijn gevat in onderstaande infographic (of klik hier voor een filmpje met de highlights).

cs_mediacensusinfo

“The diversity of media use patterns among youth is astounding, but it’s interesting to see that through it all TV and music continue to be the media of choice – and that social networking lags significantly behind.” [Vicky Rideout, Common Sense Media]

De video hieronder geeft een beeld van een dag in het digitale leven van tieners.

“As a parent and an educator, there’s clearly more work to be done around the issue of multi-tasking. Nearly two-thirds of teens today tell us they don’t think watching TV or texting while doing homework makes any difference to their ability to study and learn, even though there’s more and more research to the contrary.” [James P. Steyer, Common Sense Media]

Previous ArticleNext Article

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *