Media

MSS 2012: tweederde tieners surft op smartphone, eenvijfde op tablet

De organisaties voor het Nederlandse radio-, print-, televisie- en internetonderzoek – NLO, NOM, SKO en STIR – hebben voor de tweede keer een rapportage (pdf) van de Media Standaard Survey (MSS)* gepubliceerd. Altijd fijn, goede cijfers op basis van een grootschalig onderzoek naar trends in mediagebruik. Het aantal Nederlanders dat daadwerkelijk gebruik maakt van internet steeg in 2012 met 2% naar 12,5 miljoen. De penetratie onder jongeren is nagenoeg 100%, en ten opzichte van andere leeftijdsgroepen zien we hen vaker onderweg internetten.

Gemiddeld brengt de internetpopulatie van 13 jaar en ouder iets meer dan 11 uur per week op het internet door. Bij 13-17-jarigen is dat 13,5 uur, bij 18-24-jarigen 16,8 uur. Van alle respondenten geeft 37% aan weleens een smartphone te gebruiken om op te internetten (ook hier zien zien we een hoger percentage – 66,7% – bij tieners), een groei van 36% ten opzichte van 2011. Het gebruik van de tablet om te internetten is in een jaar tijd meer dan verdubbeld, tot 18% (bij 13-19-jarigen is dat 19,6%). Van de Nederlandse tieners kijkt 14,4% wel eens televisie via de smartphone en 12,6% via een tablet.

Van de ondervraagde 13-19-jarigen leest 29,7% wel eens een dagblad op de computer, 18,2% op de mobiele telefoon en 3,5% op de tablet. Voor wat betreft tijdschriften zijn deze cijfers respectievelijk 15,7%, 5,9% en 1,5%. Meer dan de helft (53,7%) van de tieners luistert wel eens onderweg naar de radio, vergelijkbaar met het aandeel luisteraars thuis (57,9%).

*De Media Standaard Survey (MSS) wordt sinds 2011 uitgevoerd door TNS NIPO, in opdracht van de vier JIC’s. Deze gezamenlijke establishment survey levert representatieve normcijfers op, zodat de afzonderlijke bereiksonderzoeken dezelfde uitgangspunten hanteren. In 2012 zijn 6.190 huishoudens en 5.268 personen van 13 jaar en ouder ondervraagd.

Previous ArticleNext Article
Dennis Hoogervorst
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *