Hoe word jij een inspiratie in de leefwereld van jongeren?

Wil jij met jouw organisatie aansluiten bij de leefwereld van jongeren? Zorg dan dat je ontdekt wat belangrijk is in hun belevingswereld en sluit daarop aan. Je hebt dan wel de verantwoordelijkheid om na te denken over het welzijn van de jonge doelgroep”, zegt Marit Haegens. Marit is samen met haar man Dylan eigenaar van het productiebedrijf Haegens Media. Ze begeleidt onder andere campagnes van A tot Z voor klanten als Disney en Ziggo. Daarnaast hebben ze samen Stichting Durf te Vragen opgericht om positieve impact te hebben op de leefwereld van jongeren.

Het verschil maken in de leefwereld van jongeren

Marit: “We kregen erg veel vragen van onze volgers over mentale gezondheid, omdat we hier zelf heel open over zijn geweest. Ik heb anorexia gehad en een halfjaar in een kliniek gewoond en Dylan heeft een angststoornis gehad. Ik was in die tijd op zoek naar voorbeelden van mensen die hetzelfde mee hadden gemaakt en waarmee het beter ging, maar dat was weinig zichtbaar. Ik voelde me daardoor hulpeloos en ik kreeg het gevoel dat er geen uitweg mogelijk was. Wij hebben stichting Durf te Vragen gestart om een voorbeeld te zijn voor jongeren met mentale problematiek, zodat zij weten dat je ertegen kunt vechten én dat het de moeite waard is om ertegen te vechten. Herkennen, erkennen en acceptatie zijn namelijk de eerste stap naar je beter voelen, en daar heb je voorbeelden voor nodig”.

De taboe rondom psychische problemen doorbreken

Het doel van stichting Durf te Vragen is het doorbreken van het taboe rondom psychische problemen. We zijn zelf geen hulpverleners, dus die rol kunnen we niet nemen. We kunnen mensen wel motiveren om met iemand te durven praten, daarom heet de stichting Durf te Vragen. Het werkt twee kanten op: een buitenstaander durft te vragen hoe het écht met iemand gaat en degene met mentale problematiek durft hulp te vragen”, aldus Marit. “Hiervoor loopt nu het scholenproject ‘Taboeiend’, in samenwerking met het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport”.

Taboeiend
Taboeiend is een robot die langs middelbare scholen en groep acht van basisscholen gaat om kinderen op een laagdrempelige en interactieve manier door een lesprogramma te leiden. Het lesprogramma gaat om emoties herkennen, en wat je met emoties moet. Jongeren weten vaak niet of het normaal is wat zij voelen en bij wie ze aan de bel kunnen trekken. De robot laat hen hier kennis mee maken.

De Radboud Universiteit onderzocht Taboeiend. Zij hebben hiervoor een nulmeting gedaan in klassen voordat Taboeiend er was geweest of jongeren wisten waar ze naartoe konden met hun emoties. Deze resultaten hebben ze vergeleken met eenzelfde meting nadat Taboeiend in de klas is geweest en het bleek erg positief te zijn. Taboeiend is dan ook een wetenschappelijk bewezen interventie.

Taboeiend is een interventie op preventieniveau en daardoor blijft het enigszins abstract. Je weet niet zeker of iemand die je nu informatie geeft, zonder die informatie mentale problematiek had ontwikkeld. Wij hopen hiermee een druppel op een gloeiende plaat van allerlei interventies te zijn, om zodoende een psychisch gezondere generatie te creëren. We krijgen regelmatig berichten dat meiden en jongens kracht halen uit onze video’s of dat ze zich aanmelden bij een kliniek, omdat ze zien dat wij dat ook konden. Als we één iemand sneller hulp kunnen laten zoeken, is dat het helemaal waard”, zegt Marit.

Kinderen en jongeren bereiken

Marit: “Als je een organisatie hebt die gericht is op jongeren, heb je de verantwoordelijkheid om rekening te houden met hun welzijn. Je weet dat zij kwetsbaar zijn, daar mag je geen misbruik van maken. Als je hen wilt bereiken met jouw content, moet je mee met de tijd en aansluiten bij de leefwereld van kinderen en jongeren. Ik zie veel te veel organisaties die nog heel traditioneel denken en niet aansluiten bij het mediagebruik van jongeren. Als wij een platform niet helemaal begrijpen, proberen we te denken als de doelgroep en creëren we een gevoel bij het platform”.

Ontmoet Taboeiend

Wil jij weten hoe Marit en Dylan jongeren benaderen en in hun belevingswereld blijven? En wil je weten wat daarin belangrijk is en hoe je hierin een inspiratie kan zijn? Kom dan naar het Kids en Jongeren congres op 18 juni 2024. Marit vertelt hier niet alleen hoe je online bereik op een betekenisvolle manier inzet, maar je ontmoet ook de robot van Taboeiend. Deze is gemaakt door de makers van de Heineken Experience, en mede daardoor een perfect voorbeeld van hoe je een beleving toevoegt voor jouw doelgroep. Meer weten over het programma? Vraag dan de brochure aan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Congres Kids en Jongeren website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024