Hoe betrek je een grote jonge doelgroep wereldwijd om een uur iets positiefs te doen voor de aarde? Op initiatief van gaming for brands agency The Invaders ging in de iconische game Fortnite in afgelopen weekend het licht uit.
Game media agency The Invaders nam het initiatief om belangeloos het WWF samen te brengen met Epic Games, de uitgever van Fortnite, om ook in-game het licht uit te zetten.
Earth Hour, voor het eerste gelanceerd in Sydney in 2007, is in de afgelopen jaren uitgegroeid tot werelds grootste grassroots beweging voor het milieu. Het jaarlijkse initiatief spoort nu in meer dan 190 landen individuen, groepen en organisaties aan om actie te ondernemen voor een betere planeet. Ooit begonnen om aandacht te vragen voor klimaatverandering, ligt de focus nu op een creëren van een niet te stoppen beweging die breed aandacht vraagt voor behoud van natuur.
Gaming consultant Pieter Doove stelt: “Nieuwe doelgroepen bereiken voor dit soort maatschappelijke initiatieven via the world of gaming is de kern waar wij voor staan.
Soms kost het dan heel weinig effort om een goed idee door te vertalen naar de plek waar vooral jongeren actief zijn. In dit geval Fortnite Creative. Onze wereldwijde contacten en track record zorgde ervoor dat we Epic Games, de creative builders en WWF International aan tafel konden zetten, om te kijken hoe we ook in-game ‘het licht konden uitzetten”.
Epic Games pakte de handschoen op, en verzamelde verschillende professionele Fortnite Creative build teams om in hun meest populaire Fortnite werelden activaties te ontwikkelen die aandacht vragen voor Earth Hour.
Een mooi voorbeeld hiervan is de activatie van Team Alliance, waarbij spelers in hun populaire experience worden geconfronteerd met de impact van licht en energievebruik. Als het licht aan wordt gezet bevriezen de spelers, en bij het uitzetten van het licht kunnen de spelers vrijuit bewegen.
Daarnaast werden er in verschillende andere werelden ook activaties gedaan, waarbij spelers werden geactiveerd met de boodschap van Earth Hour.
Doove vervolgt: “Gamers will be gamers. Natuurlijk zou je kunnen stellen dat het nog beter is om tijdens Earth Hour je game stop te zetten. Dat zou een volgende stap kunnen zijn. Wij werken altijd vanuit de player first gedachte: verbeteren we de beleving van de speler, terwijl we een boodschap laden. Met deze activaties doen we dat zeker en je kan je afvragen of een game uitzetten in die gedachte past.”
The Invaders was eerder verantwoordelijk voor maatschappelijke cases in Nederland die door gaming werden versterkt; van bloeddonatie voor Sanquin, het stimuleren van lezen voor CPNB tot het bespreekbaar maken van mentale gezondheid op Twitch met CZ Just.
Wil je meer horen over hoe The Invaders door middel van gamification de jonge doelgroep weer aan het lezen krijgt? Kom dan naar hun sessie tijdens het Kids en Jongeren congres 2023 in Beeld & Geluid in Hilversum!
Epic Games gaf toestemming voor de activaties, maar is geen opdrachtgever, sponsor of formeel partner van dit initiatief.