Gekochte aandacht is goed, verdiende aandacht is beter! 

De wereld van reclame en marketing is altijd in beweging. In de afgelopen jaren zijn er echter grote veranderingen opgetreden die het voor marketeers steeds moeilijker maken om de aandacht van jongeren te trekken. Meer dan de helft van alle jongeren heeft adblockers geïnstalleerd en ze hebben een blinde vlek voor banners en advertenties. Bovendien worden ze voortdurend platgebombardeerd met prikkels en commerciële boodschappen, waardoor ze niet kunnen wachten om op je OVERSLAAN knop te rammen. Als je de aandacht van jongeren wilt trekken, moet je die aandacht verdienen met content die ze oprecht willen zien en die hun aandacht trekt.

Het is geen geheim dat jongeren steeds kritischer worden als het gaat om het bekijken van advertenties. Ze zijn zich bewust van de manieren waarop adverteerders proberen hun aandacht te trekken en hebben vaak een natuurlijke afkeer van alles wat als te commercieel wordt beschouwd. Als gevolg hiervan is het belangrijker dan ooit om content te produceren die de aandacht van jongeren trekt zonder hen het gevoel te geven dat ze worden benaderd voor een verkooppraatje.

Tegenwoordig draait alles om authenticiteit en oprechtheid. Als marketeers willen dat jongeren hun content bekijken en delen, moeten ze het vertrouwen van hun doelgroep winnen door oprecht en transparant te zijn. Dit kan bijvoorbeeld door het gebruik van influencers die een echte connectie hebben met de doelgroep en die producten en diensten aanbevelen die zij daadwerkelijk gebruiken en waar ze oprecht enthousiast over zijn.

De CEO van TikTok heeft het goed begrepen toen hij zei: “Maak TikToks, geen advertenties.” Het gaat erom content te maken die jongeren oprecht willen bekijken en delen, en niet alleen om advertenties die hen proberen te overtuigen om iets te kopen. Het is daarom essentieel dat marketeers zich richten op het maken van authentieke en interessante content die jongeren aanspreekt en waarmee ze zich kunnen identificeren.

Kortom, de wereld van marketing en reclame verandert snel en het wordt steeds moeilijker om de aandacht van jongeren te trekken. Maar als marketeers zich richten op het produceren van authentieke en interessante content die jongeren willen bekijken en delen, kunnen ze nog steeds effectief communiceren met deze grillige doelgroep.


Gastcolumn door Mike Hendrixen, Marketing & PR director bij cross-media agency Vertigo 6. Meer horen van Mike? Bezoek zijn keynote op het Kids en Jongeren congres in Beeld en Geluid te Hilversum op 26 juni!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Congres Kids en Jongeren website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024