Vijf kenmerken van generatie Alpha

De impact van generaties groeit gestaag. De naam babyboomers bewijst het al: zij hebben een grote groep millennials grootgebracht. Generatie Alpha, die uit millennials voortkomen, is op hun beurt nóg groter. Zij hebben dan ook meer impact dan voorgaande generaties. De impact van een generatie is echter van meer factoren afhankelijk dan groepsgrootte. Joeri Van den Bergh, NextGen expert bij Human8, deelt vijf kenmerken van generatie Alpha.

Onderzoek naar de kenmerken van generatie Alpha

Joeri: “Human8 heeft samen met Transfer een onderzoek gedaan naar generatie Alpha. Hierbij zijn 1200 Belgische en Nederlandse kinderen tussen de 4 en 14 jaar betrokken. Het doel hiervan was het in kaart brengen van generatie Alpha, omdat dit een doelgroep is die alsmaar belangrijker gaat worden. In 2025 zullen er wereldwijd 2 miljard generatie Alpha’s zijn, en er worden er nu wekelijks 2,8 miljoen geboren. Deze generatie wordt niet alleen een belangrijke doelgroep door de grootte, maar vooral omdat hun ouders millennials zijn”.

Ouderschapsstijl van millennials

Millennials hebben, in tegenstelling tot generatie X, een andere ouderschapsstijl. Generatie X stond bekend om het zogeheten free range parenting. Hierbij geef je kinderen veel individuele tijd en zelfstandigheid. Millennials zijn anders qua ouderschapsstijl, zij doen veel meer in samenspraak met hun kinderen. Zij staan hierdoor meer open voor de persoonlijke ontwikkeling van het kind tijdens het opgroeien”, zegt Joeri. “Millennials laten hierdoor ook meer invloed toe op beslissingen in het gezinsleven. Generatie Alpha heeft daardoor een grotere invloed op gezinsaankopen dan eerdere generaties. Niet alleen op kinderproducten, zoals speelgoed of kleding, maar ook op gezinsaankopen als auto’s, vakanties of elektronica”.

Vijf kenmerken om generatie Alpha te bereiken

Het onderzoek van Human8 en Transfer toonde dat generatie Alpha de volgende kenmerken heeft:

  • Digital natives: het wordt aan meerdere generaties toegerekend, maar generatie Alpha is écht opgegroeid met de iPad in de hand. 35% van de 4 tot 14-jarigen in België en Nederland heeft een eigen tablet, 27% heeft een eigen laptop en 50% heeft een eigen telefoon. Het is dus echt de generatie die opgroeit met die toestellen en digitalisering. 9 van de 10 zegt gaming dan ook leuk te vinden, 4 van de 10 van de 7+’ers zegt wekelijks Roblox, Minecraft of Fortnite te spelen. Technologie en gaming is dus écht deel van de lifestyle, iets waar merken vaak te weinig mee bezig zijn.
  • Doel- en zingeving: hieruit blijkt dat generatie Alpha echt mini-millennials zijn: doel- en zingeving omtrent onder andere klimaatverandering, diversiteit en inclusie is een belangrijk onderdeel van de maatschappij. Dit heeft ook invloed op het gezin: 1 op de 4 van generatie Alpha vraagt zijn of haar ouders om energie te besparen of afval te recycleren.
  • Mediagebruik: haast iedere respondent gaf aan wekelijks YouTube te gebruiken, net iets meer dan gaming. Reclames op YouTube én op tv zijn belangrijke inspiratiebronnen om producten te leren kennen, bijvoorbeeld voor Kerst of Sinterklaas. Daarnaast zeggen 4 op de 10 in de groep 12 tot 14-jarigen e-commercesites te gebruiken om producten te vragen aan ouders. Generatie Alpha weet deze sites dus te vinden.
  • Screen bonding: tv-programma’s worden nog steeds bekeken, vooral uitgesteld via streaming. Tv blijft dus belangrijk, mede door het fenomeen screen bonding. Generatie Alpha doet graag dingen samen, net als millennials: hun ouders. Zij zien samen tv kijken dan ook als moment van verbinding. 78% van de ouders kijkt een aantal keer per week naar tv met hun kinderen, waarbij de kinderen vaak bepalen welke programma’s bekeken worden. Generatie X zagen schermen als iets negatiefs dat qua schermtijd beperkt moest worden voor hun Gen Z-kroost. Millennials beperken daarentegen niet de schermtijd, maar juist schermcontent. Millennials zien schermen namelijk als iets waar je van kan leren: 6 van de 10 ouders zegt dat gaming goed is voor zijn of haar kinderen. Eerdere generaties dachten hier anders over én het verklaart waarom millennials schermen aan hun kinderen geven op vrij jonge leeftijd.
  • Ondernemerschap: generatie Alpha heeft sterke interesse in ondernemerschap: 44% van de 4 tot 14-jarigen heeft een sterke interesse in het starten van een eigen bedrijf. Onder de 12 tot 14-jarigen is dit zelfs 57%. Ondernemerschap is dus belangrijk om op in te spelen, naast dat YouTuber of influencer van een groot deel van de respondenten droombanen zijn.

De waarden van generatie Alpha

Joeri: “We hebben de vijf eerdergenoemde kenmerken van generatie Alpha nog veel verder onderzocht. Waaruit bestaat de leefwereld van generatie Alpha, welke merken vinden zij leuk en met name: waarom vinden ze dat? Hoe veranderen deze voorkeuren per leeftijdsgroep en hoe maak je een merk aantrekkelijker voor generatie Alpha? Ik vertel hier meer over tijdens het congres Kids en Jongeren op 18 juni 2024.

Bereik generatie Alpha effectief

Waardoor wordt generatie Alpha geïnspireerd en waar vinden ze die inspiratie? Op welke productcategorieën en merken hebben zij invloed qua aankopen en hoe uiten ze die invloed? Wat kunnen merken doen met deze bevindingen? Tijdens het congres Kids en Jongeren krijg je antwoord op al deze vragen, geïllustreerd met concrete voorbeelden. Deze voorbeelden zijn niet alleen gebaseerd op het eerdergenoemde onderzoek, maar bevatten ook gloednieuwe analyses uit het voorjaar van 2024. Je bent dus op de hoogte van de allerlaatste onderzoeken en trends als je jezelf aanmeldt voor dit congres. Wil je meer weten over de rest van het programma? Download dan de brochure.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Congres Kids en Jongeren website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024