Cultuur

Kinderen ontdekken museumschatten tijdens Rabo Museumkidsweek

In deze veranderende wereld zijn musea misschien wel belangrijker dan ooit. Het zijn onze plekken van bezinning en herkenning. Van verwondering, verbazing en ontroering. En ze bieden jong en oud een ideale omgeving om informeel te leren. Want musea verbinden ons met het verleden, met het nu, met het grote verhaal over wie we werkelijk zijn. Tijdens de herfstvakantie van 17 oktober tot 1 november 2015 organiseren de Nederlandse musea veel leuke en leerzame activiteiten speciaal voor kinderen van 6 tot en met 12 jaar tijdens de Rabo Museumkidsweek.

Deze actie daagt kinderen uit zelf creatief te zijn. Kinderen bezoeken een museum, kiezen een eigen museumschat en verzinnen daar een beeldverhaal bij. Ieder kind dat een filmpje of verhaal instuurt ontvangt het Gouden Boekje van illustrator Harmen van Straaten. Een jury kiest uit alle inzendingen twaalf winnaars, één per provincie. De hoofdprijs is een vlucht in een Dakota vliegtuig.

Kinderen worden in musea uitgedaagd om kritisch te kijken. Ze leren er door met eigen ogen te zien en doordat ze het verhaal horen dat bij een museumschat verteld wordt. Ze worden aangemoedigd om zelf vorm te geven aan hun emoties en opinie. Ze ervaren aldus wat een museumschat voor hen betekent.

KinderenzoekenmuseumschattijdenspresentatieRaboMuseumkidsweekONLINE

Rabo Museumkidsweek is een initiatief van Museumvereniging en Rabobank om landelijke aandacht te creëren voor het museale aanbod gericht op kinderen van 6 tot en met 12 jaar. Nederland telt honderden prachtige musea met bijzondere collecties over geschiedenis, beeldende kunst, natuurhistorie, economie, wetenschap, techniek en volkenkunde. Elk museum is een schatkamer waar kinderen vele juweeltjes kunnen ontdekken.

p-018915_logo Museumkids_Jorike Grooters_v3

Meer informatie en het volledige aanbod van musea voor kinderen tijdens de herfstvakantie is te vinden op www.museumkids.nl.

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019