Eten en drinken

Het hagelt grote korrels Venz bij Het Nationaal Schoolontbijt‏

Gevraagd naar hun droomontbijt antwoorden kinderen met Wesley Sneijder of Nick en Simon snacks – patat, pizza, pannenkoeken, chips, ijs – te willen eten voor de TV. Dat blijkt uit recent onderzoek van Netpanel onder 3.084 kinderen uit groep 6, 7 en 8. De meerderheid (67%) bepaalt normaal gesproken zelf waar het ontbijt uit bestaat. Één op de zes kinderen (17%) ontbijt niet elke dag. Wel hebben ze drie belangrijke tips voor hun ouders om daar invloed op te krijgen: maak ons op tijd wakker, maak het ontbijt voor ons klaar en ontbijt samen met ons.

Reden genoeg om alweer de tiende editie van Het Nationaal Schoolontbijt te organiseren. Ook dit jaar gaan zo'n 500.000 kinderen op 2.500 basisscholen samen ontbijten. Aan de hand van lespakketten leren basisschoolkinderen dat ontbijten energie geeft, belangrijke voedingsstoffen levert, zorgt voor een goede stoelgang, helpt een gezond gewicht te houden en vooral heel gezellig is. In de ontbijtweek zorgen bakkers en supermarkten uit de buurt van de deelnemende scholen voor het verse bruine en volkorenbrood, het beleg en de melk.

En waar bestaat een "goed ontbijt" dan uit? Dat is mede afhankelijk van de partners van Het Nationaal Schoolontbijt: de bakkers en supermarkten van Nederland (vers brood), Blue Band (Goede Start!), Campina (verse halfvolle melk), ERU Kids (Smeerkaas), Frutesse (Appel-Kaneel Fruitstroop), Hero (Fruitpasta Aardbeien) en Venz (Minder Suiker Hagelslag).

De organisatie is in handen van Voorlichtingsbureau Brood en het initiatief heeft de steun van het Voedingscentrum en de Maag Lever Darm Stichting. De scholen die meedoen aan Het Nationaal Schoolontbijt dragen symbolisch € 0,25 per ontbijtje af en steunen daarmee de goede doelen Oranje Fonds en Bake for Life.

[Update (1/11): 6-jaar-oud kwam uit school met de melding wel zes broodjes gegeten te hebben tijdens het schoolontbijt. Met pindakaas én hagelslag. Niemand had smeerkaas gekozen. Het goede voorbeeld?]

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

1 Comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2020