Maatschappij, Opgroeien

‘Als jij voor mama moet spelen, kan je geen kind meer zijn’

De Vlaamse Vereniging voor Alcohol- en andere Drugproblemen (VAD) lanceert een bewustmakingscampagne rond kinderen van ouders met een alcohol- of drugprobleem. Centraal staat een filmpje van anderhalve minuut dat een jong meisje toont dat de taken van haar verslaafde moeder overneemt en zo niet langer kind kan zijn. Doel is om kinderen en jongeren in dergelijke probleemsituaties aan te sporen hun verhaal te vertellen: praten over gevoelens en informatie opzoeken over het thema maakt deze kwetsbare jeugd sterker om de situatie thuis aan te kunnen.

Maar liefst één op de tien kinderen en jongeren groeit op in een gezin waar minstens één ouder regelmatig alcohol, drugs of pillen misbruikt. Verschillende organisaties staan klaar om met hen het gesprek aan te gaan. De DrugLijn start ook met een chatservice, om de drempel naar deze doelgroep toe te verlagen.

Kinderen van ouders met een alcohol- of drugprobleem zijn moeilijk te bereiken. Het is niet enkel een erg diverse groep, het gaat ook om jongeren die er vaak alles aan doen om die problemen thuis te verbergen. Toch is het belangrijk hen rechtstreeks te laten weten dat ze er niet alleen voor staan.

Kinderen zoeken naar verklaringen voor de problemen die hun ouder heeft met alcohol en/of andere drugs. Ze bouwen redeneringen of gedachten op die niet altijd kloppen met de werkelijkheid. Na enige tijd kan de pijnlijke gedachte ontstaan dat hun vader of moeder hen niet graag ziet. Sommige kinderen gaan de rol van hun ouder overnemen: ze doen de afwas, zorgen voor hun jongere broers of zusjes of ruimen de rommel op in huis. De video kaart dit aspect van de problematiek aan.

Het filmpje zal zo veel mogelijk over het internet verspreid worden en doorverwijzen naar organisaties waar deze jongeren met hun verhaal terecht kunnen. De campagne wordt gefinancierd door de Vlaamse overheid.

[Lees ook: Dronken ouders zijn monsters, in Finse video]

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019