Eten en drinken

Frisdrank favoriet, maar niet onbeperkt

 

 

Tijdens het uitgaan drinkt 61% van de tieners frisdrank. Cola is daarbij het meest populair (43%), gevolgd door cola light (20%) en ijsthee (9%). Sinas (7%) en cassis (5%) staan op plaats 4 en 5. Dit blijkt uit het eerste Nationaal Frisdrankenonderzoek* (pdf) van de Nederlandse Vereniging van Frisdranken, Water, Sappen (FWS).

 

Slechts twee vijfde (38%) van de ondervraagde 12-17-jarigen drinkt wel eens frisdrank op school. De helft (48%) neemt dat mee van huis, een kwart (23%) haalt het uit de frisdrankenautomaat en een vijfde (21%) koopt het bij een winkel in de buurt van school.

 

Aan de doelgroep jongeren is ook gevraagd met welke beroemdheid zij graag eens frisdrank zouden willen drinken. Jongens zouden het liefst fris drinken met Doutzen Kroes, gevolgd door de acteurs van de hitfilm New Kids en topvoetballer Wesley Sneijder. Bij de meiden is Beyoncé meest favoriet, gevolgd door zanger Bruno Mars en het populaire Volendamse duo Nick & Simon.

Aan alle moeders met kinderen onder de 12 jaar is gevraagd hoe zij denken over het drinken van frisdrank door kinderen. Slechts een klein deel van de moeders (7%) geeft aan dat hun kind(eren) geen frisdrank mogen drinken, maar het merendeel beperkt de hoeveelheid.

Een kwart (25%) van de moeders laat hun kind(eren) 1 of 2 dagen in de week frisdrank drinken. Bij iets meer dan een kwart (28%) van de moeders mogen de kinderen vaker frisdrank drinken. Bij drie vijfde (60%) van de moeders die hun kind(eren) frisdrank laten drinken, mogen de kinderen 1 glas per dag. Bij drie op de tien (29%) mogen kinderen twee glazen frisdrank per dag.

Bij speciale gelegenheden, zoals op vakantie (93%), in het weekend (92%), tijdens een (kinder)feestje (86%) of bij opa en oma (84%) laten moeders hun kinderen eerder frisdrank drinken dan doordeweeks thuis (45%). Een vijfde (20%) van de moeders vindt het goed als hun kinderen op school frisdrank drinken.

*Het Nationaal Frisdrankenonderzoek is de barometer om jaarlijks trends in frisdrankconsumptie in kaart te brengen. Het onderzoek, uitgevoerd door Ruigrok NetPanel, is dit jaar voor het eerst gehouden onder frisdrankdrinkers in Nederland. Het gaat om een online onderzoek uitgevoerd onder 1.139 Nederlanders tussen de 12 en 65 jaar. Hieronder zijn 209 tieners tussen de 12 t/m 17 jaar ondervraagd.

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019