Kortjes

Kortjes: Efteling, Bic-tablet, schoolfoto’s en meer (week 40, 2012)

Er komt zoveel nieuws voorbij waar ik niet over kan schrijven, dat ik de interessantste berichten uit andere bronnen wekelijks verzamel in een post met 'kortjes' – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES:

Pubers zijn niet zozeer blind voor gevaar – ze hebben een blinde vlek voor situaties waarvan de afloop onbekend is, zo blijkt uit een reeks experimenten van New Yorkse onderzoekers (de Volkskrant)

Op een Haagse middelbare school is onrust ontstaan omdat leerlingen van de nieuwe rector moeten gaan betalen voor wc-bezoek; een aantal leerlingen die via Facebook opriepen tot het protest is geschorst (De Telegraaf)

Ouders van kinderen in de basisschoolleeftijd geven de school van hun kind gemiddeld het rapportcijfer 7,5; over de meesters en juffen zijn ze nog beter te spreken, die krijgen gemiddeld een 7,7, meldt het ministerie van OCW (Blik op Nieuws)

Onderzoek van het Onderwijsblad toont aan dat mannen voor de klas in het basisonderwijs nog zeldzamer zijn geworden; in 2011 bestond 86,2% van alle leerkrachten in het basisonderwijs uit juffen, vijf jaar eerder ging het nog om 84,5% (AOb)

Via Facebook en Twitter kan iedereen lezen waar je bent en wat je daar doet; jongeren maken gretig gebruik van sociale media om hun identiteit te ontwikkelen (Trouw)

According to soon-to-be-published research from professors at Columbia University and the University of Pittsburgh, browsing Facebook lowers our self control (The Wall Street Journal)

On any given day, children in the U.S. are exposed to nearly four hours of background TV – a finding that experts say may take a toll on children's development (Huff Post)

Any brand looking to engage schools should find ways to bring tangible value to the space and enhance the current environment/content/activities; schools are looking for partners who understand their world and, as a result, can provide truly valuable resources and support (Ypulse)

Target is gearing up for the holiday season with a mobile-based program designed to foil the practice of “showrooming”; customers who visit the stores will see a showcase of the top 20 toys of the season with a QR code that lets consumers buy them online (Mashable)

Hollywood continues to go crazy for toys and games; Hasbro has signed a deal to make movies based on the board games Hungry Hungry Hippos and Monopoly and the toy Action Man (Los Angeles Times)

Jaren was de traditionele eindmusical dé manier om afscheid te nemen van de lagere schooltijd, maar het maken van een eindfilm wordt steeds populairder (Filmeducatie.nl)

Schrijfster Bibi Dumon Tak heeft voor haar boek Winterdieren – een reeks portretten van dieren die in de poolstreken wonen – de Gouden Griffel 2012 gewonnen, de prijs voor het mooiste kinderboek van het afgelopen jaar (NRC)

De pennenfabrikant Bic brengt zijn eigen tablet op de markt; de Bic Tab is onderdeel van een overkoepelend educatieplatform en wordt geleverd met een stylus die speciaal voor kinderhanden geoptimaliseerd zou zijn (Tweakers.net)D

De allereerste scooter-simulator van Nederland is gepresenteerd: “We willen jongeren bewust maken van de risico’s die asociaal gedrag op een scooter met zich mee brengen” (Verkeerspro)

Twee derde van de jongeren ervaart negatieve gevolgen van energiedrankjes, blijkt uit onderzoek dat in opdracht van het Voedingscentrum is uitgevoerd; ze worden hyperactief, kunnen moeilijk in slaap komen of ze storten na een energieke periode helemaal in (Metro)

Van de uitgaande jongeren heeft 93% na afloop last van zijn gehoor, een dag later kampt 2 op de 5 nog steeds met een 'discopiep', blijkt uit onderzoek van de Nationale Hoorstichting (AD)

De Efteling is het meest gewaardeerde attractiepark onder Nederlanders, terwijl het Anne Frank Huis wordt gezien als de leerzaamste bestemming voor een dagje uit, zo blijkt uit het tweejaarlijkse merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy (Marketing Online)

Kunst is nogal eens een onderwerp van discussie: “Dit kan een kind van drie toch ook?” – ik ging naar het pas heropende Stedelijk om te kijken of deze theorie klopt, samen met de driejarige Puk en een pak pastelkrijt (Vice)

Apemanagement en de Apenheul bieden workshops aan waarin leerkrachten op een andere manier naar pesten leren kijken, maar ook kritisch hun eigen rol bezien (Reformatorisch Dagblad)

Reclamebureau Air heeft Belgische scholieren in een soldatenuniform laten poseren voor de jaarlijkse schoolfoto; ouders kregen de foto onvoorbereid voorgeschoteld, samen met een flyer die hen aanzette om Amnesty International te steunen (Buzzing Bees)

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright © 2021