Kortjes

Kortjes: Chupa Chups’ lolliekunst, lelijke Facebook-foto’s, Barbie zonder make-up, en meer (week 14, 2013)

Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met 'kortjes' – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES:

Millennials are the most stressed out generation of all; their biggest fear (and source of stress) is that they are somehow misusing their youth (The Huffington Post)

The latest in street art news is that there’s a talented artist in Chinatown, Singapore and he has a very unique never-before-seen skill–lollipop sculpting; an interview with the street artist was posted on the Chupa Chups Global Channel (PSFK)

'No one is perfect' is the tagline under an image of Barbie, seen for the first time without make-up; the digitally altered photo by graphic designer Eddi Aguirre shows the famous blonde doll with freckles, under-eye circles, frizzy hair, oily skin, yellow teeth, and braces (DailyMail)

Hadoken-ing is Japan's hottest new meme and it is awesome; this is the best meme, you can do it anywhere (BuzzFeed) 

Vadering involves taking a photo of someone in midair, while another person pretends to be Darth Vader with their arm out, as if they were choking you with the power of the Force (IT World)

Disney is plunging back into familiar waters, announcing a November 2015 sequel to 'Finding Nemo' titled 'Finding Dory' (LA Times)

Apparently sales of single beds are down, and kids are 'demanding' that they get double beds, so that they'll have plenty of room for their laptops, iphones and ipads; the bed becomes the place where homework and Facebooking and so on happens (Jezebel)

"Instagram seems innocent enough and that may be the reason why younger kids are flocking to it — pictures and memes, fun filters and little hearts to like things, but remember that the digital revolution puts a tremendous amount of power in the hands of our kids" (The Huffington Post)

At a time when impossibly glossy, carefully constructed images — not just of models and celebrities, but of lifestyle bloggers, Instagram stars, and old acquaintances you now only see online — invade our lives daily, 'ugly photos' are having a moment (NYMag.com)

De foto’s van meisjes op Facebook zien er opmerkelijk hetzelfde uit, met het hoofd ietwat gebogen, de ogen verleidelijk in de camera – deze meisjes willen zichzelf vooral als sexy neerzetten; onderzoek laat zien dat jonge vrouwen erg makkelijk oordelen over een leeftijdsgenote (Diep Onderzoek)

Jongeren van bezorgde ouders voelen zich onveiliger dan anderen, zo blijkt uit een onderzoek van de KU Leuven; onveiligheidsgevoelens bij jongeren zijn deels afhankelijk van een socialisatieproces waarbij ouders hun eigen gevoelens van onveiligheid overdragen op hun kinderen (Knack)

It's up to you is een interactieve film die als discussiestarter wordt ingezet op scholen om jongeren bewuster te maken van hun rol in cyberpesten; kijkers creëren hun eigen persoonlijke verhaal, waardoor ze direct de gevolgen van hun acties ervaren (Trendmatcher)

Er zijn veel aanwijzingen van ouders en leerkrachten dat kinderen opgefokt kunnen reageren na het zien van een druk programma; uit meerjarig onderzoek moet blijken of dat kortetermijneffect van mediagebruik op den duur ook invloed heeft op het functioneren van kinderen thuis en op school (Netkwesties)

Om te weten hoe jongeren tegenwoordig hun virtuele tijd besteden, hoef je ze alleen maar in de gaten te houden wanneer ze hun smartphones gebruiken; Facebook lijkt steeds minder gebruikt te worden, wat vooral komt omdat het sociale netwerk te ingewikkeld en te groot aan het worden is (Dutch Cowboys)

Millennials hebben zo hun eigen supermarktrituelen, vooral als het om sociale media gaat; slechts 3% noemt een merk, minder dan 10% deelt een foto van een product op de schappen – liever twitteren ze over anderen in de supermarkt of een liedje dat uit de luidsprekers klinkt (Emerce)

Om winkels te stimuleren om hun eigen ‘home base’ online te bouwen en het iedereen heel makkelijk te maken, introduceert AH de zogenaamde ‘Albert Heijn Facebookvuller’ applicatie, een handige tool voor alle 851 winkels om zich op eigen wijze te profileren (YoungWorks)

SBS6 heeft Junior Masterchef op SBS6, de TROS de Cupcake Cup, de KRO start met het programma Kookschool en topkok Jonnie Boer brengt een kinderkookboek uit; jongeren lijken hun culinaire weg helemaal gevonden te hebben (RTV Oost; Sp!ts)

FreshCotton has teamed up with ad agency Arnold Amsterdam to promote their exclusive line of Stüssy t-shirts being released as part of their Spring collection; it’s a cookbook laced with something special, or at least something hallucinogenic (PSFK)

GHB is een populaire en zeer verslavende drug, de afgelopen zes jaar is het gebruik van de stroperige zoute vloeistof vertienvoudigd; het gebruik van GHB heeft zich de laatste jaren uitgebreid van jongeren in de partyscène in de Randstad naar jongeren uit de provincie (YoungWorks)

Altijd al willen leren soleren in spandex broek terwijl er op een halve meter een vlammenwerper staat te branden? Het Summa College te Eindhoven start de driejarige MBO-muziekopleiding Metal Factory, gespecialiseerd in het harde gitaarwerk (3voor12)

Hilversum wil liefst al komend schooljaar een zogenoemde 'mediaschool' binnen de gemeentegrenzen hebben, een instelling die de nieuwste technologische ontwikkelingen heeft ingepast in het leerplan, waardoor de leerlingen 'mediawijs' worden en op een andere manier kunnen leren (Trouw)

De Amerikaanse jeugd brengt steeds minder tijd op Facebook door, de groep van 13 tot 34 jaar behoort tot de grootste groep ‘uitcheckers’; het zorgwekkende voor Facebook is, dat dat beeld geldt voor vier van zijn vijf grootste landen (Emerce)

De online bestedingen stegen in 2012 opnieuw met 9% ten opzichte van het jaar daarvoor naar een totale jaaromzet van € 9,8 miljard; de sterkst stijgende segmenten zijn speelgoed en muziek/downloads, blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor 2012-2 van Blauw Research (MarketingTribune)

Holografische abri’s laten voorbijgangers kennismaken met de nieuwste hardloopschoen van Nike als 3D-afbeelding, aan beide kanten van de abri zichtbaar; het is de eerste keer dat een Nederlandse abri is voorzien van een holografische 3D-toepassing (Adformatie)

De pretparken De Efteling en Plopsaland hebben de hoofdprijzen weggekaapt op de derde editie van de Diamond ThemePark Awards; De Efteling won onder meer de prijs voor Beste Pretpark. Het Vlaamse Plopsaland haalde de prijs voor Meest Kindvriendelijke Park binnen (AD)

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright © 2021