Kortjes

Kortjes: waanzinnig gedroomd, Mona’s klei, morbide obesitas, Noa’s sterren, en meer (week 16, 2014)

Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met ‘kortjes’ – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES:

The first Global Youth Wellbeing Index is an effort to provide baseline data so that countries can be compared and progress can be followed; it found that 85% of the youth represented in the 30 countries are experiencing ‘lower levels’ of well-being than the average (Fast Company)

GenZers are one generation which, born with a smartphone in the one hand and an iPad in the other, may well cause a ‘paradigmatic change’ in the days to come (InSites Consulting)

Children today are surrounded by screen upon screen upon screen — we can use some common sense and deploy the same parenting tool we apply to every other indulgence or stimulus: moderation (Wired)

Two thirds of 16-24s say that security is their number one priority when buying an internet-connected product, while over a third of say the risks associated with new technology such as the Internet of Things do not outweigh the benefits (The Drum)

A 14-year-old Dutch teen tweeted a threat to American Airlines claiming to be involved with “Al Qaida” and promising to do “something big”; quite a few teens followed the story by tweeting even more specific bomb threats to airlines (Mediabistro)

Mattel has sustained its sales over the years, but like other toy makers, it faces competition from apps and games on tablets and phones that are increasingly capturing kids’ attention (Quartz)

Snapchat, Tumblr, Twitter and Facebook may be fun, but they’re also offering today’s teens a relief valve for coping with the increased stress and restrictions they encounter, as well as a way of being with their friends even when their more restrictive lives keep them apart (LA Times)

Instagram has become the platform of choice for some brands, who see far greater engagement there than on Facebook: “A continued cadence of posts seems to be a good idea in terms of follower growth” (Fast Company)

Thirty-three years later, artist Robert Tinney’s concept smartwatch is worth at least a thousand words (TIME)

Mocking hipsters was cool until H&R Block started doing it; nonetheless, in an effort to reach millennials, the tax prep brand has been running a social media campaign titled Hipster Tax Crisis (Adfreak)

The ASH Organization is an anti-smoking movement that wanted to show that smoking is actually very unattractive; they photographed the same gorgeous girl, once with a cigarette, once without, for a Tinder experiment (Creativity)

More than 7% of Tinder’s users are 13–17, which means they slightly outnumber the 35 to 44-year-olds, who make up 6.5% of Tinder’s users (NYMag.com)

Nickelodeon has engaged brand and design agency Analogue to work on Peter Rabbit product packaging following the US cable network’s reworking of the Beatrix Potter classic for a new generation (The Drum)

Een commercial voor toetjesoermerk Mona met heuse klei-animatie, dat zien we in Nederland niet vaak: “De animatiestijl moet voor zowel ouders als kinderen aanspreken” (Adformatie)

[vimeo 91904538 w=560 h=315]

Attractiepark de Efteling is volgens leden van de ANWB het leukste uitje van Nederland (Metro)

Met het jubileumalbum Waanzinnig Gedroomd neemt Kinderen Voor Kinderen voor de dertiende keer in 35 jaar tijd de eerste plek van de Nederlandse Album Top 100 in (NU.nl)

De app Noa’s Sterren heeft de Media Ukkie Award voor beste Nederlandse app voor ukkies (0-6 jaar) gewonnen; de jury koos de app als winnaar omdat “de interactie geweldig is en je wordt geprikkeld mee te doen” (Mediaukkies.nl)

In de whitepaper Ukkies, hun brein en mediaopvoeding (pdf) worden de belangrijkste vragen over gebruik van beeldschermen door ukkies besproken, met speciale aandacht voor tablets/apps (Mediaukkies.nl)

Toekomstige studenten worden op een belachelijke manier aangesproken door opleidingen; natuurlijk is het maken van de keuze dan lastig, want eigenlijk klinken ze allemaal ‘best wel leuk’ of ‘best wel kut’ (Vice)

Eén op de vijf meisjes is niet tevreden over haar lichaam, ook zou één op de vijf zelfs plastische chirurgie overwegen als de operatie gratis zou zijn, zo leert een bevraging bij ruim 450 scholieren tussen 15 en 18 jaar (Het Nieuwsblad)

Katwijkse jongeren worden het vaakst doorgestuurd naar Halt; per 1.000 jongeren worden er 40 naar Halt gestuurd — dit aantal ligt ver boven het landelijk gemiddelde en zelfs ver boven het aantal van de vier grote steden (Dichtbij)

Van de jongeren in Nederland is 22% slachtoffer van cyberpesten; volgens een onderzoek van Motivaction in opdracht van BNN en KRO heeft 17% van die groep zelfs aan zelfmoord gedacht (Trouw)

Staatssecretaris Dekker van OCW en Kinderombudsman Marc Dullaert lanceerden een platform tegen cyberpesten: kinderen, ouders en leraren kunnen vanaf heden terecht op de website digitaalpesten.nl voor eerste hulp bij digitaal pesten (Rijksoverheid)

In de ‘antipestindustrie’ gaan inmiddels miljoenen om, maar de meeste aangeprezen methodes ontberen een solide wetenschappelijke basis; vrijwel geen enkele aanpak is echt grondig onderzocht (Trouw)

Het aantal kinderen met een levensbedreigende vorm van overgewicht is in 30 jaar tijd gestegen van 0,08% naar 0,56%; in Nederland komt dit neer op 18.500 kinderen met morbide obesitas in de leeftijd van 2-18 jaar (TNO)

Het aantal mensen dat minstens een keer per maand sport, is vorig jaar toegenomen ten opzichte van de jaren daarvoor; vooral kinderen, jongeren en 65-plussers sporten meer (de Gelderlander)

De Hersenstichting heeft samen met uitgever Zorn een nieuw lespakket ontwikkeld voor groep 7 en 8; hiermee komen de leerlingen spelenderwijs meer te weten over de werking van de hersenen (Hersenstichting)

Staatssecretaris Martin van Rijn (VWS) heeft de deelnemers van het Nationaal Jeugddebat in de Tweede Kamer gevraagd om mee te denken over de komende campagne tegen gehoorschade door harde muziek in het uitgaansleven (Rijksoverheid)

De Israëlische doven- en slechthorendenbelangenclub Bekol een campagne opgezet om alsnog het probleem van gehoorbeschadiging bij jongeren onder de aandacht te brengen; in de mobile game Sonar Invasion zit een verborgen gehoortest (Adformatie)

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright © 2021