Kortjes

Kortjes: jongerenonderzoek van BuzzFeed, bier van Ben & Jerry’s, de lippen van Kylie Jenner, en meer (week 17, 2015)

Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met ‘kortjes’ – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES MEER:

Teenagers from the BuzzFeed Community tell us about the current trends, who and what’s popular, and what it’s like to be a teen growing up in a tech-savvy world: MTV is dying, Netflix is king, Kim Kardashian is queen (BuzzFeed)

Apparently, colorful hair isn’t just for punk rockers anymore, and lots of women (including celebs) are ditching the normal hues for all sorts of stunning baby pink, blue and purple shades (Elite Daily)

A stereotypical Millennial is always on the phone; tweeting, liking, texting, Snapchatting and so on — this phone-addicted generation is shaping the way content gets delivered, and everyone is stepping up their game to catch the Millennials’ attention by creating mobile content (HCBSH)

A new study by mobile communications company Swiftkey analyzes more than a billion pieces of data to get to understand the planet’s love of emojis; thankfully, people everywhere use far more happy faces than sad ones (Huff Post)

Scott Snibbe saw untapped creative and business potential in the millions of fans obsessed with making DIY music videos; Eyegroove lets you make high-quality, professional-looking videos quickly and easily using a smartphone (Fast Company)

To reach a new generation of kids fighting the blemish battles, Benzac Acne Solutions has created an Instagram sitcom about the quest for a pimple-free life (Fast Company)

Ice cream juggernaut Ben & Jerry’s is developing a beer for release in the fall of 2015 (Mashable); a consumer watchdog group says this is all in bad taste and criticized Ben and Jerry’s for putting kid-friendly labels on alcohol (Aol)

Candy brands are known for some truly bizarre advertising; three new spots introduce two new gummy products Trolli thinks teens will love—mini crawlers and extreme sour bites (Adweek)

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=pLEKUejTZAI]

The effects of the recession reverberate years on, as college-aged students continue to seek stability; 70% of 18- to 24-year-olds said they would prefer a stable job even if they were not emotionally invested in it over one they were passionate about but which offered little security (Forbes)

Contrary to conventional wisdom, news consumption of millennials occupies a large portion of young people’s time spent online; 64% report that they regularly keep up with what’s going on in the world (Newsweek)

Somehow, Americans have been trained to think that the more tragedies they can imagine, the more caring they are, but the free-range kids movement is just trying to bring back a little perspective that says: “Our kids are not in constant danger” (Quartz)

Neuroscientist Frances Jensen: “When teenagers have an impulsive idea, most lack the ability to fully evaluate risk — emotional response can override rational thought, and they seek out the reward because it feels good, with little regard to cost” (The Washington Post)

With the help of a sci-fi-like computer program, fitness trainer Cassey Ho digitally whittles away at her body until she’s made the perfect shape; as the illusion of the “perfect” shape is reflected, Ho looks unhappy with the changes (Elite Daily)

Er is al een tijd flink wat te doen rondom de lippen van Kylie Jenner, die verdriedubbeld lijken in formaat — daarmee is het 17-jarige model een inspiratiebron voor tieners wereldwijd, want die doen massaal mee aan de #KylieJennerChallenge (WTF.nl); Kylie zelf keurt de internetrage af (AD)

Guitar Hero Live is aangekondigd; de game richt zich volledig op het spelen op een gitaar en biedt een first-person cameraperspectief (NU.nl)

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=tJBCrTBT5g8]

We hebben er een geitje bij! van Marjet Huiberts, met illustraties van Iris Deppe, is verkozen tot Prentenboek van het Jaar 2016, daarnaast hebben Nederlandse jeugdbibliothecarissen negen andere prentenboeken gekozen die de Prentenboek TopTien compleet maken (Leesplein)

Journaliste Hester Zitvast: “Consumentenorganisatie Foodwatch verdient als je het mij vraagt een omgekieperde lading kleffe oranje tompoucen op de deurmat, ze zijn de anti-zwartepieten-beweging van het Koningsontbijt” (De Telegraaf)

Zoals oma het maakt, smaakt het nergens, maar veel ouderen hebben niemand meer om gehaktballen voor te draaien; Rotterdamse studenten beginnen daarom restaurant Oma’s Pop-up, waar eenzame senioren de koks zijn (AD)

Belgische jongeren verlaten het ouderlijk huis iets vroeger dan hun Europese leeftijdsgenoten en in Zuid- en Oost-Europa blijven jongeren bijna tot hun dertigste thuis wonen; in Nederland gaan vrouwen al op hun 22ste thuis weg en wachten mannen tot hun 24ste (Express.be)

Klachten van ouders dwingen zwembaden om kinderen sneller aan een diploma te helpen; iPads en betere duikschermen moeten voorkomen dat kinderen jarenlang naar het zwembad moeten (AD)

Het gaat niet goed met de controles op leeftijd bij het aanschaffen van alcohol door jongeren; tijd voor een betere handhaving, zegt ChristenUnie-Kamerlid Joel Voordewind, naar aanleiding van alarmerende cijfers van de Universiteit Twente (BNR)

Bijna acht op de tien (78%) van de jongeren die met regelmaat uitgaan zeggen dat ze het afgelopen jaar agressie hebben gezien; een vijfde (21%) geeft aan dat er in hun eigen omgeving het afgelopen jaar minimaal één, maar vaak meerdere geweldsfilmpjes in omloop waren (1V Jongerenpanel)

Een ongehoorzame zoon wordt door zijn ouders meer fysiek aangepakt dan een ongehoorzame dochter; fysiek straffen leidt op den duur tot agressiever gedrag, blijkt uit het onderzoek van pedagoge Joyce Endendijk (Universiteit Leiden)

Het project Generation Under Construction brengt studenten uit drie continenten samen om na te denken over globale uitdagingen: “Het is belangrijk om de jeugd te informeren en te leren hoe de wereld werkt, zodat zij de wereld kunnen leiden op een meer verantwoordelijke manier” (MO)

Paaldansen is volgens velen een serieuze sport, een sport die bovendien, tot afschuw van sommigen, wordt beoefend door jonge kinderen (RTL Nieuws)

Praten over seksualiteit is niet altijd eenvoudig — het brengt voor alle gesprekspartners uitdagingen met zich mee: moeilijke emoties, twijfel, schaamte en tegenstrijdigheden — maar bovenal is het ontroerend en leerzaam (FoS)

Staatssecretaris Martin van Rijn van Volksgezondheid wil dat alle schoolpleinen van middelbare scholen rookvrij worden, daarom laat hij onderzoek doen naar het rookgedrag van jongeren tussen de 16 en 18 jaar (NU.nl)

En tot slot, klik hier voor het Instagram-account My Kid Can’t Eat This, met quotes van kinderen waarom ze het verschrikkelijke voedsel van hun ouders niet willen eten (Instagram), hier voor foto’s van Russische jongeren die aan ‘cosplay’ doen (Feature Shoot) en hier voor de 30 handigste studentenblogs (Survey Bee)

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019