Kortjes

Kortjes: loomen, opkijken, sadvertising, borrelworst, en meer (week 19, 2014)

Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met ‘kortjes’ – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES:

The rise of sadvertising: never in our collective memory has there been a time in which ads–whose purpose is to make people positively inclined toward a brand and, ultimately, to sell products–have left us feeling all the feels (Fast Company)

With the stronger economy sparking women’s fashion lust, retailers are looking to make price points more tempting; Primark announced plans to open its first U.S. store in Boston (MediaPost)

Ogilvy & Mather worked with Mattel and Europcar to set up the ‘First Rental Car Agency for Kids’; while parents were busy booking a car for the next family vacation, Hot Wheels representatives helped kids to pick out their own car as well, complete with its own rental contract (PSFK)

Plymouth University found that posters put up in exam halls intended to stop students from cheating in exams, were, in fact, helping students cheat; one student claimed that the posters helped him gain 10% more marks than he would have done otherwise (The Independent)

The rise of Instagram and its aesthetic may offer advertisers one solution, because Instagram photos can make more effective advertising than studio shots and stock photos, at least according to analysis by social media agency Laundry Service (Ad Age)

Dit jaar viert Zippo haar muziekgeschiedenis door festivalbezoekers Pinkpop te verrassen met verschillende activiteiten, waaronder een Zippo designwedstrijd met kans op een eigen limited edition Zippo aansteker (FonkOnline)

Twee Belgische studenten Reclame en Marketing kregen de opdracht een internethit te maken, en stuurden daarom een model naakt door de straten van de Franse stad Rijsel; het filmpje haalde al meer dan 5 miljoen views in enkele dagen tijd (De Standaard)

Een filmpje – ‘Look Up’ – waarin de gevaren van social media worden aangekaart, wordt massaal gedeeld op Facebook; Gary Turk roept jongeren op om de smartphone vaker te laten voor wat het is en het echte leven te leven (AD)

Op Whatsapp chatten jongeren met elkaar, in een-op-een gesprekken, maar vooral ook in groepen; Snapchat is een chat-app vooral voor fun — doordat de content op Snapchat maar kort verschijnt kunnen ze lekker gek doen (Alles over jongeren)

De Nederlandse jeugdfilm Spijt! is door jongeren uit heel Europa uitgeroepen tot beste jeugdfilm van het jaar; de film van Dave Schram en Maria Peters won in Erfurt in Duitsland de European Film Academy Young Audience Award (NU.nl)

Loomen is dé trend onder meisjes tussen de 8 en 11 jaar; loomen is het maken van armbandjes door het aan elkaar knopen van gekleurde elastiekjes (YoungWorks Blog)

In de nieuwe commercial van Unox waarin een product wordt geïntroduceerd – Unox Borrelworst – herinneren we ons hoe het ook alweer was als je ouders een feestje gaven; de kleine Max wordt keer op keer door zijn moeder naar boven gestuurd, maar hij geeft niet op (Adformatie)

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=BDGv9jql9S0]

Superfoods, voedselzandloper, suikervrij en glutenvrij eten — als je alle artikelen en onderzoeken over voeding leest, zou je bijna niets meer durven eten; uit een online poll van jongerenkrant 7Days en Scholieren.com blijkt dat zij zich hierdoor niet gek laten maken (FonkOnline)

Promovenda Jolien van der Graaff onderzocht empathie onder jongeren tussen de 13 en 18 jaar: “Empathie ontwikkelt zich tijdens de adolescentie verschillend voor jongens en meisjes” (Universiteit Utrecht)

Gemeenten weten vaak nog niet hoe ze participatie van kinderen, jongeren en ouders vorm moeten geven in de nieuwe Jeugdwet, concludeert kenniscentrum Movisie op basis van onderzoek onder 22 gemeenten; het is vooral lastig om jongeren structureel te laten participeren bij beleidsvorming (BB)

De meerderheid (54%) van de middelbare scholieren vindt dat hun school meer aandacht moet besteden aan de Europese politiek, een derde (36%) geeft aan vrijwel niks over de Europese Unie geleerd te hebben op school (1V jongerenpanel)

Sinds 2003 is het percentage mannen voor de klas in het primair onderwijs gedaald van 22,8% tot 15, 5% in 2012; uit een CNV-onderzoek blijkt dat 57% van de mannelijke leerkrachten op de basisschool zich wel eens alleen voelt tussen zijn vrouwelijke collega’s (de Volkskrant)

Fontys Hogescholen nodigt leerlingen van het voortgezet onderwijs uit om tijdens de Dutch Technology Week, Week of Wonders in Eindhoven, na te denken over hun klaslokaal van de toekomst (Ipon)

Verschillende beroepen op jonge leeftijd ontdekken om zo een gerichte studiekeuze te maken, dat is het idee achter Jobspotters, een initiatief van schepen van Onderwijs Mohamed Ridouani  (Het Nieuwsblad)

De Inspectie SZW heeft de nieuwe digitale tool Healthy Metal gelanceerd, bedoeld voor jongeren die werken in de metaalsector, om hen meer bewust te maken van de risico’s die zij lopen tijdens hun werk (Inspectie SZW)

Kinderen op het openbaar vervoer zijn een zeldzaamheid; 86% heeft nog nooit van bus of trein gebruik gemaakt — ouders zien hun kroost veel liever op de achterbank van de wagen zitten, dat is comfortabeler en makkelijker (De Standaard)

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2020