Kortjes

Kortjes: Katja loves Appelsap, Alex in Sesamstraat, Danny’s slaapkamerfantasie, en meer (week 25, 2013)

Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met 'kortjes' – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES:

The next generation of consoles won't magically make games more compelling than they were before, but it's a step forward, for certain; now it's up to developers to build experiences worthy of the 'next-gen' moniker (The Verge)

Pop music, and pop stars, are everywhere this summer; the success of the 2013 crop of pop stars is inextricably linked—creatively and commercially—with their ability to communicate directly to and with audiences on Facebook, Twitter, YouTube, and the like (Vulture)

Trying to win over millions of teenagers every night is — as the kids say — cray cray, but that’s exactly what MTV has had to do since its inception in the 1980s as the cable channel for disenchanted youth: "We have to shed our skin and reinvent ourselves" (NY Times)

In the U.S., being told that you have ADHD—and thus receiving some variety of amphetamine to treat it—has become more likely; 11% of all American children ages 4 to 17—over six million—have ADHD, a 16% increase since 2007 (The Wall Street Journal)

Every sneaker sale is a potential profit for 'sneakerheads', sneaker-obsessed teens who run an aftermarket boom of limited edition kicks, buying and selling at prices in thousands and all with their own money (ABC News)

This seven-minute Red Bull video cements Scottish cyclist Danny MacAskill's standing as a badass brand spokes-man; it took a two-year period to shoot this mix of fantasy, memory and dazzling bicycle stunts in a Land of the Giants-style version of MacAskill's childhood bedroom (AdFreak)

Uit Brits onderzoek blijkt dat drie op de vier moeders (71%) meer geld uitgeven aan kleding voor hun kroost dan aan hun eigen garderobe; gemiddeld heeft een kind een goed gevulde kleerkast die een waarde van 1.500 euro vertegenwoordigt (Gazet van Antwerpen)

Jongeren laten de camping meer en meer links liggen; concurrentie in de vorm van goedkope vliegbestemmingen is de hoofdoorzaak van de teruglopende populariteit van de Hollandse kampeervakantie, zeggen betrokkenen (Metro)

"Een burn-out komt steeds vaker voor bij jongeren; het internet zorgt voor stress, en jongeren hebben het idee dat alle dromen naast elkaar moeten bestaan, niet na elkaar", aldus schrijver en journalist Bart Smout (de Volkskrant)

"Als de jongste generatie werknemers je bedrijf ouderwets vindt, droogt de instroom van jong talent op; heb je wel jong talent in huis, dan moet je hen ook gelukkig houden — dat vergt soms een andere managementstijl, generatiemanagement kan daarbij helpen" (Humo)

Het plan om de leeftijdsgrens voor alcoholgebruik naar 18 jaar te verhogen, moet gezondheidswinst bij jongeren opleveren terwijl bijkomende kosten voor bijvoorbeeld de behandeling van alcoholvergiftiging en ongelukken omlaag kunnen, net als schade door geweld en overlast (NU.nl)

In Berchem is 'Trusty' gelanceerd, een nieuw kwaliteitslabel voor organisaties die informatie voor jongeren aanbieden; het label was volgens De Ambrassade nodig omdat bijna de helft van de jongeren het moeilijk vindt om aan betrouwbare informatie te raken (Knack)

Hij is oranje, met blauw haar en een groene neus en zijn naam is Alex, maar het zijn niet de kleuren die de nieuwste Sesamstraatfiguur bijzonder maken, het is zijn verhaal; de vader van Alex zit in de gevangenis, en daardoor voelt Alex zich vaak eenzaam (de Volkskrant)

Van de Belgische jongeren tussen 12 en 17 jaar kampt 9,5% met een overmatig, 'compulsief' internetgebruik, bij volwassenen is dat 5,5%, respectievelijk 3 en 1 procent scoren op dat vlak zeer hoog, blijkt uit het CLICK-onderzoeksproject van het BELSPO (Gazet van Antwerpen)

Jonge mensen nemen veel meer foto's van zichzelf dan van vrienden of familie, zo blijkt uit een Britse enquête; 'selfies' zijn goed voor 30% van alle foto's die gemaakt worden door mensen tussen de 18 en 24 jaar (6minutes)

Sommige scholen voor voortgezet onderwijs hebben er moeite mee dat meisjes in te korte broekjes naar school komen; die shorts zijn nu in de mode, evenals korte rokjes en hemdjes met inkijk, en docenten kunnen zich daar ongemakkelijk bij voelen (de Volkskrant)

Zeven op de tien scholieren (69%) vinden het onnodig dat er met mooi weer kledingvoorschriften komen over wat ze in de les mogen dragen; op school verschijnen in hotpants (85%), korte rokjes (80%) of gescheurde kleding (87%) vindt een meerderheid gewoon kunnen (1V Jongerenpanel)

Steeds meer kleuters zijn nog niet zindelijk als ze naar school gaan; leraren moeten de kinderen verschonen en de rommel opruimen (De Telegraaf)

Een knappe, bekende actrice trekt vast meer bezoekers naar een festival, zullen de organisatoren van Appelsap hebben gedacht; het zwoele reclamefilmpje, waarin de 38-jarige Katja Schuurman in een badpak rondhuppelt op zoek naar wat verkoeling, trekt heel wat mannelijk bezoek (RTL Nieuws)

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright © 2021