Kortjes

Kortjes: Wrongler-leefstijl, Playmobil-film, Clever Kash-sparen, Schoolkrant-project, en meer (week 37, 2015)

Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met ‘kortjes’ – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES MEER:

This week’s honors for goofiest mangling of one’s own brand name goes to Wrangler, which is launching a social and out-of-home campaign in Europe contrasting “Wrangler” and “Wrongler” ways of living (Adfreak)

An $80m animated film based on the German toy line Playmobil is set to follow The Lego Movie into production (The Guardian)

Many ad campaigns are casting kids and teens, in an effort to inspire emotional connectivity in the viewer, especially young parents (Trend Hunter)

Because it’s never too early to get ’em started, Jack White’s Third Man Records and Light in the Attic are teaming up to teach children about the joys of record collecting (Pitchfork)

Im-pulse Acting is the art and skill that younger generations are applying to how they identify, consume and act on opportunities in today’s economy (Forbes)

This hipster barbie Instagram account does a great job of mocking the unoriginal, stereotypical and tremendously ‘authentic’ posts that we see on Instagram every day (Bored Panda)

A new Snapchat account has taken the Arizona State University campus by storm, with one purpose, and one purpose only: to document debauchery at one of the most notorious party schools in the country (Total Frat Move)

Advertisers that want to run ads on Snapchat should make them snappy, because the app’s millennial audience can be quick to hit skip, according to stats from sponsors (Digiday)

An Alabama prosecutor posted a warning for parents about a photo-hiding app for smartphones — and her video went viral (CNN)

In what could be the most frustratingly ingenious application of teenage subterfuge to date, the Beep app was built to let youth communicate without their parents or teachers noticing; the application sets a smart phone to send notices at a frequency of 14,800 hz (PSFK)

How do you deal with pocket money in an increasingly cashless society? New Zealand’s ASB Bank came up with a great answer for parents who are always forgetting to give their kids coins for an old-fashioned piggybank — Clever Kash is a cute elephant toy with a digital screen (Creativity)

More than 70% of children would rather learn to program a robot than to speak a foreign language, according to research by Ocado (ComputerWeekly)

Het YouTube-kanaal van Felix Kjellberg, beter bekend als PewDiePie, heeft 10 miljard bezichtigingen behaald; hij is hiermee de eerste persoon op YouTube die deze mijlpaal heeft bereikt (NU.nl)

Sociale media hebben een vergelijkbaar effect op je hersenen als drank en drugs, niet zo gek dus dat we heel veel tijd besteden aan Facebook en Twitter: “Een like voelt als een beloning en dus willen we er steeds meer” (AD)

Project Schoolkrant is een digitaal platform voor kinderen op de basisschool waarmee ze een topschoolkrant kunnen maken; krantenuitgever De Persgroep stelt het platform gratis ter beschikking aan alle scholen van Nederland (MarketingTribune)

Een computerspel met Dolfje Weerwolfje moet kinderen in het basisonderwijs op een leuke manier stimuleren aandacht te besteden aan taal; de presentatie is onderdeel van de Week van de Alfabetisering (NU.nl)

Uit recent uitgevoerd onderzoek door Markteffect blijkt dat de helft van de Nederlanders (47%) van mening is dat het toenemende gebruik van de mobiele telefoon onder kinderen (t/m 17 jaar) slecht is voor hun algemene opvoeding (Clou)

Ouders zijn een beetje té bezorgd over het seksleven van hun tienerkinderen; pubers blijken veel meer bezig te zijn met romantiek en relaties dan met seks, blijkt uit een studie van onderzoekers van de Universiteit Utrecht en de Rijksuniversiteit Groningen die nu vier jaar duurt (Metro)

Pedagogen raden ouders aan om hun kinderen al vroeg aan te leren dat ze hun seksualiteit of seksuele experimenten niet zomaar op het internet gooien; belangrijk is om met je kind hierover te praten (De Morgen)

De Europese Vereniging van cardiologen pleit ervoor om frisdrank in sportkantines en op scholen te weren (BNR)

Basisscholen peinzen er niet over om de snoeptraktatie in klassen te verbieden; hoewel scholen een gezonde versnapering aanmoedigen, is een verbod voor de meeste scholen een stap te ver (AD)

Mobiele betaaldienst Daalder heeft recent een contract met Van Leeuwen Catering afgesloten waardoor ruim 90.000 scholieren binnenkort met hun mobieltje kunnen afrekenen bij de schoolkantine (MarketingTribune)

De interactieve Schoolboards van Clear Channel Hillenaar scoren ook dit jaar weer hoog op bereik, contactfrequentie en waardering (Fonk Online)

LINDA.meiden lanceert een ‘shopable’ najaarseditie samen met Fashionchick (Adformatie)

Gemeente Den Haag gaat rolmodellen inzetten om jongeren bewuster te maken van donorregistratie (Den Haag FM)

Het aantal fietsende scholieren moet dringend naar omhoog, zegt mobiliteitsorganisatie Touring na een enquête over vervoer van en naar de school; meer dan de helft van de kinderen wordt met de wagen naar school gebracht, slechts een kwart gaat met de fiets (Nieuwsblad)

Om jongeren meer bewust te maken van de risico’s van appen in het verkeer introduceert TeamAlert een simulatievideo en een spel waarmee jongeren direct de gevaren van afleiding in het verkeer kunnen ervaren (Dutch Cowboys)

De ChristenUnie wil dat scholen stoppen met het organiseren van uitjes met leerlingen naar de Wallen (AT5)

Kinderen ontwikkelen zich beter zonder strenge ouders (AD)

Volgens een internationaal onderzoek van de slaap-app fabrikant Sleep Cycle slapen Nederlandse jongeren het meest (Foodlog)

JBC maakt van de start van talentenjacht K3 zoekt K3 gebruik om een comeback te forceren in Nederland: de Belgische groep opent er een webshop met uitsluitend kinderkleding, met K3 en andere populaire Studio 100-figuren als lokvogels (RetailDetail)

Zag je in de jaren negentig nog wel eens vrouwen in mantelpakjes op hun werk in reclamespots, tegenwoordig zitten de vrouwen allemaal (weer) thuis: “Vrouwen worden overal in de reclame zeer traditioneel afgebeeld” (NRC Q)

En tot slot, klik hier voor de verhalen van overlevenden van grapjes van hun vader (YouTube) en hier voor slimme oplossingen van studenten om geld te besparen (Bored Panda)

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019