Kortjes

Kortjes: sneller een relatie, minder suiker, teveel huiswerk, geen schoonheidswedstrijden, en meer (week 38, 2013)

Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met ‘kortjes’ – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES:

There is a small toy uprising going on; more toys that teach, more toys with an eco angle, more retro toys — the fruits of the internet’s influence on the toy industry are beginning to drop from many new trees (The Guardian)

A new study by U.K. electronics retailer Pixmania shows that young people are becoming couples faster than ever, thanks to social media; it takes an average of 224 tweets, 163 text messages, 70 Facebook messages, 37 emails, and only 30 phone calls to fall for each other (Fast Company)

According to the report Kids and Gaming 2013, the way kids ages 2 -17 are gaming has shifted considerably since 2011, with many of these changes due to mobile devices; they are spending seven hours per week gaming on mobile devices compared to five hours in 2011 (NPD Group)

“I have a term for yuppies in the Gen Y age group — I call them Gen Y Protagonists & Special Yuppies, or GYPSYs; a GYPSY is a unique brand of yuppie, one who thinks they are the main character of a very special story” (Huff Post)

Teenagers are exercising more, consuming less sugar and eating more fruits and vegetables, a trend that may be contributing to a leveling off of obesity rates, a new study shows (NY Times)

Chipotle released The Scarecrow, a hauntingly beautiful commercial that works as both a strong critique of corporate greenwashing and factory farming, as well as an inspirational reminder that there is always another, better way to live, work and eat (Treehugger)

Menu items at McDonald’s have changed to appeal to the nutritional aspect Gen Y is searching for; rather than a double cheeseburger, they’re going for the new McWrap (Millennial Marketing)

Parents and their kids can have fun while waiting at the doctor’s office or during a road trip with the Sesame Street Family Play app; the app has over 150 off-screen games that families can play anytime and anywhere (PSFK)

What happens when a father, alarmed by his 13-year-old daughter’s nightly workload, tries to do her homework for a week? “One of the reasons I believe my daughter hasn’t yet tried marijuana is because she simply doesn’t have the time” (The Atlantic)

The best 9-year-old kid in a commercial ever: he’s a fast-talking Aussie named Teddy, and he’s here — representing IKEA — to tell us adults to slow the hell down (BuzzFeed)

Trendwatcher Tom Palmaerts heeft als eerste Belg de internationale Trendwatcher of the Year 2013-award gewonnen: “De jongere van vandaag heeft niet zozeer de behoefte om iets te bezitten, wel om iets te kunnen gebruiken als dat nodig is” (Retail Detail)

Al bijna 20 jaar claimt het Hans Brinker Budget Hotel ‘s werelds slechtste hotel te zijn, en na al die jaren kan het hotel nu nog maar één kant op: opwaarts — om de klanttevredenheid te verhogen, wil het Brinker haar gasten gaan verleiden met een serie ‘Brinker Upgrades’ (Nederlands Media Nieuws)

Wat we vooral leren van Spar University, een nieuwe formule van Spar voor de student, is hoe je als retailer inspeelt op specifieke doelgroepkenmerken zoals lifestyle en mindset (Retail Actueel)

De franchise rond Grand Theft Auto bestaat al meer dan vijftien jaar; op 25 oktober 2011 kondigde Rockstar Games officieel aan dat het bezig was met de ontwikkeling van GTA V, gameliefhebbers kijken dus al bijna twee jaar uit naar de release (Management Team)

Grand Theft Auto 5 is hard op weg om de snelst verkochte game ooit te worden; het vijftiende deel van de Grand Theft Auto-reeks haalde binnen één dag 800 miljoen dollar op (NU.nl)

Dat de chauffeurs best wat vriendelijker mogen zijn. Dat is de grootste verzuchting van jongeren over de bus en de tram van de toekomst (Nieuwsblad.be)

Kinderen worden steeds vaker met de auto naar school gebracht, omdat ouders het gevoel hebben dat het te gevaarlijk is om hun kroost met de fiets of lopend naar de les te sturen (De Telegraaf)

Trampolines, veel trampolines, en een bewegende vloer — dat zijn twee van de vele randvoorwaarden, nou ja wensen, die kinderen meegeven aan de toekomstige architect van de brede school aan de Burgemeester Leenstraat in Lochem (de Stentor)

Wat een eenmalige persoonlijke frustratie moest worden, groeide uit tot een landelijke aanklacht tegen het onderwijs; een noodkreet van docente Linda van der Steen is meer dan 10.000 keer gedeeld via Facebook (Nieuws.nl)

Het educatiepakket De Nieuwe Wildernis is enorm in trek; in twee dagen tijd hebben al meer dan 1.000 van de 8.000 basisscholen in Nederland het gratis lespakket aangevraagd (Staatsbosbeheer)

Het Kinderboekenweekgeschenk Je bent super…Jan. verschijnt maar liefst in een oplage van 389.000 exemplaren; voor het eerst in de geschiedenis van de Kinderboekenweek komt het geschenk ook uit als hoorspel (CPNB)

De Duitser Reitner Reuther speurt samen met zijn hond Thor naar geheime opslagplaatsen van drugs in kamers van tieners; wanneer ouders hun kind verdenken van druggebruik kunnen ze het duo voor 95 euro inschakelen zonder politiedrama (HLN)

Naar aanleiding van de 100-jarige herdenking van de Eerste Wereldoorlog in 2014-2018 ontwikkelde Tumult een inleefspel voor het jeugdwerk; 12- tot 16-jarige deelnemers leven zich in in een personage dat 100 jaar geleden echt in Vlaanderen woonde (Tumult)

Jong & Van Zin, Sensoa en Movisie lanceerden het educatieve spel Oké ?!, spel over seksueel grensoverschrijdend gedrag om seksueel grensoverschrijdend gedrag bij jongeren van 12 tot 16 jaar bespreekbaar te maken en hun weerbaarheid te verhogen (HLN)

De Franse Senaat heeft gestemd voor een verbod op schoonheidswedstrijden voor kinderen onder de 16 jaar; het is een poging om te voorkomen dat kinderen – en met name meisjes – te vroeg worden geseksualiseerd (Trouw)

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2020