Kortjes

Kortjes: schrikken van nieuwe Snapchat-filters, kindermarketing aangepakt door Zondag met Lubach en gemeente Amsterdam, en meer (week 40, 2015)

Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met ‘kortjes’ – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES MEER:

Snapchat released new filters that can be quite terrifying to some people; some parents took notice and decided to scare the living shit out of their kids because why not… (BuzzFeed)

Younger listeners spend on average 25 hours a week streaming music, according to Vevo’s Music Fan Report; usage of services like Pandora and Spotify as well as Vevo itself is also beginning to influence what millennials are listening to, and how they define themselves as fans (Variety)

Second-screen multitasking activity is growing — with some areas such as TV news viewing and kids shows higher than other program genres (MediaPost)

Apple’s pink phone is a hit with both male and female shoppers: “There’s enough guys getting rose gold that it should be called bros’ gold” (Racked)

Shopkins is a collection of miniature, cute-ified versions of typically boring items you’d find in a store; it’s built on the notion of consumerism as activity, that girls think anything can be fun to play with as long as it can be bought (Racked)

The allure of Silicon Valley has been around since the dot-com boom of the 1990’s.; many MBA students have been flocking to startups and technology ever since — last year, 17% of Harvard Business School graduates went into technology… that’s up from 7% in 2007 (Fox Business)

On the strength of Millennials seeking local fare, authentic experiences and connections to the farms that grow their food, hard cider has catapulted from obscurity into a $500 million market (Chicago Now)

It’s usually not a good sign when someone starts laughing maniacally on the subway, but riders in Belgium seem to take it pretty well in this new Coca-Cola ad (Adfreak)

Canadian agency Rethink pulled off a clever stunt for advocacy group Arrive Alive on Ontario college campuses; it handed out free samples of Arrowhead Mills cereal to students with an unpleasant surprise inside — little wrecked cars, seemingly from accident scenes (Adfreak)

In a YA landscape that was until recently dominated by dystopias and fantasies, realism is finally on the rise (Scholastic)

Het woord ‘tween’ is een constructie, bedacht door marketeers; tweens worden beschouwd als consumenten die de moeite waard zijn, want ze hebben geld te besteden, ze beïnvloeden het koopgedrag van hun ouders en ze vertegenwoordigen de consument van morgen (Diep Onderzoek)

Chocomelk Cocio bestaat al sinds 1961 in Denenmarken, maar wordt sinds dit voorjaar ook in Nederland verkocht: “De chocolademelk van Cocio sluit aan bij de levensstijl en ideologie van jongeren” (Marketing Online)

In Nederland zijn meer dan een half miljoen kinderen te dik, maar hoe komt dat eigenlijk en wat wordt er aan gedaan om dit probleem aan te pakken? Zondag met Lubach zocht het uit (ZML op YouTube)

Als eerste gemeente in Nederland heeft Amsterdam zich aangesloten bij de Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding, omdat zelfregulering niet goed genoeg zou werken tegen overgewicht (Marketing Online); reclame gericht op kinderen is reeds aan banden gelegd (FNLI) 

Tieners en jongvolwassenen die door de week laat in bed liggen, hebben meer kans op overgewicht dan leeftijdgenoten die op tijd gaan slapen (NU.nl)

Zeeuwse jongeren onder de 18 jaar blijven grote hoeveelheden alcohol drinken, ondanks het drankverbod voor minderjarigen; een op de drie jongeren doet aan binge drinken (PZC)

“50% van de studenten heeft een problematisch alcoholgebruik”, dat zegt Rik Gosselink van de KU Leuven: “Studenten horen uit te gaan en sociaal contact te hebben en daarbij heeft alcohol een gunstige plaats — té veel en té vaak drinken is daarentegen problematisch” (VTM)

De grootste verspreiders van kinderporno zijn kinderen zelf, weet schrijfster Merel van Groningen (De Telegraaf)

Monique en Jan Smit zijn  verrast met een dubbel platina plaat; het album van 2 Kleine Kleutertjes is meer dan 80.000 keer verkocht (AD)

Van de Nederlandse jongeren tussen de 14 en 21 jaar kijkt meer dan 60% dagelijks naar online video; een derde van deze Generatie Z kijkt zelfs meer dan tien korte videofragmenten per dag, blijkt uit een onderzoek in opdracht van mediabureau Stroom (MarketingTribune)

80% van de jongeren negeert internetreclame en 35% van deze groep zet adblockers in om aan reclame te ontkomen, blijkt uit de Irritatie Monitor Internetreclame 2015: “Het is tijd voor meer relevantie, dosering en een betere timing” (Fonk Online)

Een vierde van de Vlaamse kinderen is meer dan twee uur per dag ter ontspanning bezig met een tablet, smartphone of computer; een op de drie kinderen tussen 6 en 18 jaar heeft zelf een tablet, blijkt uit een grootschalige opvoedingsenquête van onderzoeksbureau Ivox (Het Belang van Limburg)

YouTuber Teske de Schepper lanceert een eigen real life-serie; de vlogster wordt voor de documentaireserie Teske&Co gefilmd door haar zus en haar vriend (Adformatie)

Ruim de helft van de Vlaamse tieners aanvaardt een vriendschapsverzoek van een onbekende persoon op Facebook, blijkt uit een experiment van het Radio 2-programma De Inspecteur (De Morgen)

De paradox van de smartphone: alle jongeren hebben er één en gebruiken hem voor van alles en nog wat maar vreemd genoeg niét om te bellen — jongeren vinden bellen té direct contact, dat durven ze niet meer (HLN)

Een op de vijf jongeren blijkt oké te zijn met het maken van selfies op een begrafenis (Sp!ts)

In oktober verschijnt de eerste editie van het Sprookjesboom Magazine, gemaakt door Blink Uitgevers in samenwerking met de Efteling (Fonk Online)

Mediahuis Nederland (waar nrc.next en NRC Handelsblad onder vallen) begint het online mediamerk Mindshakes voor Millennials; het draait om ‘geëngageerde journalistiek en verhalen die je raken in vorm en inhoud‘ (Adformatie)

Met ruim 4.000.000 bezoekers is Sense.info sinds 2009 dé landelijke site waar jongeren terecht kunnen met vragen over seksualiteit; na vijf jaar was de website aan een redesign toe en werd het vernieuwde platform na een ontwikkelingstraject van ruim 10 maanden gelanceerd (Adformatie)

H&M haalt de headlines met een campagne waarin een moslimmodel voor het eerst een hijab draagt; Mariah Idrissi schittert in de Close The Loop campagne onder andere naast een curvy model, een gehandicapt model, en een transgender model (ELLE)

Moeders corrigeren hun kind vaker bij ongehoorzaam gedrag dan vaders en reageren vaker adequaat op signalen van hun kind, blijkt uit onderzoek waarop Liesbeth Hallers-Haalboom promoveert aan de Universiteit Leiden (NJi)

Slechts één op de zeven leerkrachten op de basisschool is man; de afgelopen vijf jaar is het aandeel mannen op de basisschool elk jaar verder afgenomen, blijkt uit een data-analyse van LocalFocus op basis van cijfers van DUO over 2014 (AD)

Al hebben leerkrachten een streng rechtvaardigheidsgevoel, toch zijn ze onbewust strenger voor jongens dan meisjes in het middelbaar onderwijs, stelt nderwijskundige Els Consuegra (Vrije Universiteit Brussel) in haar doctoraat (De Standaard)

Vroeger zat kennis in je hoofd en in boeken, nu in de computer — dat vraagt om een nieuw soort onderwijs: meer keuzevrijheid, minder stampen; doceer klassieke vakken als aardrijkskunde en economie niet langer los van elkaar, adviseert het Platform Onderwijs2032 (Trouw)

Om iedereen die binnen technische bedrijven te maken heeft met het werven, begeleiden en behouden van jongeren daarbij te helpen, lanceert TechniekTalent.nu Radio TechKnow; op dit station zijn podcasts te beluisteren over vijf actuele en relevante thema’s (YoungWorks)

Besturen van basisscholen in grote steden spreken zich uit tegen de traditionele Zwarte Piet, maar buiten de Randstad gebeurt dat nog niet of nauwelijks (de Volkskrant)

Ouders balen van alle tegenstrijdige opvoedinformatie, blijkt uit een peiling van het Nederlands Jeugd Instituut (NJI), ze worden onzeker (AD)

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019