Kortjes

Kortjes: Disney, BuzzFeed, Budweiser, Pizza Hut, Trippel Trappel, Dubsmash en meer (week 48, 2014)

Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met ‘kortjes’ – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES:

Unboxing is not so much a craze anymore as a genre — a manifestation of a new world of consumer expression; this past July, DisneyCollector’s YouTube channel became the most-watched one in the United States (The New York Times)

Disney characters and properties appear in some of YouTube’s most popular programming, but Disney doesn’t make any money when that happens — now Disney wants to change that; Disney’s Maker Studios network has signed on five ’toy review’ programmers (Re/code)

Trends aren’t really the point – opportunities are (Trendwatching.com)

Pizza Hut’s new digital ‘subconscious menu’ can predict what you are going to order, the food chain has said; using eye-tracking technology, the device uses an algorithm to predict what the viewer will choose out of 4896 possible ingredient combinations (The Drum)

Tesco is removing sexist signs from all of its stores after a photo of a 7-year-old girl criticizing the sign—which said that a Marvel alarm clock was only meant for boys—went viral (The Daily Dot)

With growing concerns about loneliness among younger generations in modern society some experts now say despite being in technological isolation, American teenagers aren’t feeling quite as lonely as their parents were when they were teens (CNN)

Do kids drink because their friends are drinking a lot or do they drink because they think kids their age are drinking a lot, in general? New research suggests that the influence of close friends matters a lot more (NYMag.com)

The King of Beers isn’t America’s reigning beer anymore — at least among millennials; the flagship Budweiser beer remains popular mostly among older folks, and its parent company, Anheuser-Busch InBev, is refocusing its marketing specifically on the millennial age bracket (TIME)

A study in the Journal of Consumer Policy shows that most teens have relatively high levels of advertising literacy — they are able to identify the source and intent of different forms of advertising (Bitescience)

BuzzFeed has released a detailed report on how technology is impacting it as a media company; the report reads almost as a crystal ball for legacy media companies, and for TV networks, that roadmap looks terrifying (Business Insider)

It might seem early for year-end lists, but Unruly Media is out of the gate with its annual roundup of the most-shared commercials; not surprisingly, the year’s biggest global event—the World Cup—produced some of its most-viral ads (Adweek)

Sweden-based Tinitell is a wearable, voice-controlled phone for kids that are too young to own a smartphone (Springwise)

Puppy Surprise, a $25 plush pet with cotton candy-like fur, has a secret — three, four, or five puppies tucked in their Velcro-sealed tummies; retailers have been surprised by the demand for the nostalgic hit since its reintroduction in August (Bloomberg)

Can a girl love programming as much as Frozen? Disney Interactive and Code.org certainly hope so; they’ve built a charismatic programming tutorial to draw in the girls YouTubing Let It Go covers and dressing up as their idol Queen Elsa (Mashable)

Wat is Spielerei, groter dan de filmindustrie, bekender dan Microsoft en kan een hele generatie jongeren tot nieuwe IT’ers maken? Minecraft — die ene game waar ouders hun kinderen gráág mee laten spelen en waar volwassenen ook voor gaan (Intermediair)

One high school teacher found a wonderfully simple way to explain privilege so that all of his students got the message (Bored Panda)

Wetenschappers van het Food and Brand Lab van Cornell University bogen zich over de vraag hoe kinderen gezonder gaan eten en besluiten hun jarenlange onderzoek met vier nuttige tips (HLN)

Hulpsinten zeggen dit jaar voor gemiddeld 75 euro aan cadeautjes in te slaan; de helft van de respondenten (51%) zullen minder aan cadeaus uitgeven dan vorig jaar (ING)

Uit onderzoek van MasterCard naar winkelgedrag tijdens de feestdagen blijkt dat mensen gemiddeld bijna vijf uur bezig zijn met het uitzoeken, bedenken en kopen van cadeautjes voor Sinterklaas en Kerst; ze verwachten dit jaar gemiddeld €200 uit te geven aan cadeaus (Adformatie)

Een animatiefilm van Disney-allure, maar van Nederlandse bodem én gebaseerd op een eigen verhaal — het is voor het eerst in 30 jaar dat zo’n tekenfilm in de bioscopen draait, maar Trippel Trappel is niet alleen in die opzichten uniek (AD)

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=6cOlONfdtOY]

Menig smartphone-gebruiker heeft zich deze maand aan de app Dubsmash gewaagd; YouTube en social media stromen vol met filmpjes van playbackende jongeren (AD)

In de hoogste groepen van het basisonderwijs vindt een derde van de kinderen dat er een speciale internetpolitie moet komen die helpt bij de omgang met internet en aan wie ze vragen kunnen stellen (Metro)

Jeugdmonitor Zeeland heeft haar nieuwe themarapport over Zeeuwse kinderen in de digitale wereld uitgebracht; de belangrijkste trend is dat zij steeds meer gebruik maken van tablets en smartphones voor sociale media en games (Jeugdmonitor Zeeland)

In de Week van de Mediawijsheid is het voorleesboekje Mijn computer is leuk! gelanceerd, om op een speelse manier mediaopvoedondersteuning aan ouders met jonge kinderen van 2,5 – 6 jaar te bieden (Mediawijzer.net)

Vanaf december krijgen 4.200 lagere scholen in België het lessenpakket iRespect ter beschikking om leerlingen uit het 5de en 6de leerjaar aan te leren hoe ze op een veilige manier met het internet kunnen omgaan (HLN)

Makersonderwijs is het nieuwe toverwoord: leerlingen die met computers en 3D-printers leren ontwerpen. Docenten, scholieren én de minister zijn enthousiast. ‘Ze bouwen de gaafste dingen” (de Volkskrant)

Een robot voor de klas klinkt als een onbetaalbare luxe voor de meeste scholen, maar deze AERobot kost nog geen 10 euro; hij werd ontwikkeld door wetenschappers van Harvard University en moet kinderen leren programmeren (De Morgen)

Gegevens van jonge kinderen worden in grote hoeveelheden door basisscholen verstrekt aan bedrijven; dagelijks verwerken de ontwikkelaars van lesprogramma’s op de computer met naam en toenaam de vorderingen van de leerlingen die met hun programma’s werken (RTL Nieuws)

Finse kinderen hoeven niet meer te leren schrijven met een pen; ze krijgen typeles, daar hebben ze meer aan (AD)

Concept The Walking Bus doet na Engeland en Frankrijk nu Nederland aan; met een groep kinderen onder begeleiding naar school lopen, dat is je van het (Metro)

Vier jongeren op de tien hebben de indruk dat hun bank hen anders behandelt omwille van hun leeftijd; de 20/30-jarigen voelen niet onmiddellijk vertrouwen of worden aanzien als iemand die minder bekwaam is (Spaargids.be)

En tot slot. klik hier voor een waarschuwing om je hoofd erbij te houden (The Atlantic)

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright © 2021