Kortjes

Kortjes: de merklessen van de Efteling, het idee achter ‘Golden Eagle Snatches Kid’, en meer (week 9, 2013)

Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met 'kortjes' – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES:

"By hoarding Tumblr domains, teens and young adults are increasing their power in the marketplace, and indirectly, they probably believe it is also increasing their popularity among people they want to impress the most" (The Daily Dot)

Four Canadian film students were assigned a project to create a YouTube hoax video that gets 100,000 views; here’s the definitive behind-the-meme look at how – and why – 'Golden Eagle Snatches Kid' got nearly 42 million instead (BuzzFeed)

For tweens and teens, Instagram and, more recently, SnapChat, is the opposite of Facebook: simple, seemingly secret, and fun; around schools, kids treat these apps like pot, enjoyed in low-lit corners, and all for the undeniable pleasure and temporary fulfillment of feeling (C|NET)

Van de mannelijke christelijke studenten deed 94% aan zelfbevrediging en keek 90% naar porno, blijkt uit onderzoek van dr. J. van Dijk van Tilburg University: "De studenten ervaren hun gedrag zelf als een probleem, maar is er vaak sprake van een verslaving die ze niet kunnen doorbreken" (RD.nl)

In 2011 registreerde de politie 262 duizend personen een of meer keer als verdachte van een misdrijf, 20% minder dan in 2007; er werden vooral minder jongeren en autochtonen verdacht (CBS)

Jongeren onder de 16 jaar die betrapt worden met sigaretten op zak, moeten een boete krijgen; dat pleidooi houden de belangenvereniging van tankstations BETA en de brancheorganisatie van de tabaksdetailhandel NSO (De Telegraaf)

De Alkmaarse scholengemeenschap Jan Arentsz geeft groen licht aan BNN om enkele weken lang filmopnamen op school te maken voor een 'reallife' documentaireserie; de school is enthousiast over het plan om tientallen camera's op te hangen (Trouw)

COC Nederland wil dat de regering een stevig antipestbeleid gaat voeren; op die manier moet de situatie van lesbische, homoseksuele, biseksuele en transgenderjongeren op school worden verbeterd, schrijft COC-voorzitter Tanja Ineke (Sp!ts)

Gemiddeld 9% van de basisschoolleerlingen zegt dagelijks of wekelijks gepest te worden, meldt onderzoeksbureau School & Innovatie Groep naar aanleiding van een grootschalig onderzoek onder ongeveer 10.000 leerlingen van Nederlandse basisscholen (AD)

Een aantal bekende IT'ers hebben een film gemaakt die kinderen moet aanzetten tot het zelf schrijven van code: "De eerste keer zelf een computer 'Hello world' laten zeggen is een fenomenale ervaring" (AutomatiseringGids)

Apple trekt zijn portemonnee als het gaat om gebruikers waarbij honderden dollars zijn afgeschreven omdat kinderen via iTunes zogeheten 'in-app' aankopen hebben gedaan; dat geld werd afgeschreven zonder invoer van een wachtwoord kan niet, vindt nu ook Apple (NOS op 3)

De samenwerking tussen T-Mobile en MTV heeft geresulteerd in een eerste 'Youngstore' die zijn deuren opent in Amsterdam; het jongerenmerk MTV Mobile richt zich op de ‘mobile, centric & social generation’ (Adformatie)

De populariteit van de game Angry Birds is zo groot dat er al pretparken rondom de vogeltjes zijn gebouwd; vorig jaar lanceerde gameontwikkelaar Rovio in samenwerking met fabrikant Fazer ook Angry Birds winegums, nu ook in Nederland verkrijgbaar (Distrifood)

De Efteling slaagt er als geen ander in om van haar iconen ook sterke merken te maken, zonder dat ze het basismerk bedreigen; Holle Bolle Gijs, Villa Volta, Droomvlucht – het zijn allemaal merken op zichzelf met een eigen belofte en beleving, maar ontstaan uit hetzelfde DNA (Brand Management)

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright © 2021