"Alle moeilijke nummers zaten niet in de gesloten zakjes. Rara, hoe kan dat?"
Al tijden zijn spaaracties een beproefd middel om boodschappers méér te laten kopen. Kinderen houden nu eenmaal van verzamelen en (groot)ouders zijn niet te beroerd om een steentje bij te dragen. Supermarkt blij (extra omzet), kind blij (gratis extra's), zou je zeggen, maar ook deze medaille heeft een andere kant.
Kritiek richt zich op zeurterreur, gebrek aan kwaliteit en originaliteit en milieuvervuiling. De grootste frustratie is echter dat voor wie niet heel veel geld wil uitgeven (of zijn kinderen niet laat bedelen), het niet meevalt om een verzameling compleet te krijgen. Bijna dagelijks ontvangt Young Marketing hier mailtjes over.
Omdat op dit weblog veel acties beschreven worden, lijken mensen – van jong tot oud – te denken dat ik beschik over een pakhuis vol restpartijen van boekjes, kaartjes, stickers en andere prullaria. Laat ik het nog maar eens benadrukken: dat ik over een onderwerp schrijf, betekent niet dat ik er ook maar iets mee te maken heb of deze in bezit heb. Als zolderkamerblogger kan ik dan ook weinig anders dan een ieder doorverwijzen naar de klantenservice van de betreffende winkel of fabrikant om daar te informeren naar de ontbrekende actie-artikelen.
Ter illustratie van het gegeven dat spaaracties blijkbaar ook enig leed veroorzaken, wil ik graag een bericht met je delen (met toestemming) dat ik deze week ontving over de 'Disco's' (zie afbeelding) van PLUS.
Kunt U mij vertellen hoe ik de veramelingen van de kleindochters compleet kan krijgen? Ik heb geruild en ook gekocht, maar dit is vreeselijk wat mensen er voor vragen. Je doet ontzettend veel extra boodschappen om er veel te krijgen en dan kun je maar één afspeler kopen. Dus voor een kleindochter heb ik ook geen afspeler. Je leest de meest vreeselijke berichten over de woekerprijzen. Of het mensen zijn die bij de Plus gewerkt hebben weet ik niet, maar ik heb mijn bedenkingen. Met heel veel acties is het gewoon zo dat bepaalde nummers of kaarten er maar heel weinig in aanloop zijn. Handelaren hebben dit direct door en houden ze ook vast. Veel mensen gaan nu naar de Aldi en Lidl waar ze deze acties niet hebben en dat de boodschappen goedkoper zijn. Ik help al meer dan 4 jaar heel veel kinderen om hun verzamelingen compleet te krijgen en iedere keer maken we dit mee. Hoop dat U mij en anderen kan helpen. Want dat een fabriek in Japan ze niet meer levert enz. hebben we niets aan. De kinderen zijn verdrietig.
Hartelijke groet, Oma Irene
Afgaande op mijn mailbox moeten velen zich herkennen in deze noodkreet. Iets voor marketeers om in de toekomst bij stil te staan!?