Media, Onderwijs

Kindvriendelijke zoekmachine bereikt drie maanden na lancering meer dan 80% van alle basisscholen

Deze week wordt de Week van de Mediawijsheid georganiseerd, waarbij op scholen en in bibliotheken extra aandacht wordt besteed aan het mediawijzer maken van kinderen. Kinderen zoeken al heel jong online en het wordt in het enorme aanbod steeds moeilijker om geschikte informatie te vinden op zoekvragen. Krap drie maanden na de lancering van JouwZoekmachine.nl blijkt hoeveel behoefte er is aan toegang tot een versimpeld en begrijpelijk internet.

Vanaf volgende week bieden duizenden basisscholen hun leerlingen de zoekmachine aan via de grootste online leerportalen. JouwZoekmachine.nl staat dan standaard op alle computers in zeker 8 van de 10 Nederlandse scholen.

Sinds de lancering van de eerste zoekmachine ter wereld die zoekresultaten geeft per leesniveau, hebben veel scholen JouwZoekmachine.nl spontaan omarmd. Een kind van 8 jaar krijgt meer plaatjes en een simpelere tekst te zien dan een kind van 12 jaar. Volgende week zullen ook de twee grootste Nederlandse onderwijsaanbieders (Heutink ICT en de Rolf Groep) de gratis zoekmachine actief aanbieden in hun online leer portalen. De Steve Jobsscholen van Maurice de Hondt waren meteen al aangehaakt. Deze drie onderwijsaanbieders willen dat kinderen veilig en op hun eigen leesniveau het internet op gaan.

Bedrijven kunnen ook van deze technologie gebruik maken. Zo lanceert KPN nog dit jaar een app die kinderen toegang geeft tot een geschikt internet. Elk bedrijf dat via een website wil communiceren met kinderen kan een eigen zoekbalk met niveaus opnemen. Zelfs partijen die laaggeletterden ondersteunen, contacteren WizeNoze. Hiermee wordt de behoefte om het internet simpeler te maken voor een grote groep mensen steeds duidelijker.

De maker van deze zoekmachine, de Amsterdamse startup WizeNoze is blij verrast met het brede gebruik van JouwZoekmachine.nl, zo zegt oprichter Diane Janknegt: “De resultaten zijn beter dan verwacht, de recensies zijn geweldig, en dat terwijl onze technologie nog volop in ontwikkeling is. Elke week zien we het gebruik van de JouwZoekmachine toenemen.”

Previous ArticleNext Article

Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2018